“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Disember 27, 2008

Masalah pendengaran

Assalamualaikum wbt,

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur. (Surah An-Nahl, ayat 78)

Dah dua minggu saya menghadapi masalah pendengaran di telinga sebelah kiri saya. Saya kurang pasti punca masalah yang saya hadapi, tapi saya perasan telinga berdesing dan 'blocked' seolah-olah saya berada di tempat tinggi atau sedang duduk dalam kapal terbang yang mahu 'take off' ... Sepanjang masa, cuma doa nabi Yunus (semasa terperangkap dalam ikan paus) saja yang saya baca, semoga Allah mengurangkan perasaan takut kehilangan pendengaran buat selama-lamanya.

Insan biasa seperti saya amat mudah lupa (lalai) dengan nikmat/kurniaan Allah SWT. Bila nikmat/kurniaan Allah ditarik balik, cepat saja kita teringat kepada-Nya, betapa selama ini saya amat lalai mensyukuri nikmat-Nya... Astaghfirullah...

Alhamdulillah, setelah dirawat oleh Dr Razak, pakar ENT di DEMC, pendengaran saya semakin pulih. Saya agak terkejut kerana ada 'bendasing' sepanjang ± 2 cm dan berdiameter sebesar-besar lubang telinga boleh 'duduk' melekat dan menutupi 98% bahagian gegendang telinga (ear drum) selama dua minggu!

Kali ini saya nak kongsikan sedikit ilmu sains sukatan sekolah rendah (?) yang sudah agak lama kita tinggalkan.

Sumber: AudioLab

Masalah pendengaran dan telinga anda.

Masalah pendengaran bukanlah suatu masalah yang jarang-jarang berlaku di dalam masyarakat kita. Malah dalam dunia ini, masalah pendengaran dihadapi oleh setiap peringkat umur, sama ada peringkat bayi, remaja, dewasa mahupun warga tua. Untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenai masalah pendengaran yang anda hadapi, adalah penting untuk mengenali telinga anda terlebih dahulu.

Struktur telinga anda.

Secara fizikal, telinga boleh dibahagikan kepada tiga iaitu telinga luar, telinga tengah dan telinga dalam (Gambarajah 1). Telinga luar terdiri daripada cuping telinga dan salur telinga anda. Manakala telinga tengah merangkumi gegendang telinga, tulang osikel (incus, stapes dan maleus) , ruang telinga tengah serta tiub Eustachian (yang menyambungkan bahagian telinga tengah ke tekak) .

Telinga dalam pula terdiri daripada koklea, salur separuh bulat dan saraf auditori iaitu saraf pendengaran yang menghantar maklumat pendengaran dari koklea ke otak untuk ditafsirkan. Di otak pula, terdapat pusat pendengaran yang akan memproses maklumat yang sampai dan maklumat-maklumat ini akan ditafsirkan sebagai pendengaran. Disebabkan hal inilah, kita dapat menikmati sensasi pendengaran.

Untuk mendengar, kesemua bahagian telinga yang telah dinyatakan tadi haruslah boleh berfungsi secara normal tanpa sebarang jangkitan atau abnormaliti. Sebarang gangguan di mana-mana bahagian akan menyebabkan individu berkenaan menghadapi masalah pendengaran dan kesan masalah ini bergantung kepada tahap keterukan masing-masing.

Gambarajah 1

Jenis Masalah Pendengaran.

Adalah penting untuk anda mengetahui jenis masalah pendengaran yang anda hadapi kerana ia akan membantu anda dan menyelesaikan masalah tersebut. Terdapat masalah pendengaran yang boleh dirawat dan tidak boleh dirawat. Jika anda menghadapi masalah pendengaran yang tidak boleh dirawat, pemakaian alat bantu dengar adalah perlu.

Terdapat tiga (3) jenis masalah pendengaran iaitu masalah konduktif, sensorineural dan campuran. Masalah pendengaran konduktif berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada telinga luar dan telinga tengah. Contoh masalah dan jangkitan yang boleh menyebabkan masalah pendengaran konduktif ialah ketiadaan lubang telinga (atresia), cuping telinga kecil atau tiada cuping telinga (mikrotia / anotia), sumbatan tahi telinga di salur telinga, jangkitan kuman pada salur telinga atau telinga tengah dan gegendang telinga bocor/pecah.

Masalah pendengaran sensorineural pula berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada telinga dalam, tempat di mana koklea dan saraf pendengaran berada. Masalah ini tidak dapat dilihat secara fizikal (tiada rembesan nanah atau kecacatan fizikal) tetapi hanya dapat dikenalpasti melalui pemeriksaan pendengaran secara menyeluruh. Masalah ini tidak dapat dirawat, tidak seperti masalah pendengaran konduktif yang boleh dirawat secara pengambilan ubat atau pembedahan.

Masalah pendengaran campuran pula berlaku apabila terdapat kehadiran kedua-dua masalah pendengaran serentak iaitu masalah pendengaran konduktif dan sensorineural hadir bersama. Contohnya, seseorang yang mempunyai masalah pendengaran sensorineural juga mempunyai mampatan tahi telinga dikategorikan sebagai mempunyai masalah pendengaran campuran. Apa jua masalah yang berlaku di telinga luar/tengah beserta masalah di telinga dalam disebut sebagai masalah pendengaran campuran.

Berhati-hati jika anda mengalami tanda-tanda berikut !
Segeralah berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan pendengaran anda.

  • Meminta percakapan diulang berkali-kali
  • Bercakap dengan nada suara yang lebih kuat daripada biasa
  • Tidak memahami arahan yang diberikan atau silap memahami arahan.
  • Sukar memahami perbualan di tempat bising
  • Terpaksa memalingkan kepala ke arah sumber bunyi dalam usaha untuk memahami apa yang didengari
  • Sukar memahami perbualan telefon
  • Toleransi terhadap bunyi bising berkurang
  • Suka memencilkan diri dari bergaul dan berbual
  • Terdedah kepada bunyi yang sangat kuat
  • Terlibat dalam kemalangan yang melibatkan kecederaan di bahagian kepala dan leher.
  • Terdapat ahli keluarga yang juga mempunyai masalah pendengaran
  • Pengambilan ubat ototoksik (anti-histamin, anti-diuretik dll)
  • Menghidap penyakit sistemik (kencing manis, hiperkolesterol, buah pinggang dll)

Perhatikan anak-anak anda. Jika mereka mempunyai salah satu ciri-ciri seperti di bawah, bawalah mereka menemui doktor untuk pemeriksaan pendengaran!

  • Tidak bertindak balas terhadap bunyi
  • Tidak bertindak balas terhadap panggilan nama sendiri
  • Tidak memahami / silap memahami arahan
  • Kelihatan tidak memberikan tumpuan/ sentiasa mengelamun
  • Kelihatan nakal, tidak mempedulikan orang lain / sangat pasif, menyendiri
  • Lebih banyak menunggu dan melihat apa yang dilakukan oleh orang lain dahulu sebelum melakukan sebarang tugas
  • Akan membaca bibir, melihat isyarat visual, ekspresi muka dan gerak tangan daripada mendengar
  • Lewat bertutur
  • Lebih banyak menunjuk dengan jari dari bercakap
  • Menonjolkan sikap yang ganjil ketika berinteraksi dengan kawan-kawan
  • Menghidap demam kuning yang teruk sehingga memerlukan penukaran darah selepas dilahirkan
  • Telinga sering berair atau bernanah
  • Dilahirkan sangat kecil (berat badan kurang 1.5kg)
  • Tidak menangis sebaik sahaja dilahirkan
  • Ibu mendapat jangkitan seperti rubella, siphlis, herpes, cytomegalo virus dll jangkitan kuman semasa mengandung
  • Ibu terdedah kepada radiasi (X-ray ,MRI dll) semasa mengandung
  • Ibu mengambil ubat ototoksik semasa mengandung (anti-histamin, anti-diuretik dll)
  • Ibu mengambil dadah atau menghisap rokok semasa mengandung
Langkah awal perlulah diambil dalam mengatasi masalah pendengaran terutama di kalangan kanak-kanak. Ia boleh mendatangkan kesan buruk terhadap perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak tersebut. Ini seterusnya akan merencat perkembangan sosial, komunikasi, psikologi dan vokasional individu berkenaan. Masalah pendengaran perlu dikesan sejak kecil (umur kurang daripada 3 bulan) agar pemasangan alat bantu dengar yang bersesuaian serta program rawatan seterusnya dapat dilakukan. Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan kesan masalah pendengaran yang dihadapi oleh kanak-kanak berkenaan.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails