“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, November 22, 2010

Ubati segera rindu suami



Assalamualaikum warahmatullah,

Mood suami isteri kadang-kadang tidak sama. Saat isteri sibuk, suami mahu dibelai. Begitu juga isteri yang rindu tetapi suami buat tidak peduli, tentu terseksa dan boleh sakit hati rasanya. Mengapa pendamkan rindu anda, luahkan saja yang anda mahukan si dia saat ini.

“Baliklah, saya tunggu awak di bilik romantik kita!” Hantarkan mesej begitu, biarkan suami anda berdebar-debar. Tidak salah memaksa pasangan untuk bersama anda pada saat anda menginginkan dirinya. Ketundukan pasangan mengikut kemahuan anda menunjukkan dia amat mengambil berat terhadap perasaan anda.

Tapi bagaimana pula jika anda benar-benar sibuk tetapi suami mahukan anda saat itu juga? Isteri yang meletakkan prioriti hatinya untuk suami tidak akan tergamak meninggalkan suami kerinduan. Melainkan ada sebab-sebab dendam peribadi yang belum selesai!

Mana boleh bersama jika hati masih sakit? Suami pula tidak memahami perasaan isteri, terus dipaksa tanpa usul periksa, akhirnya kerdua-duanya bsertemu dalam keadaan isteri tidak redha dan sudah tentu suami tidak mendapat kerjasama isteri.

Hakikatnya, bukan sedikit pasangan suami isteri boleh menyelesaikan konflik mereka hanya dengan berada di atas katil dan melakukan aktiviti seksual, selepas itu semua masalah boleh selesai, tanpa perlu perbincangan.

Kepuasan seks keduanya lebih berkesan lagi daripada berbincang tetapi masih tidak juga selesai. Ada juga yang melakukan pendekatan selepas melakukan seks lalu berbincang dari hati ke hati. Inilah yang paling elok untuk diamalkan kerana di saat kepuasan sudah dikecapi, kedua-duanya berasa tenang dan mudah untuk memahami satu sama lain dalam keadaan yang seronok sebegini.

Jika isteri abaikan pelawaan suami, maka tidak akan berakhir konflik mereka sampai bila-bila. Berbincang saja tidak akan menyelesaikan masalah. Ia mesti dibincangkan dengan sentuhan dan kepuasan layanan. Singkirkan dulu ego anda dan taatlah perintah Allah supaya isteri mentaati suami selagi mana dia tidak menyuruh bermaksiat kepada Allah. Kalau anda masih marah, buat-buatlah merajuk tapi manja. Tunjukkan bahawa anda minta dipujuk, didengari segala keluhan, difahami perasaan yang terbuku, akhirnya tunjukkan yang anda mahu dieprlakukan dengan lembut. Suami pula jangan buat-buat poyo tidak tahu, jangan anggap seks boleh selesaikan segalanya, boleh jadi isteri tidak puas lagi dan dia memerlukan lebih dari sekadar seks iaitu sentuhan hati.

Penyelamat suami

Tetapi, isteri jangan sesekali lari dari sentuhan suami akibat terlalu marah. Buruk padahnya jika menutup pintu perdamaian dengan suami. Boleh jadi sikap anda ini akan menjadi kebiasaan buruk yang merosakkan mood suami. Kasih sayang boleh terjejas dan tidak ada kekecewaan yang paling dalam dirasai suami sedalam kekecewaan dipinggirkan isteri sendiri.

Suami tidak boleh menunggu jika rindunya datang. Isteri mesti memahami keghairahan suami lebih penting dari memasak di dapur atau menyusukan anak atau mengemas rumah. Mengikut kehendak suami bukan bermakna anda hambanya, bahkan sebenarnya anda telah menjadi ratu di hatinya. Kedudukan anda begitu hebat di jiwanya, sehingga suami ebrasa andalah satu-satunya yang dapat menolong ketika itu. Dia umpama anak kecil waktu itu. Andalah penyelamat suami yang dahagakan kasih sayang, bukan hamba seks atau mangsa dera sebagaimana yang selalu dikobarkan aktivis hak asasi wanita. Kecuali memang sahlah suami anda zalim, menganiaya tubuh badan anda, takkanlah setakat menyakiti hati kerana tidak ikut kemahuan isteri maka suami boleh sewenang-wenangnya dijauhi?

Kalau isteri benar-benar bijak, dia akan mengambil peluang dari kelemahan suami yang sedang rindu ini. Isteri secara halus menguasai suami ketika suami benar-benar memerlukannya. Nyatakanlah sebenarnya isteri lebih berperanan daripada suami yang tewas kerana kerinduan, isteri boleh memainkan mood suami sehingga dia merasakan ketenangan. Tangan anda yang membelainya dengan lembut sesungguhnya memiliki kekuatan berbanding ego suami.

Jika anda boleh mengalahkan ego anda sendiri, nescaya anda boleh mengalahkan suami anda. Semua kejayaan hanya dapat dieprolehi setelah anda mengawal diri anda sendiri. Tiada siapa yang menang dan kalah dalam percintaan.

Orang yang saling mencintai tidak akan memiliki perasaan terpaksa, terdera, terancam oleh pasangannya. Kerana cinta akan melahirkan perasaan rela dan redha di hati kepada pasangan. Inilah darjat cinta tertinggi.

Rindu suami mesti diubat cepat-cepat, jangan tunggu sampai moodnya hilang, nanti anda sendiri rugi, masalah pula tidak selesai, bahkan makin menjadi. Jika dia memanggil untuk bersama, inilah peluang keemasan yang tidak harus ditolak. Kepuasan jasad dan perasaan mesti dicari bersama, jangan setengah-setengah sahaja. Setelah puas maka berbincanglah soal hati. Barulah kita faham maksud dan kenyataan yang diluahkan Rasulullah SAW kepada para isteri dalam sabdanya yang bermaksud, “Apabila seorang suami mengajak isterinya untuk berhubungan intim, hendaklah isteri melayaninya walaupun dia sedang memasak di atas dapur api.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasa’i)

Para isteri hendaknya menjadikan hubungan intim itu sebagai peluang menakluki hati suami, bukan merasa terdera.

Semoga bermanafaat...



Rujukan : Dr Juanda Jaya MW#1371

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails