“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Disember 29, 2007

Hadis: Pertolongan berharga

Sabda Rasulullah s.a.w

DARIPADA Qais bin Abi Hazim katanya: Rasulullah s.a.w. ada bersabda: Siapa yang dapat menghilangkan daripada orang mukmin suatu penderitaan dunia ini, Allah s.w.t. akan menghilangkan daripadanya suatu bencana dan bahaya di akhirat. Siapa yang dapat membantu orang yang susah, Allah akan menolongnya di dunia dan di akhirat dan siapa yang melindungi orang Muslim, Allah akan melindunginya di dunia dan akhirat, Allah tetap akan menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu sentiasa bersedia menolong saudaranya (riwayat Muslim).

Pengertiannya,

Dalam hadis di atas Rasulullah memberi jaminan sebarang bantuan atau pertolongan yang disumbangkan masyarakat kepada anggota sesama mereka, akan ada balasannya. Pahala ganjaran tersebut sama ada berupa bentuk yang sama dengan bantuan yang telah diberi atau lebih baik lagi di dunia atau di akhirat. Bantuan Allah ini berterusan selama sumbangan hamba-Nya tidak dihentikannya.

Kesimpulannya

Sumbangan dan kerjasama antara satu sama lain dalam masyarakat hendaklah diteruskan kerana ia dapat menjamin keselamatan dan bantuan daripada Allah di dunia dan akhirat.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails