“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Disember 30, 2007

Kesan susu formula

Sebaiknya pemberian susu badan diteruskan sehingga 12 bulan dan selepas tempoh ini, barulah anda boleh memikirkan susu alternatif untuk bayi


MEMILIH susu formula untuk bayi kadangkala memeningkan kerana tidak tahu jenis mana yang baik dan sesuai dengan si kecil. Setiap jenama dan jenis susu formula mempunyai kelebihan masing-masing direka khusus bagi memenuhi pelbagai keperluan bayi.

Sebenarnya sebaik atau semahal mana pun susu formula, ia masih tidak dapat menandingi susu ibu. Inilah sebabnya Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyarankan penyusuan badan secara eksklusif (memberi susu badan saja) sekurang-kurangnya selama enam bulan supaya bayi anda mendapat semua manfaat yang dianugerahkan Tuhan kerana kandungan susu badan berubah mengikut keperluan bayi.

Sebaiknya pemberian susu badan diteruskan sehingga 12 bulan dan selepas tempoh ini, barulah anda boleh memikirkan susu alternatif untuk bayi apatah lagi bagi wanita yang perlu kembali bekerja atau kurang susu badan. Ini kerana sistem penghadaman bayi belum cukup matang untuk menghadam protein susu dan garam yang terkandung dalam susu formula.

Pemilihan susu formula perlulah dibuat berlandaskan kesihatan bayi, umur, keperluan pemakanan dan harga. Secara amnya susu formula boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu yang berasaskan susu (lembu) atau soya.

Kebanyakan susu formula adalah dalam kategori pertama dan harganya jauh lebih murah berbanding susu formula berasaskan soya. Susu formula berasaskan susu lembu diubahsuai sebaik mungkin untuk menyamai khasiat susu ibu.

Dalam proses ini kandungan karbohidrat, protein dan lemak akan diubahsuai mengikut peringkat umur sasaran selain diperkaya dengan vitamin dan mineral. Malah, ada juga susu yang direka khas untuk bayi pra matang (lahir tidak cukup bulan).

Jenis kedua ialah susu berasaskan soya yang juga mengalami proses pengubahsuaian dan ditambah vitamin serta mineral. Ia tidak mengandungi susu tetapi mempunyai khasiat yang setanding dengan susu formula biasa. Biasanya susu formula jenis ini hanya disarankan untuk bayi yang mengalami masalah penghadaman (pencernaan) atau alahan terhadap protein susu lembu. Kelebihannya, ia mudah dihadamkan.

Tiada kaedah khusus yang boleh digunakan untuk menentukan kesesuaian susu bagi bayi anda. Langkah pertama ialah memberikan anak minum susu berasaskan susu lembu. Jika dia tidak menunjukkan gejala alahan, bermakna susu berkenaan sesuai untuknya.

Namun, jika anak anda mengalami masalah pencernaan atau alahan susu lembu (seperti cirit birit atau muntah setiap kali diberikan susu formula berasaskan susu lembu), segeralah berbincang dengan doktor bagi memilih jenis susu yang sesuai untuk si kecil.

Teknologi pembangunan susu formula sangat memberangsangkan. Pengusaha berlumba meningkatkan nilai untuk memberi lebih manfaat kepada bayi dengan menambah pelbagai bahan yang terdapat dalam susu ibu seperti asid dokoheksanoik (DHA) dan arakidonik (ARA) khusus bagi membantu perkembangan otak dan mata.

Selain mementingkan perkembangan otak, rumusan susu formula baru memberi penekanan terhadap kesihatan sistem pencernaan bayi. Rumusan ini mengandungi immunofortis iaitu campuran oligosakarida yang bertindak sebagai makanan kepada bakteria baik dalam usus bayi.

Antara matlamat kepada pembangunan susu bayi dengan rumusan immunofortis ialah untuk:

Ø Meningkatkan perkembangan sistem imun (mengurangkan risiko jangkitan dan alahan)

Ø Merangsang perkembangan otak, visual dan kognitif

Ø Mengurangkan ketidakselesaan sistem penghadaman seperti sembelit, cirit birit, muntah, sakit perut, jeluak (muak)

Menurut Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan Pemakanan Bayi, Royal Numico Asia Pasifik, Dr Jacques G Bindels, oligosakarida ialah karbohidrat yang tidak boleh dicernakan. Ia akan merangsang peningkatan bilangan dan aktiviti bakteria bifido dalam usus.

“Penambahan koloni bakteria bifido ini terbukti memberi kesan positif dan mampu meningkatkan daya tahan bayi terhadap sebarang jangkitan yang berlaku dalam usus. Kesihatan usus yang baik mempunyai kaitan rapat dengan perkembangan sistem imun bayi kerana dua per tiga (60 hingga 70 peratus) daripada sistem pertahanan badan terdapat di dalam usus.

“Selain itu kajian ke atas tikus mendapati pemberian immunofortis mampu meningkatkan tindak balas terhadap vaksin dan mengurangkan reaksi alahan,” katanya ketika pelancaran susu formula Mamil Gold anjuran Numico Dumex Malaysia.

Berdasarkan 12 kajian bebas ke atas 1,600 kanak-kanak kecil menunjukkan immunofortis mampu melembutkan najis dan mengurangkan 50 peratus risiko jangkitan saluran pernafasan dan cirit birit di kalangan kanak-kanak berumur kurang dua tahun berbanding bayi yang diberikan susu formula biasa.

Sehubungan itu, pengambilan antibiotik bagi meningkatkan ketahanan bayi terhadap jangkitan bakteria juga dapat dikurangkan sehingga 75 peratus. Ini adalah perkembangan yang sangat baik kerana pengambilan antibiotik secara berlebihan boleh membawa kepada pembentukan jenis bakteria yang lebih berdaya tahan terhadap antibiotik.

Oleh Norlaila Hamima Jamaluddin
Sumber: HarianMetro on 30/12/2007


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails