“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Jun 18, 2012

Kemusykilan : Kahwin Koboi



SOALAN :

Saya mempunyai seorang kekasih yang sudah berkahwin dan mempunyai sepasang cahaya mata. Setelah tiga tahun berkawan, akhirnya dia melamar saya untuk menjadi isterinya. Keluarga saya dan keluaarganya amat menentang perhubungan ini. Namun, demi cinta saya kepadanya, saya sanggup berkorban walaupun terpaksa menyisihkan keluarga sendiri.

Baru-baru ini, kekasih saya mencadangkan agar kami ‘kahwin lari’ dengan menggunakan khidmat agen pernikahan di Kuala Lumpur. Menurutnya, kami boleh bernikah mengikut mazhab Hanafi yang tidak mensyaratkan wali dalam pernikahan. Saya lebih selesa jika melangsungkan di Thailand sahaja. Saya mohon pencerahan ustaz dalam hal ini.

Cinta terlarang,
Bandar Puteri Puchong, Selangor.

JAWAPAN :

Sebagai asas perbincangan, perlu saya nyatakan kepada saudari bahawa cadangan untuk bernikah dengan menggunakan agen pernikahan merupakan satu tindakan yang bakal mengundang banyak kesulitan.

Sebagai makluman, nikah menggunakan agen atau sindiket tidak boleh diistilahkan sebagai ‘kahwin lari’. Mengikut amalan di Jabatan Agama Islam, ‘kahwin lari’ ditakrifkan sebagai perkahwinan yang dibuat dalam jarak jauh daripada wali, iaitu melebihi dua marhalah (kira-kira 92km). adapun dalam kes saudari yang ingin menggunakan khidmat agen atau sindiket pernikahan, kami menggelarkannya sebagai ‘kahwin koboi’. Istilah ‘kahwin koboi’ kebiasaannya merujuk kepada pernikahan yang dilakukan dalam lingkungan wilayah dan kuasa wali.

Ðalam kes ini, saudari dan juga keluarga menetap di Puchong, sementara sindiket pernikahan di Kuala Lumpur. Jarak dari Puchong ke Kuala Lumpur lebih kurang 29.3 km sahaja. Nasihat saya, elakkan daripada melaksanakan kahwin koboi.

Kahwin Sindiket

Kebiasaannya, kahwin koboi atau kahwin sindiket sebegini merujuk pada perkahwinan yang dijalankan di kawasan sempadan Thailand atau di mana-mana kawasan lain di Malaysia oleh satu kumpulan atau orang perserorangan yang tidak mendapat kebenaran menjalankan upacara pernikahan daripada pihak berkuasa kerajaan. Kebiasaannya, kumpulan atau orang perseorangan ini akan menyediakan segala kemudahan untuk pasangan melangsungkan perkahwinan termasuk menyediakan saksi dan wali bagi pihak perempuan.

Masalah akan timbul kerana perkahwinan ini diragui kesahihannya dan tidak dapat didaftarkan kerana surat perakuan nikah yang dikeluarkan adalah palsu. Sebagai contoh, perkahwinan dijalankan di Kuala Lumpur, namun sijil perakuan yang dikeluarkan ialah sijil dari negeri Perak.

Implikasi Kahwin Sindiket

Terdapat dua kesan yang berbeza berkaitan kahwin sindiket ini, iaitu :

1 – Kegagalan melakukan pendaftaran

Sekiranya perkahwinan itu melibatkan wali yang sah, maka perkahwinan tersebut dianggap sah di sisi syarak. Perkahwinan ini hendaklah didaftarkan di unit Nikah, Cerai dan Rujuk di pejabat agama yang berdekatan.

Kegagalan melakukan pendaftaran ini boleh menyebabkan implikasi yang lebih buruk pada masa hadapan terutamanya jika berlaku perceraian. Sebagai contoh, isteri tidak berhak menuntut sebarang hak daripada suaminya kerana tiada rekod pendaftaran perkahwinan antara mereka.

2 – Ðiragui kesahihannya

Sekiranya perkahwinan itu dilaksanakan dengan berwalikan seseorang yang diragui sah, maka perkahwinan tersebut juga diragui kesahihannya. Apabila keadaan ini berlaku, akan timul masalah utnk mendaftarkan perkahwinan tersebut. Satu siasatan terperinci terpaksa dijalankan oleh pihak berkuasa bagi mendapatkan kepastian sama ada perkahwinan tersebut sah atau tidak.

Jika didapati perkahwinan itu sah, maka pendaftaran akan dijalankan dan denda akan dikenakan kepada pasangan terlibat. Sebaliknya jika dibuktikan perkahwinan itu tidak sah, maka perintah ‘faraq’ (pengasingan antara suami dengan isteri terlibat) akan dikeluarkan. Pasangan ini hanya akan disatukan semula melalui akad nikah baru yang pasti kesahihannya.

Perbezaan Kahwin Sindiket dan Kahwin Biasa

Kahwin Sindiket
Kahwin Biasa
Wali dan saksi telah disediakan secara pakej oleh agen pernikahan.
Pasangan pengantin perlu menyediakan wali dan saksi sendiri.
Kos bayaran bagi kahwin sindiket agak tinggi iaitu mencapai RM3,000.00
Menelan belanja antara 1% hingga 5% daripadanya. Contohnya di Selangor, kos yang dikenakan ialah sekitar RM150.00 sahaja.
Tidak melibatkan sebarang urusan dengan Pejabat Agama Islam daerah.
Perlu didaftarkan di Pejabat Agama Islam.

Wali dalam Mazhab Hanafi

Berkenaan hujah kekasih saudari yang ingin bernikah menggunakan mazhab Hanafi, dalam ruangan yang singkat ini saya akan berikan beberapa penjelasan ringkas. Saya telah banyak menjelaskan persoalan wali ini dalam isu-isu yang lepas.

Secara ringkasnya, berdasarkan hadis sahih (riwayat al-Khamsah), jumhur fuqaha berpendapat bahawa nikah tanpa wali tidak sah di sisi syarak. Bagi anak dara, wali mujbir (bapa dan datuk) berkuasa penuh untuk menikahkan anak dara tersebut walaupun tanpa persetujuan daripadanya. Manakala bagi janda, hendaklah diminta keizinannya terlebih dahulu.

Namun begitu, tidak dinafikan terdapat perbezaan pendapat dalam mazhab Hanafi yang mengatakan bahawa nikah tanpa wali itu masih sah hukumnya. Walau bagaimanapun, pendapat ini mestilah difahami secara keseluruhan dan mendalam demi mengelakkannya diputar belit secara semberono bertujuan untuk mengetepikan terus peranan serta kuasa wali.

Menurut mazhab Hanafi, perkahwinan tanpa wali adalah harus, TETAPI ini tidak bermakna mengetepikan hak dan kuasa wali untuk membatalkan perkahwinan tersebut. Ini dijelaskan dengan lebih lanjut oleh Muhammad Hasan al-Shaybani yang mengatakan bahawa nikah tanpa wali sah, sekiranya mendapat keredhaan daripada wali. Tambah beliau lagi, nikah tanpa wali mesti mendapat keizinan wali dan sekiranya tidak, persetubuhan antara pasangan tersebut dihukum sebagai haram.

Justeru, dapat dirumuskan bahawa perkahwinan tanpa wali yang dilaksanakan dengan niat untuk menafikan atau mengetepikan hak serta kuasa wali tidak sah di sisi syarak secara ijmak.

Cadangan bernikah di Thailand

Terdapat dua kes yang berbeza berkaitan kahwin atau nikah lari di Thailand ini:

1 – Sekiranya nikah tersebut dilakukan oleh mereka yang telah ditauliahkan oleh kerajaan Malaysia, maka permohonan tersebut kelak boleh dipanjangkan semula ke pejabat agama daerah terdekat dalam tempoh enam bulan dari tarikh perkahwinan untuk tujuan pengesahan dan pendaftaran. Sejumlah denda akan dikenakan atas kesalahan bernikah di luar negara tanpa kebenaran.

2 – Perkahwinan yang melibatkan mereka yang tidak bertauliah disebut sebagai kahwin sindiket. Ia juga akan merumitkan keadaan untuk mendapatkan pengesahan pihak berkuasa di Thailand kerana dibimbangi pernikahan tersebut tidak sah. Apabila keadaan ini berlaku, maka ia akan dikendalikan oleh bahagian penguatkuasa di Jabatan Agama Islam yang berkenaan.

Berfikir semula

Sebagai nasihat kepada saudari, elakkan dari melaksanakan perkahwinan yang melanggar undang-undang terutamanya yang melibatkan nikah di sempadan atau menggunakan agen. Ia akan membawa kesan yang buruk di kemudian hari. Undang-undang dibuat bukan untuk menyekat atau menyusahkan, tetapi untuk memastikan keadilan kepada semua pihak.

Tataplah wajah isteri dan anak-anak kekasih saudari itu. Pandanglah redup mata kedua ibu bapa dan keluarga di rumah. Betapa hancurnya hati mereka andai mengetahui orang yang mereka kasihi selama ini sanggup membuang keluarga demi mengejar cinta. Kekasih boleh dicari, namun tiada yang dapat menggantikan tempat ibu bapa. Ðan ingat, kumbang bukan seekor dan Allah telah menetapkan jodoh yang terbaik buat saudari.

Renung-renungkanlah…

Sumber : Ustaz Badli Shah Alauddin (Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Pahang) di Solusi Isu # 42, hlm 76-77.


1 ulasan:

  1. Alhamdulillah... TQVM for sharing d ilmu.... Amat bermanfaat untuk pembaca 2 di luar sana

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails