“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Oktober 24, 2010

Kaunseling : Dilema anak angkat

Assalamualaikum warahmatullah,

Hari ini izinkan saya kongsikan satu permasalahan yang dihadapi oleh seorang sahabat dalam egrup yang saya sertai. Semoga apa yang akan dicoretkan di sini dapat memberi manafaat kepada mereka yang menghadapi permasalahan yang sama dengan sahabat kita.

Email diterima daripada saudari sapiah74, berisi :

Saya ingin menolong seorang hamba allah ni yg tiada arah hidupnya,saya dan dia telah menjadi ank angkat sejak kecil kepada sepasang suami isteri yg tiada mempunyai zuriat,malangnya ibubapa angkat kami telah meninggal dunia. Saya telah menemui kembali keluarga kandung dan tinggal bersama. Skrg saya telah berumahtangga dan hidup bekeluarga. manakala adik angkat saya (lelaki) tidak dpt menerima kenyataan bahawa dirinya ank angkat, termasuk utk kembali kpd keluarga kandungnya (Saya dan dia dari keluaraga yg berlainan). Dia cuba hidup sendiri. karja n tinggal di hostel. hubungan saya dgn dia juga renggang selepas kematian ibubapa angkat kami. nasihat saya langsung tidak didengarnya. masalahnya akibat tertekan, dia mengalami tekanan perasaan hingga menjejaskan kerja dan arah tuju. skrg ni hidupnya bergelandangan...

kerana sifat keperimanusiaan dan tanggungjawab sy sbg kakak angkatnya ingin menolongnya agar hidupnya lebih sempurna,(umurnya 33 th). apa saya tahu drp bekas majikannya tiada seorg pun yg berani berkwn dgnnya ketika dia masih bekerja, kerana sikapnya yg terlalu pendiam tetapi adakalanya panas baran, (sbb tu dia langsung tak respect saya n klrga kandung saya) sebelum ni dia tinggal dgn saya, cuma 3 bln shj kerana sikap panas baranya itu ada kalanya membahayakan org lain, jd dia keluar dan tinggal d hostel. Tujuan saya, kalau ada mana2 badan kebajikan yg dpt membantu (cthnya: dari segi kaunseling, pekerjaan) dan memberikan perlindungan tmpt tinggal utknya.

Saya berharap sangat sekiranya ada sahabat SIM dapat memberi pendapat atau bantuan untuk mengatasi masalah ni..

JAWAPAN :

Adik angkat saudari berusia 33, bukan 3 atau 13 tahun yang masih memerlukan sokongan emosi yang jitu daripada orang tua. Usia 33 tahun sepatutnya seseorang itu boleh berfikir dengan matang dan dapat mengawal emosi. Saya tidak mengetahui sejarah hidup saudari adik-beradik semasa kecil yang dibawah jagaan ibu bapa angkat, tetapi saya percaya ibu bapa angkat saudari telah memberikan yang terbaik untuk saudari dan adik saudari.

Tidak dinafikan setiap anak memerlukan keperluan asas dan kasih sayang daripada ibu bapa, khususnya ketika kecil. Ini adalah perlu sebagai keperluan asas setiap manusia bagi membentuk emosi, mental dan perkembangan diri untuk pembentukan anak dengan lebih seimbang apabila ia dewasa.

Kebanyakan anak yang dipelihara sama ada oleh saudara terdekat seperti nenek atau ibu bapa saudara ataupun sebelah ibu mahupun sebelah bapa, sering merasa terasing dan mudah berkecil hati terhadap kedua ibu bapa kandung. Tidaklah mustahil, sering pula mereka bertanya kenapa dia yang terpilih di antara adik beradik yang lain untuk dipelihara oleh nenek atau saudara terdekat. Malah, ia akan lebih terasa jika diserahkan kepada keluarga angkat yang lain, yang tiada pertalian saudara.

Walau apapun alasan kenapa dia diserahkan untuk diperlihara oleh orang lain, perasaan dan tanggapan negatif terhadap ibu bapa kandung tetap ada dan sukar dikikis daripada minda individu tersebut hingga dia dewasa. Keadaan rasa jauh hati, rendah diri akan lebih dirasai jika suasananya semasa kecil terutama di bangku persekolahan, bila rakan-rakan sering menceritakan tentang kedua ibu bapa mereka.

Persepsi kita berkemungkinan berbeza dengan persepsi kedua ibu bapa kandung kita. Pernahkah kita cuba meletakkan diri kita dalam situasi mereka? Mungkin juga ada penyesalan di hati mereka yang kita telah diserahkan kepada orang lain, namun tidak diluahkan kepada kita. Janganlah dikisahkan mudah tersinggung terhadap apa jua alasan yang diberikan yang menyebabkan ibu bapa kandung tidak mampu memelihara anak mereka sendiri. Sebaliknya, fikirkanlah keadaan pada waktu itu menuntut satu tindakan yang terbaik untuk anak itu sendiri.

Cuba kita renungkan sesuatu yang positif yang berlaku dalam kisah hidup kita. Ditakdirkan kita dipelihara oleh ibu bapa kandung, pastikah kita anak berjaya seperti kini? Belajar hingga ke peringkat tinggi dan menjawat jawatan yang tinggi? Adakah kita sedar, berjauhan dengan ibu bapa kandung sebelum ini menyebabkan kita kurang berdosa terhadap mereka, berbanding dengan anak-anak yang lain? Dengan kata lain, anak-anak yang sering berhubung dengan ibu bapa, mereka sering melakukan dosa, sama ada ingkar suruha kedua ibu bapa atau melawan cakap.

Tidak dinafikan sebagai manusia, kita akan berperasaan begitu, menyalahkan keadaan terhadap apa yang berlaku dalam hidup kita. Apatah lagi setelah kita berjaya, orang yang tidak menunaikan tanggungjawabnya, perlu kita bantu, malah perlu kita curahkan kasih sayang terhadap mereka. Rasa tidak adil atau rasa kecewa pasti menyelubungi diri… Namun kita kerugian jika kita tahu hakikat tentang pentingnya mendapat keredhaan ibu bapa dalam hidup ini.

Bagaimana untuk membantu kita menerima semula ibu bapa kandung? Mungkin beberapa langkah ini boleh membantu kita menjalani kehidupan dengan lebih ceria.

1 – Usahlah dilayan dulu perasaan dendam, sakit hati dan sebagainya. Sebaliknya, cuba usahakan hanya perasaan tanggungjawab terhadap ibu bapa dilaksanakan seperti memberi wang pada setiap bulan, membelikan hadiah pada hari-hari terterntu seperti hari lahir, Hari Ibu, Hari Bapa, Hari Raya dan sebagainya.

2 – Cuba perlahan-lahan buangkan perasaan kecewa terhadap ibu bapa kerana tidak memelihara kita ketika kecil. Selalu katakan pada diri, “Jika aku tidak menetap dengan ibu bapa angkat, belum pasti aku berjaya sehingga kini.”

3 – Usah pedulikan kata-kata orang (jika ia menyakitkan hati) dan anggap ianya sebagai gurauan.

4 – Kita perlu tanamkan pada diri bahawa mentaati ibu bapa akan membawa keberkatan dalam hidup. Untuk menenteramkan hati, bacalah buku-buku berkaitan pentingnya berbuat baik terhadap ibu bapa, walaupun mereka tidak berbuat baik terhadap kita.

5 – Cuba usahakan diri agar dapat menghadiri kuliah-kuliah agama berkaitan ketaatan terhadap ibu bapa. Berbaik sangka terhadap ibu bapa amatlah dituntut dalam agama.

Dengan kata lain, walaupun mereka tidak menjalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa, kita tetapi menganggap mereka insan terbaik kepada kita. INGAT, kerana merekalah adanya kita di dunia ini. Maka, usaha ke arah berbaik sangka terhadap mereka perlu ada.

Insya Allah, jika kita ada usaha ke arah peningkatan rasa ketaatan dan rasa sayang terhadap ibu bapa, Allah akan melapangkan kita untuk usaha-usaha itu. Malah, dengan izin Allah juga, kita akan mengecap keberkatan dan rahmat Allah dalam hidup kita apabila berbuat baik terhadap mereka berdua.

Wallahualam.


2 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails