“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Disember 24, 2008

Benarkah perempuan lebih ramai daripada lelaki?

Assalamualaikum warahmatullah,

Baru-baru ini, di group yang saya sertai, email yang diterima berbunyi begini, “Bukan nak menggatal. Tapi statistik terkini yang saya dengar masa hadiri satu seminar minggu lepas mengatakan nisbah bilangan lelaki dan perempuan di Lembah Klang sahaja buat masa ini adalah 1:12. Ada pula soalan-soalan nakal yang tanya macam mana yang lagi lapan? Dijawablah, yang lapan itu kita doalah banyak-banyak. Yang penting, empat tu kena diselamatkan dahulu. Terfikir jugak aku masa tu, kesian pulak kaum wanita ni. Tapi terus teranglah, tak pernah terfikir aku nak menambah lagi...”

Terkejut saya dengar nisbah lelaki dan perempuan = 1:12! Rasa-rasanya baru 2-3 bulan sudah saya baca buku Dr HM Tuah yang saya baca (tak ingat tajuk), lelaki sebenarnya lebih ramai daripada perempuan. Nisbahnya saya tak ingat, tak mahu agak-agak sebab tak mahu memberikan data yang salah. Saya telahpun merujuk di beberapa web, untuk mengetahui statistik yang sebenarnya. Dakwaan Dr HM Tuah memang BENAR sekali, lelaki sebenarnya lebih ramai daripada perempuan!

Saya agak hairan, mengapa ada saja yang suka memberi angka yang mengelirukan seperti ini. Kita sepatutnya bercakap berdasarkan fakta, bukannya AUTA semata-mata. Apakah tujuan orang-orang ini mengeluarkan fakta yang tidak tepat? Untuk mengelirukan pendengar? Saja suka-suka? Cuma mereka saja yang tahu.

Seperti biasa, cepat sungguh lelaki melatah bila mendengar perempuan lebih ramai daripada kaumnya. Siap ada yang pasang angan-angan 'shopping' calon isteri lagi, rambang mata dibuatnya! Iyalah, kalau dah lebihnya 12, kuota pun dah terlebih jugalah...


Benar, jika kita perhatikan, ke mana saja kita pergi kita akan melihat perempuan lebih ramai daripada lelaki.

Cuba lihat di pejabat wanita lebih ramai, di sekolah guru wanita lebih ramai, di IPT juga bilangan pelajar perempuan lebih ramai daripada lelaki, di stesen bas, stesen keretapi/komuter/LRT dan tempat-tempat awam yang lain-lain.

Not to mention di shopping kompleks atau di pasar, kita dapat melihat lebih ramai perempuan daripada lelaki. Agaknya, sebab itulah orang membuat andaian, perempuan lebih ramai daripada lelaki.

MALANG sungguh, wahai kaum Adam, andaian ini tidak tepat sama sekali! Sila rujuk web[EPU-JPM] di [Penduduk mengikut jantina, etnik dan umur bagi 2000]. Sila rujuk juga web Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam statistiknya Penduduk Berumur 15 Tahun dan ke atas yang Belum Pernah Berkahwin mengikut Negeri dan Jantina, 2000 untuk maklumat tepat.

Daripada statistik yang diberi, kita dapat melihat, di negeri Selangor saja, lelaki : perempuan = 126 : 100! Ini bermakna, ada lebihan 26 lelaki bagi setiap 100 orang perempuan. Jadi, siapa yang kata perempuan lebih daripada lelaki?

Mengikut perangkaan Lembaga Pembangunan Penduduk dan Keluarga Negara (LPPKN) tahun 2007 pula, menunjukkan kaum lelaki lebih ramai daripada perempuan iaitu m
engikut perangkaan terkini, bilangan lelaki negara ini berjumlah 13.3 juta orang manakala perempuan pula 12.8 juta orang. Ertinya, lelaki melebihi 500,000 berbanding wanita.

Jika benar lelaki lebih setengah juta daripada perempuan, mengapa sana sini kelihatan perempuan lebih ramai? Ada sesuatu yang menarik perlu diberi perhatian di sini. Setelah dicongak-congak, dicampur dan ditolak, kita bolehlah membuat rumusan mengapa perempuan nampak lebih ramai daripada lelaki.

Pertama: Mungkin ramai lelaki menyertai kerjaya beruniform, seperti tentera dan polis. Pasukan ini mempunyai lebih kurang 100,000 anggota dan sebahagian besarnya lelaki. Bidang ini memerlukan bertugas di perbatasan dan tempat-tempat tertentu menyebabkan kuranglah kita nampak kaum lelaki.

Kedua:
Kita lihat pula di pusat-pusat serenti kebanyakannya lelaki, yang dikesan oleh Agensi Dadah Kebangsaan yang berjumlah lebih kurang 250,000 orang dan sebahagian besar semuanya lelaki.


Ketiga: Yang maut di jalan-jalan raya, yang tertonggeng dalam parit, yang tergantung kakinya di hospital semuanya lelaki yang terlibat dalam aktiviti Mat Rempit. Jadi kuranglah lelaki yang kita dapat lihat di kawasan awam. Jangan marah, tak percaya cuba-cubalah melawat ke hospital-hospital berdekatan kawasan anda.

Keempat: Ada juga yang bekerja di luar negara dan ada juga yang berkahwin dengan mek-mek saleh dan terus menetap di sana dan muncul bila ada musim perayaan saja.

Kelima: Dan ada tidak pulang setelah tamat belajar kerana mendapat peluang pekerjaan yang lebih baik atau mungkin tidak mahu menjelaskan hutang MARA atau ada juga yang lari keluar negara kerana tidak mahu dikerjakan oleh ALONG dan sebagainya.

Pendek kata kalau dikumpulkan semuanya, beratus ribu lelaki yang wujud tetapi tidak kelihatan dalam pandangan umum. Sebab itulah perempuan nampak lebih menyerlah di mana-mana sahaja kita pergi.

Kesimpulannya, statistik lelaki : perempuan = 1 : 12 adalah tidak tepat sama sekali. TETAPI, sekiranya statistik yang diberi oleh kawan kita tadi bertukar kepada lelaki berkualiti : perempuan berkualiti, ini mungkin benar.... Kekekekekeke.... Adakah kamu semua setuju dengan saya?

Aduhai kaum Adam, bangunlah! Tinggikanlah martabat kaummu, jangan dibiarkan kaum Hawa meninggalkanmu dengan seribu satu langkah yang lebih baik daripada kamu yang diciptakan Allah SWT untuk memimpin kaum Hawa.

Ingat, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara!


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails