“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Disember 14, 2011

Ubi garut


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ubi garut adalah sejenis ubi yang boleh dimakan isinya setelah direbus atau dipanggang. Ðikenali dengan nama botaninya maranta arundinacea, tanaman ini merupakan pokok herba tumbuh berumpun yang berasal dari kawasan tropika Amerika Selatan. Tetapi kini ia banyak ditanam di serata negara beriklim tropika dan juga bukan tropika.

Ðikenali juga dengan nama Arrowroot, tanaman ini merupakan tanaman asli di Hindia Barat dan masyarakat peribuminya menggunakan serbuknya sebagai bahan untuk mengeluarkan toksin daripada mereka yang luka akibat racun anak panah. Malah dikatakan, nama Arrowroot diperolehi daripada amalan tersebut.

Ubi garut memiliki rizom berubi berbentuk bulat dan mempunyai runcing di hujung ubi. Ubinya pula diliputi pelepah kering. Terdapat pelbagai jenis kultivar dengan warna daun hijau, hijau berjalur putih, ungu atau coklat dan ubi berwarna putih atau kemerah-merahan. Saiz dan bentuk ubinya berlainan. Ubi garut juga dikenali sebagai ubi bemban, ubi larut, ubi sagu, sagu betawi dan juga ubi sagu belanda.





pokok ubi garut (maranta arundinacea)

Ðaun ubi garut tersusun berselang-seli, bujur telur, memanjang atau mata seperti lembing. Ðaunnya tirus di hujung dan bulat di pangkal daun. Pangkal tangkainya berpelepah. Bunga ubi garutberwarna putih, berbentuk tiub, condong ke tanah, tersusun di jambak kecil dan mempunyai lima kelopak. Buahnya adalah kapsul tiga segi dan memiliki biji merah jambu, kasar dan isi di luar biji berwarna kuning.

ubi garut di akar pokok

Banyak kegunaan ubi garut. Ubi yang telah dijadikan serbuk tepung boleh digunakan dalam menghasilkan bedak, gam dan sabun. Tepung ubi garut seperti tepung kanji dan boleh juga digunakan untuk memekatkan sup, soso, puding, makananm gula-gula, manisan dan aiskrim. Ubi segar mengandungi kanji, protein, lemak, fiber, gula, bahan pahit dan resin. Kanjinya pula mengandungi amilosa dan banyak kalium.

Ubi garut juga turut mengandungi fitokimia seperti beta karoten, niasin, thiamin dan riboflavin. Kandungan ubatan dalam ubi garut juga dikatakan mampu bertindak sebagai anti radang, anti diarea, demulsen (agen pelega yang melindungi membrane mukus dan melegakan iritasi) dan penyejuk.



ubi garut ~ closed up ~

Kanji dalam ubi yang matang boleh dijadikan makanan berkhasiat tinggi kepada kanak-kanak dan orang tua yang berada dalam proses penyembuhan daripada penyakit serta mereka yang mengalami masalah gastroenteritis.

Rawat masalah usus dan perut

Selain kegunaan yang telah disebutkan tadi, ubi garut juga dikatakan boleh digunakan untuk tujuan perubatan tradisional. Ubi garut yang telah direbus boleh diminum untuk merawat penyakit dalam salur air kecil dan masalah perut dan usus.

Bagi mengatasi masalah pelawasan pembuangan air kecil, dikatakan air rebusan ubi garut yang telah dicampurkan dengan gula boleh diminum untuk tujuan tersebut. Air rebusan ubi garut sahaja turut disebut boleh digunakan sebagai losyen mencuci mata.

Ubi segar pula dikatakan boleh dimakan mentah untuk merawat masalah pundi dan saluran kencing. Bagi mereka yang terkena panah beracun, luka dan juga ulser, mereka boleh menampal ubi segar yang telah dihancurkan pada bahagian luka yang terlibat.

Ubi garut yang telah dijadikan serbuk tepung pula boleh dicampurkan air dan gula sebelum diminum untuk merawat penyakit disenteri atau jangkitan trek usus yang menyebabkan cirit-birit yang teruk.

Penawar sengatan serangga berbisa

Bagi mereka yang mengalami masalah kulit yang sakit akibat terlalu lama terdedah sinaran matahari, bintik-bintik merah pada kulit yang timbul akibat demam, penyakit kulit dan sengatan tebuan, mereka boleh menyapu tepung ubi garut pada bahagian kulit yang bermasalah tadi.

Akar ubi garut juga dikatakan boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Akar yang telah ditumbuk lumat-lumat boleh ditampal pada luka, bekas sengatan dan patukan haiwan berbisa. Akar yang telah ditumbuk lumat-lumat ini juga boleh ditelan sebagai penawar bisa dalam makanan atau minuman.

Menghilangkan parut cacar dan rasa miang

Ðikongsikan info yang dipetik dari PetuaSejagat. Langkah yang perlu dilakukan dengan mengambil isi ubi garut dan bersihkan ia terlebih dulu. Kemudian parutkan isi ubi garut dan perahkannya sehinggalah mengeluarkan air. Gunakan air tersebut untuk menyapu pada bahagian parut serta kawasan badan yang terasa miang.

Khasiat makanan

Ubi garut boleh direbus atau dipanggang dan dimakan isinya. Kanji dalam ubi yang matang ialah makanan bernutrisi tinggi kepada orang yang lemah. Kanji diekstrak keluar dari ubi dan dijual sebagai makanan yang berkhasiat kepada orang tua atau lemah. Tepung kanji ubi garut bernilai lebih tinggi berbanding tepung kanji tumbuhan lain. Tepung ubi garut juga digunakan untuk memekatkan sup, sos, puding, makanan, gula-gula, manisan dan aiskrim.

Kegunaan lain

Tepung ubi garut digunakan dalam menghasilkan bedak, gam dan sabun. Hampas dalam proses mengeluarkan kanjinya digunakan sebagai makanan haiwan ternakan ataupun baja hijau, menghasilkan kertas, kadbod, kusyen dan kertas dinding. Daunnya digunakan untuk membungkus makanan (seperti daun pisang).

Walaupun ubi garut boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan kegunaan lain, namun begitu cecair atau isi daun dan batangnya boleh menyebabkan gatal-gatal atau radang kulit terutamanya kepada jenis kulit yang sensitif. Oleh itu dapatkanlah nasihat pengamal perubatan terlebih dahulu sebelum menggunakannya bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.




Rujukan : MW#1412

Capaian entry berkaitan :
Khasiat kunyit
Ubi bit aktifkan sel darah merah
Khasiat betik
Beri Acai (Acai Berry)
Buah-buahan dan khasiatnya
Khasiat mustard
Bunga Kantan
Edamame - kacang soya hijau baik untuk jantung

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails