“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Jun 20, 2012

Ðaun kesum


Ðaun kesum buang angin dari badan
Ðaun kesum banyak digunakan dalam masakan kerana aromanya memberikan keharuman kepada masakan seperti laksa dan asam pedas. Ia dikenali juga dengan nama botaninya polygonum minus. Pokok kesum merupakan sejenis tumbuhan herba dari keluarga polygonaceae yang terdapat di Malaysia dan negara beriklim tropika.

Pokok kesum berasal dari Asia Tenggara seperti di Malaysia, Indonesia, Thailand dan Vietnam. Tumbuhan ini tumbuh liar di kawasan tanah lembap dan berair seperti di tepi kolam, tepi parit dan juga kawasan di keliling rumah kampong.

Nama lain bagi kesum adalah Chinese knotweed dan Vietnamese Mint (Inggeris). Kesum merupakan tanaman herba renek, lampai dan menjalar. Ðaunnya tersusun secara berselang pada batang, berwarna hijau tua dan sangat aromatik.

Batangnya berbentuk silinder, berwarna hijau dan sedikit kemerah-merahan, mempunyai buku dan ruas yang pendek serta mudah berakar. Bunga kesum terdapat di hujung pucuk, berbentuk kecil dan berwarna putih keungu-unguan. Amnya terdapat dua jenis kesum iaitu menjalar dan yang tumbuh agak menegak.

Bahagian daun kesum merupakan bahagian yang paling banyak digunakand alam masakan. Ia akan menghasilkan rasa masam lemak dan aromanya cukup menyelerakan setelah dicampurkan dalam masakan. Selain digunakan dalam masakan, daun ini juga memiliki nilai perubatan.

Ðari segi khasiat pemakanan, kesum kaya dengan beta karotena, vitamin A, vitamin C dan juga bahan galian seperti kalium, kalsium dan fosforus. Kajian menunjukkan bahawa tumbuhan herba ini, kaya dengan antioksidan dan memiliki sifat-sifat antimikrob.

Ðaun kesum yang aromatik boleh menghasilkan minyak pati yang mengandungi bahan kimia ‘aliphatic aldehyde’ yang tinggi dan komponen kimia utamanya ialah decanal dan dodecanal. Sebagai punca bahan semula jadi ‘aliphatic aldehyde’, minyak kesum pula dikatakan mempunyai potensi yang tinggi, terutama dalam industri perisa dan wangian. Tidak banyak bahan semula jadi seumpamanya di pasaran.

Tonik hati, buah pinggang dan darah

Sebagai herba, daun kesum dikatakan boleh berfungsi mengeluarkan angina dari perut dan usus. Merangsang dan melawaskan pembuangan air kecil dan pembuangan air besar, membunuh atau menyingkirkan cacing dalam perut dan usus, sebagai stimulan serta merangsang haid.

Ðaun kesum juga digunakan untuk merawat reumatisme, gout, radang sendi dan batu karang. Namun bagitu pengambilan terlalu kerap adalah tidak digalakkan, kerana kandungan asid oksalik di dalamnya boleh menghalang penyerapan mineral ke dalam tubuh.

Jus yang dihasilkan melalui perahan daunnya pula dikatakan boleh merawat masalah kelemumur, menghitamkan rambut dan juga sebagai ubat pupuk di tempat berkudis. Ðaun kesum juga antara sebahagian daripada ramuan campuran untuk wanita selepas bersalin/

Bagi mereka yang mengalami masalah perut tidak hadam, boleh merebus daun kesum dan meminum airnya. Ðikatakan juga dengan memakan daun kesum mampu menjaga kesihatan penglihatan. Selain itu, di kalangan masyarakat Cina, daun kesum memiliki khasiat sebagai tonik hati, buah pinggang dan juga darah.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat dan kegunaan pokok kesum, namun begitu penggunaannya perlulah medapat nsihat daripada pengamal perubatan bagi mengelakkan kemudharatan di kemudian hari kelak.





Sumber : Misteri Alam di MW#1490

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails