“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Oktober 24, 2008

Andropaus punca perceraian

Salamun'alaik Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh...

Meriahnya grup SiM membincangkan tips di usia 40 yang dikirim Pak Kadri. Alhamdulillah, saya dahpun masukkan entry tersebut di Apa yang anda perlu tahu di usia 40?. Orang lelaki jangan seronok sangat (bertepuk tangan macam Pak Kaduk menang sorak... hu... hu...) dengan tips Pak Kadri, cuba-cubalah buat check up kalau-kalau anda ada tanda-tanda andropaus (bunyi macam ikan paus je, ek!) seperti yang ada dalam artikel di bawah.

Ramai lelaki 'menopaus' pada usia muda tak dapat penuhi keperluan isteri

HIDUP bermula pada usia 40 tahun mungkin bukan kata-kata yang tepat bagi menggambarkan kehebatan seorang lelaki. Walaupun pada usia itu lelaki dianggap berada pada puncak kehidupannya sama ada dari segi ekonomi dan sosial, hakikatnya ia adalah garis yang menandakan bermulanya 'kelesuan' fizikal mereka.

Sama seperti menopaus, lelaki pada usia ini (40 tahun ke atas) turut tidak terlepas mengalami susut hormon kelelakiannya. Dikenali sebagai andropaus, golongan ini mengalami perubahan secara beransur-ansur seperti penurunan nafsu syahwat, tahap kekurangan tenaga fizikal, saiz otot berkurangan, masalah penumpuan perhatian, tertekan dan mudah lupa.

Mereka yang mengalami lebih daripada tiga tanda seperti di atas, berkemungkinan mengalami andropaus akibat penghasilan hormon testosteron yang rendah. Tanda lain seperti sukar untuk tidur, sakit pada bahagian pinggul dan belakang secara berterusan, berat badan naik mendadak, keguguran rambut, cepat marah, sedih atau mengalami masalah ketika buang air kecil.

Pakar Kesihatan Awam, Dr Abu Bakar Mohamad, berkata andropaus adalah proses fisiologi normal yang berlaku kepada semua lelaki akibat kekurangan hormon testosteron atau androgen iaitu hormon untuk lelaki, malah kehilangan hormon sebenarnya berlaku pada usia lebih muda berbanding apa yang disangkakan iaitu usia 40 ke atas.

Hormon testosteron dihasilkan apabila bayi lelaki mencapai usia 12 minggu. Apabila akil baligh, mereka mula tumbuh misai, janggut dan kelihatan kuat sebagai lelaki. Namun, sebenarnya hormon menurun sekurang-kurangnya 10 peratus setiap tahun apabila lelaki mencecah usia 30 tahun ke atas. Bagi sesetengah orang proses kehilangan hormon berlaku lebih cepat akibat penyakit yang dihadapi, tekanan dan ubat-ubatan yang dimakan. Itulah sebabnya mereka kehilangan hormon lebih awal.

Katanya kehilangan hormon pada usia muda iaitu 35 hingga 40 tahun lazimnya tidak selaras dengan keperluan sosial kebanyakan lelaki yang semakin meningkat. Misalnya walaupun lelaki berkeinginan seks, tetapi tidak berupaya memenuhi keperluan berkenaan. Ini menjadi punca mengapa berlaku perceraian yang tinggi kalangan pasangan muda hari ini.

Masalahnya wanita berusia 35 hingga 40 tahun mempunyai keinginan batin yang tinggi sedangkan lelaki pada usia begini sudah mengalami kesusutan hormon seperti keletihan dan tertekan. Itulah sebabnya lelaki pada usia ini terutama yang mencecah 50 tahun, lebih kerap keluar rumah bagi mengelak daripada isterinya. Justeru, lelaki memilih untuk menghabiskan masa dengan keluar bersama teman atau mempunyai hobi sendiri seperti memancing, lebih suka menonton televisyen dan sebagainya.

Akibat sering keletihan dan tidak bermaya, kebanyakan lelaki cuba mendapatkan rawatan sendiri dengan memakan pelbagai jenis ubat menguatkan tenaga dan batin. Malangnya ramai yang tidak mendapatkan nasihat daripada doktor sebelum mencuba rawatan ini. Hakikatnya, masalah sebenar adalah berpunca daripada penyusutan hormon lelaki tadi atau andropaus.

Ramai yang mengeluh apabila mengalami tanda andropaus dan hasilnya mereka makan pelbagai ubat untuk memulihkan masalah seperti sakit pinggang, cepat letih dan paling banyak adalah ubat menguatkan tenaga batin. Mereka sebenarnya memerlukan tambahan hormon bagi kekal sihat seperti sebelumnya. Bagaimanapun, setakat ini belum ada ubat yang boleh merawat kekurangan hormon berbanding ubat mengembalikan tenaga mereka. Ubat-ubat berkenaan hanya merawat secara sementara masalah yang dialami sedangkan bukan punca sebenarnya.

Bagaimanapun, ada pelbagai punca lain yang menyebabkan masalah kesihatan lelaki khususnya tenaga batin. Penyakit seperti kencing manis atau diabetis dan ubat anti kolesterol lazimnya menyebabkan penurunan keinginan melakukan hubungan intim. Lelaki dinasihatkan menjaga kesihatan diri bagi memperlahankan kemerosotan hormon lebih awal iaitu dengan menjalani gaya hidup sihat. Amalkan tidur yang cukup, diet seimbang, senaman sekurang-kurangnya 30 minit antara 3 hingga 4 kali seminggu. Paling baik elakkan daripada merokok dan minum minuman beralkohol.


¤¤¤¤¤ U T A M A K A N K E S i H A T A N ¤¤¤¤¤


Dr Abu ditemui pada sidang akhbar bagi memperkenalkan produk makanan tambahan, Opti-X khusus untuk lelaki yang mengalami tanda andropaus yang dianjurkan NatStar (M) Sdn Bhd. NatStar adalah syarikat jualan langsung makanan tambahan dan kesihatan untuk lelaki dan wanita. Opti-X dirumus menggunakan campuran 11 herba pati tradisional Cina yang bermanfaat untuk sistem organ iaitu jantung, paru-paru, ginjal, hati dan sistem limfa. Herba berkenaan digunakan oleh seorang Maharaja China yang terkenal kerana umurnya yang panjang dan sihat. Opti-X yang diperbuat daripada herba semula jadi diuji selamat oleh kajian sitotoksik.

Opti-x adalah makanan tambahan semula jadi 100 peratus yang diperbuat daripada herba terbaik. Ia bukan ubat farmaseutikal dan tidak mempunyai bahan kimia sintetik yang biasa terdapat dalam ubat preskripsi. Ia tidak memberikan kesan sampingan seperti sakit kepala, pening atau penurunan tekanan darah mahupun muka menjadi merah. Selain mengekalkan kesihatan, NatStar juga bermatlamat mengajar pengguna cara holistik untuk menjaga kesihatan. Ini boleh dilakukan melalui corak dan gaya hidup lebih positif.

Ia adalah satu-satunya produk di Malaysia yang boleh mengatasi masalah andropaus dan mengembalikan kesihatan lelaki. Produk yang ada kebanyakannya menumpukan kepada masalah Erektil Disfungsi (ED). Kebanyakan orang tidak tahu apa itu andropaus termasuk mereka yang berpendidikan tinggi.

Opti-X boleh didapati pada harga RM180 (ahli) dan RM240 (bukan ahli). Ia boleh didapati daripada 25,000 wakil jualan NatStar di seluruh negara.

Sumber: BHarianOnLine 23/10/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails