“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Jun 25, 2012

Beban harapan



Assalamualaikum warahmatullah,

Anda masih ingat lagi entry baik hati vs murah hati? Jika ada yang terlupa, eloklah baca dulu entry yang terdahulu dan teruskan bacaan ke entry yang ini. 
  
Ðalam entry kali ni, LAMAN-SERi masih lagi kongsikan nukilan favorite, Ðr Azhar Hj Sarip. Semoga kita semua mendapat walau sekelumit manfaat daripada perkongsian ini.

Setiap daripada kita pasti mempunyai harapan, tidak kiralah mengenai apa pun. Setiap daripada kita pasti mengharapkan setiap harapan kita menjadi kenyataan. Apabila harapan yang didambakan menjadi kenyataan maka bahagialah hati.

Namun ada juga yang bersedih kerana harapan hanya tinggal harapan tanpa ada sedikit pun bayangan kenyataan. Keluh kesah mula menyelubungi setiap detik nafas memikirkan harapan yang tidak kunjung tiba.

Cuba anda renungkan kembali berapa banyak harapan yang sudah anda kecapi dan berapakah jumlah harapan yang benar-benar ada dambakan tetapi masih belum menjadi kenyataan. Mungkin lebih banyak harapan yang belum direalisasikan berbanding dengan harapan yang sudah anda rasai kehadirannya.

Mungkin kita sering tertanya-tanya mengapa harapan-harapan anda masih belum terlaksana biarpun anda sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Mungkin ada sedang berhadapan dengan wajah kekecewaan hidup hanya kerana beberapa harapan tidak terlaksana.

Kita mungkin mempertikaikan mengapa orang lain boleh mendapat apa yang anda harapkan, walaupun usahanya tidak seberapa. Kita selalu mengatakan bahawa harapan yang kita dambakan adalah yang terbaik untuk kehiudpan yang mendatang.

Tetapi apa yang kita tidak tahu, apakah benar-benar pasti ia yang terbaik atau mungkin ia adalah yang terburuk bagi kehidupan anda yang seterusnya. Sesungguhnya tkita tidak pernah tahu apa yang terbaik untuk kehidupan melainkan diberi petunjuk oleh Allah SWT.

Apa yang kita inginkan, boleh jadi sebenarnya adalah satu beban harapan di masa hadapan. Justeru, Allah SWT yang Maha Mengetahui lagi Maha Adil tidak pernah sesekali membebankan hamba-Nya.

Kisah pasangan suami isteri

Maka apa yang diharapkan tidak diberi melainkan ditukarkan dengan apa yang terbaik untuk masa hadapan. Cuma mungkin manusia sukar untuk menerima hakikat yang harapannya itu tidak bagus untuk masa hadapannya.

Kadangkala kita tidak perasan bahawa harapan yang kita inginkan sudah menjadi beban, bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi tempiasnya turut mengenai orang yang tidak tahu menahu tentang harapan sudah sekian lama tersemat di minda.

Ðr Azhar pernah ditanya oleh pasangan suami isteri yang sedang menanti kehadiran orang baru dalam kehidupan mereka. Pasangan ini bertanya anak lelaki atau perempuan yang terbaik untuk mereka pada ketika itu. Ðr Azhar bertanya kembali, anak apakah yang diinginkan oleh mereka. Si suami menjawab yang dia menerima apa sahaja yang dikurniakan Allah SWT kerana itulah yang ditakdirkan untuknya. Manakala si bakal ibu pula mengatakan yang dia benar-benar mengharapkan untuk mendapat anak perempuan. Ðia kemudiannya mengekspresikan betapa indah hidupnya apabila mempunyai anak perempuan kelak.

Kemudian Ðr Azhar bertanya kepada si isteri bagaimanakah perasaannya seandainya dia tidak dikurniakan anak perempuan tetapi dikurniakan seorang anak lelaki yang comel. Si isteri yang tadinya penuh gembira menceritakan keinginan untuk mempunyai anak perempuan diam seketika dan akhirnya mengatakan jika itu yang ditakdirkan, maka dia akan menerima seadanya.

Nah… jawapan yang diberikan oleh si isteri itu nyata sekali bersama dengan emosi menolak jika harapan yang diinginkan tidak terlaksana. Maka apabila sampai waktunya si anak lahir dan bukannya anak yang diinginkan, dia mungkin menerima kehadiran orang baru tetapi jiwanya merengus.

Kini harapannya sudah menjadi satu bebanan kerana dia menerima kehadiran orang baru yang tidak bersesuaian dengan kehendaknya. Ðia kemudiannya membesarkan anaknya itu dan selang beberapa tahun, pasangan itu dikurniakan seorang anak perempuan.

Gembiralah si ibu kerana harapannya kini sudah termakbul. Maka ditatangnya anak yang baru itu. Sekali beban harapan kini menjadi semakin berat apatah lagi apabila anak itu meningkat dewasa.

Boleh musnahkan hubungan

Apabila si anak yang pertama itu meningkat dewasa, maka dia akan terasa disisihkan kerana si ibu tadi hanya mendengar dan menumpukan perhatian kepada adiknya. Hal ini akan berlanjutan dan tanpa sedar bebanan harapan sudah mula membunuh jiwa abang yang sulung. Biarpun si ibu mengatakan yang dia menyayangi semua anaknya, namun perbuatannya tidak mencorakkan apa yang dikata. Ini akan membuatkan ketidakharmonian dalam keluarga apatah lagi jika si adik banyak melakukan perkara yang tidak memberi manfaat tetapi mendapat sokongan jitu si ibu.

Maka berhati-hatilah dengan harapan kerana apabila ia menjadi beban, ia akan memusnahkan banyak hubungan. Ia akan merapuhkan nilai kasih sayang. Ia akan menjadikan tiang keadilan patah. Buruknya lagi, hubungan kita dengan Allah SWT akan terjejas kerana memikirkan harapan atau kerana menumpukan harapan. Apa yang ditakuti adalah ianya membawa hingga ke akhir hayat.

Apalah gunanya usia yang panjang jika ianya dipenuhi oleh beban harapan dan menjadi petualang kehidupan yang kekal abadi. Kita mungkin dilupakan oleh orang yang pernah menjadi harapan kita kelak. Apabila saat itu sampai, tiada gunanya kita ratapi kerana puncanya datang dari diri kita sendiri. Lebih membebankan, bila mana kita perlu menjawab di hadapan Allah SWT yang Maha Adil mengenai keadilan. Meskipun begitu, tidak salah untuk mempunyai harapan, yang salah adalah menaruh sepenuh harapan kepada harapan yang tidak pasti bakal menjadi yang terbaik untuk kita. Kita perlu ada harapan sebagai panduan ke arah mana kita hendak pergi, tetapi biarlah harapan itu dipandu Allah SWT dan bukan harapan nafsu yang tidak tahu arah hendak dituju melainkan memenuhi tuntutan nafsu serakah individu.

Semoga kita senantiasa dinaungi rahmat Allah SWT.

Sumber : Ðr Azhar Hj Sarip (Perunding Emosi, Spritual NLP Training) di MW#1482


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails