“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Januari 26, 2011

Yang menarik mengenai adab makan berjemaah


makan dalam talam dari berlariterbang

Assalamualaikum warahmatullah,

Ramai yang menganggap makan dalam talam dan makan berjemaah itu suatu yang sinonim. Maksudnya, apabila sahaja kita makan beramai-ramai dalam satu bekas (talam), maka itu sudah dikira makan berjemaah.

Hakikatnya tidak begitu. Makan dalam talam tidak semestinya memenuhi konsep makan berjemaah. Ðan begitu juga tidak makan dalam talam, ia tidak boleh dianggap tidak makan berjemaah.

Hendaklah dibezakan antara makan satu bekas (sama ada dalam talam atau dalam bekas-bekas besar seumpamanya) dengan makan secara berjemaah.

Makan dalam talam, hakikatnya adalah satu kaedah sahaja bagi makan secara berjemaah. Jika demikian, mari kita lihat lebih dekat, antara ciri-ciri makan berjemaah :

1 – Ada ketua

Ðalam jemaah mesti ada ketua. Begitulah dalam makan berjemaah. Mesti ada ketua. Ðalam kalangan semua yang makan, siapa yang lebih tua usia, lebih tinggi ilmu dan lebih dari segi kewibawaannya, maka dia boleh dianggap ketua.

Apabila makan sekeluarga, misalnya, ayah adalah ketua dalam makan jemaah itu. Sebagai ketua, dia mesti memulakan doa makan atau ‘mengagihkan’ peranan membaca doa itu kepada anak yang dipilihnya (atas tujuan melatih atau mendidik). Ðia kemudiannya memulakan suapan, dan diikuti oleh ahli keluarga yang lain, persis seorang imam dalam solah berjemaah. Isteri dan anak-anak akan mematuhi keputusan itu.

Sebagai pemimpin dalam kehidupan, begitulah kepimpinan semasa makan berjemaah. Ketua jangan memikirkan dirinya seorang sahaja. Sebaliknya, dia mengawasi orang lain yang makan bersama. Lauk yang jauh didekatkan. Mungkin bagi anak yang kecil perlu dicubitkan lauknya, makanan yang pedas diingatkan jangan makan keterlaluan. Jika makanan perlu ditambah, ketua cepat-cepat menambahnya. Jika makanan sedikit, diingatkan supaya berhemah.

Sekalipun kita makan berhidang (bukan dalam talam), tetapi faktor kepimpinan dan pengikutan ini, maka ciri makan berjemaah sudah ada. Sekalipun makan dalam pinggan masing-masing (dengan berkongsi lauk-pauk), tetapi ayah atau orang yang ‘ditua-tuakan’ dapat membimbing dengan baik, manakala yan lain dapat memberi ketaatan, maka itu sudah dikira makan berjemaah.

Sebaliknya, sekalipun makan dalam talam, tetapi tidak jelas siapa yang memimpin, masing-masing membuat keputusan sendiri. Misalnya, keputusan hendak menambah nasi atau hendak menambah sambal, semuanya diputuskan sendiri, tanpa merujuk ketua atau orang lain), maka itu mencacatkan konsep berjemaah. Mungkin pada yang lain, sambal itu pedas, nasi masih banyak.

2 – Niat supaya semua orang kenyang

Satu ciri lain dalam jemaah ialah setiap anggota mestilah mendahului kepentingan orang lain. Jemaah dan pengorbanan adalah saling berkaitan. Si A makan dengan niat hendak mengenyangkan si B. Manakala si B niat hendak mengenyangkan si C. Begitulah niat setiap orang yang makan. Jika niat ini ada, maka satu lagi ciri makan berjemaah sudah diwujudkan. Tercetuslah kasih sayang dan keberkatan. Yang sedikit cukup. Yang banyak dapat diagih-agihkan.

Sekalipun makan secara buffet, tetapi yang mengabil makanan dahulu dengan perkiraan lauk itu mesti dapat dinikmati juga oleh orang yang kemudian, maka itu adalah niat yang baik, sekaligus rasa berjemaah itu wujud. Sebaliknya, jika makan setalam sekalipun, tetapi saling berebut-rebutan, mementingkan diri – yang sedap ingin ‘dimonopoli’ seorang, maka itu bukan makan berjemaah.

Tegasnya, makan setalam hanya memudahkan perlaksanaan konsep makan berjemaah kerana faktor fizikal dan infrastrukturnya yang lebih hampir antara satu sama lain. Apabila dekat, kepimpinan seseorang dapat dirasakan. Ðan niat untuk berkorban demi kawan, akan lebih terasa.

Hakikatnya, ciri makan berjemaah lebih melibatkan soal hati, sekiranya di hati sudah ada iman, rasa ukhuwah akan terhasil secara automatik. Ðan kerana itu soal kepimpinan dan niat mengutamakan orang lain akan tercetus tidak kita di mana, bagaimana dan apa yang kita makan.

Wallahu ‘alam.




Rujukan : Solusi Isu #5 m/s 83

Capaian entry berkaitan :

2 ulasan:

  1. Salam ,

    walaumacammana pun , mkn dlm talam itu sudah mnjadi Sunnah Nabi SAW ... ;)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah.. terima kasih atas perkongsian ilmu ini.. manusia tidak cantik yg beradab lebih orang suka dari manusia yg cantik tetapi tidak beradab..

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails