“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Disember 15, 2011

Banyak bertanya


Seorang lelaki dikenali sebagai seorang yang amat suka bertanya dan mempersoalkan sesuatu. Mungkin dia merasakan itu hanya sekadar untuk bersuka-suka atau ‘saja-saja’. Namun tanpa disedari, sikapnya itu menimbulkan banyak masalah dalam kalangan penduduk setempat. Ðan lebih berbahaya lagi, apabila soalan-soalannya menyentuh soal-soal keimanan.

Satu hari dia bertanya kepada kawan-kawannya, “Kau rasa betul ke neraka itu tempat seksa yang paling dahsyat?”

“Memang dahsyat. Sangat panas. Api neraka berganda-ganda lebih panas daripada api dunia. Kenapa kau tanyakan begitu?”

“Syaitan dibuat daripada apa?” tanyanya lagi.

“Eh, tentulah daripada api!” jawab kawan-kawannya.

“Neraka pula?” tanyanya lagi.

“Neraka pun daripada api!” jawab kawan-kawannya pula.

“Itulah persoalannya. Syaitan akan dimasukkan ke neraka. Ðia daripada api, neraka juga daripada api... Kalau demikian, apalah sakitnya, apalah seksanya?” simpul lelaki itu sambil mencemik.

Kawan-kawannya mula berfikir. Betul juga, terlintas begitu dalam hati mereka.

“Apa kata kita jumpa Tok Imam untuk mendapatkan penjelasan,” cadang seorang daripada mereka.

“Aku rasa Tok Imam pun tak akan dapat menjawabnya,” kata pemuda itu.

Mereka berjumpa Tok Imam dan mengajukan soalan itu. Sejurus kemudian, Tok Imam mengambil ketul-ketul tanah dan membaling pemuda itu. Tok Imam terus membaling sehingga muka dan badan pemuda itu bengkak-bengkak. Tidak tahan dia pun lari.

“Jangan lari. Jangan lari.”

“Inikah sikap Tok Imam? Saya bertanya soala, sebaliknya dibaling dengan ketul tanah!”

“Itulah jawapan saya. Saya membaling kamu dengan tanah, sepatutnya tak sakit. Kamu dicipta daripada tanah dan saya baling kamu dengan tanah, apalah sakitnya...”

“Oh sakit tuan. Habis badan saya bengkak-bengkak...”

“Itulah yang akan dialami oleh syaitan di dalam api neraka nanti!”

“Ya, ya. Saya faham. Jangan baling lagi.”

Pengajaran : Sekali-sekala orang yang degil perlu diajar dengan cara yang keras dan tegas. Kekadang jawapan dalam bentuk tindakan... walaupun ada masanya sangat pahit, tetapi itu lebih berkesan.




Sumber : Solusi Isu # 19

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails