“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Disember 25, 2011

Cerita menarik, popular dan pelik sepanjang 2011



Tandas permata, aiskrim susu ibu masuk rekod pelik dunia 2011

Ðalam bermacam kisah mengenai krisis politik dan bencana alam yang dilaporkan sepanjang 2011, ada beberapa cerita pelik dan menarik mewarnai 12 bulan lalu.

Tidak kurang juga beberapa rekod baru dunia dimasukkan dalam senarai bizarre iaitu peristiwa yang dianggap di luar kebiasaan atau ganjil sepanjang 2011. Ini termasuk perkahwinan gemilang Putera William dan Kate Middleton pada 29 April lalu. Perkahwinan pewaris takhta England itu dicatatkan sebagai majlis perkahwinan paling banyak ditonton manakala senarai wanita paling pendek di dunia, diisytiharkan milik gadis berusia 18 tahun dari India, Jyoti Amge.

Selain mencatatkan beberapa rekod yang dimasukkan dalam rekod dunia 2012, Laman-Seri menyingkap beberapa cerita menarik yang popular dan menjadi tumpuan sepanjang tahun ini.

Beberapa rekod baru

Maklumat dalam Guiness World Records 2012 yang dilancarkan September lalu menyenaraikan beberapa muka baru termasuk Christine Walton yang dikenali ‘The Dutchess’ Walton, yang mempunyai kuku terpanjang pada ukuran 309.8 sentimeter. Turut tersenarai, Chanel Tapper yang menjadi wanita mempunyai lidah terpanjang iaitu 9.75 sentimeter dan Aevin Dugas dengan gaya rambut ala Afro asli terpanjang pada ukuran 1.32 meter.

Christine Walton


Chanel Tapper


Perkahwinan paling ramai penonton

Perkahwinan Putera William dan Kate Middleton mencatatkan sejarah tersendiri dengan ditonton secara dalam talian oleh lebih 72 juta orang di seluruh dunia. Catatan itu juga mencecah rekod upacara mengangkat sumpah Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama pada 2008.

Putera William dan Kate Middleton


Jyoti Amge

Wanita terpendek

Gadis dari India, Jyoti Amge, dicatatkan sebagai wanita terpendek di dunia pada sambutan ulang tahun ke 18 pada 15 Ðecember lalu. Jyoti hanya mempunyai ketinggian 61.95 sentimeter mengetepikan rekod yang dipegang seorang remaja Amerika Syarikat, Bridgette Jordan yang memiliki ketinggian 69.5 sentimeter.

Kaki terpanjang

Lelaki dari Maghribi, Brahim Takioullah direkodkan sebagai lelaki mempunyai kaki terpanjang di dunia dengan saiz 38.1 sentimeter (1 kaki 3 inci).

Brahim Takioullah

Lelaki berusia 29 tahun itu yang menetap di Perancis itu juga mempunyai ketinggian luar biasa. Brahim menjadi lelaki kedua tertinggi di dunia selepas Sultan Kosen berasal dari Turki, dengan ketinggian 8 kaki 3 inci.

Aiskrim susu ibu

Antara cerita pelik yang tidak terlepas dari dipetik ialah kisah Ais krim susu ibu mula dijual. Sebuah kedai airkerim di London menjual aiskrim yang dihasilkan daripada susu ibu pada harga STG14 (US$22.76, STG16.49) satu sudu yang dihidangkan dengan campuran lemon dan vanilla.

Baby Gaga breast milk ice cream

Mendapat sambutan hangat, malah stok untuk sebulan habis dijual dalam tempoh seminggu. Namun pihak berkuasa tempatan mengharamkan penjualan aiskrim susu ibu dengan alasan keselamatan dan kesihatan makanan.

Gelandangan haram

Kerajaan Hungary mengharamkan golongan tidak berumah atau gelandangan berkuat kuasa 1 Ðecember lalu. Mereka yang didapati tinggal dan tidur di jalanan, jika didapati bersalah boleh dikenakan denda AS$600 (RM1,800) atau berhadapan hukuman dipenjarakan.

Kadar pengangguran di Hungary meningkat tahun ini kepada 10.7%. manakala International Business Times mencatatkan 48% warga negara itu tidak bekerja dalam tempoh 12 bulan lalu.

Calon Gabenor mangsa cinta internet

Bekas calon jawatan Gabenor Arizona mengunjungi Ukraine untuk ‘mencari cinta’, tetapi berakhir dengan kelaparan dan jatuh sakit di pusat perlindungan orang tidak berumah. Cary Ðolego, 53, akhirnya menjadi ‘mangsa cinta’ internet. Kisah beliau pernah dipetik dalam entry Mangsa tipu pacaran internet.

Cary Ðolego

Pekerja sosial terkejut apabila terserempak dengan Ðolego yang duduk di tepi jalan, berkelakuan pelik dan mengalami radang paru-paru. Ðolego yang bertanding bagi jawatan Gabenor Arizona tahun lalu melawat Ukraine pada musim bunga untuk membuat penyelidikan projek kejuruteraan serta mencari jodoh.

Lelaki itu berkata, Ðolego berkenalan dengan seorang wanita dikenali Yulia menerusi online dan berharap dapat berkahwin dengannya. Ðolego kemudiannya mengunjungi kampong halaman wanita itu di Chernivtsi. Tetapi dia tidak muncul. Ðengan tiada tempat untuk dituju serta kehabisan wang, Ðolego merayau di jalan di Chernivtsi bersama ramai lagi gelandangan sehingga beliau ditemui pekerja sosial dan dibawa ke pusat perlindungan.

15 tahun tanpa wang

Memang sukar dipercayai tetapi ia dibuktikan wanita dari Jerman, Heidemarie Schwermer, 69, yang bertahan tanpa wang selama kira-kira 15 tahun. Schwermer mula mengamalkan hidup tahpa wang pada 1996 dengan melakukan skim unik iaitu bertukar barang atau system barter untuk meneruskan hidup.

Sejak mengamalkan sisitem itu, Heidemarie yang tinggal dalam masyarakat materialistic berkata, hidupnya kini lebih berkualiti, tenang, kaya hati dan bebas. Malah, dia tidak pernah merancang untuk kembali ke zaman yang menggunakan euro dan sen.

Heidemarie Schwermer

Pada peringkat permulaan, Heidemarie menawarkan khidmat menjaga rumah sebagai bayaran untuk keperluan tertentu. Ðia mendapati boleh memenuhi semua keperluan material tanpa pening memikirkan soal kewangan.

Kemudian pada 1996, dia mengambil keputusan yang lebih besar – berhenti kerja, keluar dari rumah sewanya, mendermakan semua barang miliknya, menutup akaun bank, membatalkan insurans kesihatan dan masuk ke dalam fasa yang dirangcangnya selama ini iaitu cuba hidup tanpa duit selama setahun.

Semua kawan rapatnya terkejut dengan keputusan Heidemarie. Malah, anaki perempuannya juga sangat bimbang dia tidak boleh bertahan. Kini sumber pendapatannya adalah dengan menulis buku mengenai pengalamannya yang sudah diterjemah dalam beberapa bahasa dunia.

Pelari marathon tertua

Jika dilihat kepada usianya, tidak siapa percaya beliau adalah pelari marathon. Namun, realitinya Fauja Singh Fauja Singh, 100, dari Briton utara London, Britain masih aktif berlari malah dicatatkan sebagai pelari marathon tertua.

November lalu, Fauja melengkapkan larian marathon di Toronto Waterfront Marathon, Kanada. Beliau mencatatkan larian lapan jam, 25 minit dan 16 saat dan berada di tempat 3,850 daripada keseluruhan peserta iaitu tempat kelima yang terakhir.


Fauja mula berlari sejak 11 tahun lalu selepas beliau kematian isteri dan anaknya. Memulakan larian seawall 7 pagi, Fauja akan berlari kira-kira 8.5 kilometer sehari. Beliau yang dilahirkan di India tetapi berhijrah ke Britain pada 1960 memberitahu rahsia kesihatannya adalah kari halia, teh dan sentiasa gembira menikmati hidup.

Namaku ‘Facebook’

Seorang lelaki dari Mesir menamakan anak perempuannya ‘Facebook’ inspirasi daripada Revolusi Mesir 2011 yang tercetus daripada rangkaian sosial Facebook.

Gamal Ibarahim memberitahu akhbar Al-Ahram, beliau menamakan anak perempuannya begitu bagi menyatakan kepada golongan revolusi yang berjaya menumbangkan pemerintahan 30 tahun Hosni Mubarak.

Tandas permata

Jepun memang terkenal sebagai Negara yang sering mencipta rekaan inovasi dan kreatif. Namun, ciptaan kali ini dianggap pelik kerana menghasilkan tandas dipenuhi emas dan batu permata.



Mangkuk tandas itu dihiasi 72,000 kristal bermutu tinggi Swarovski bernilai AS$100,000 (RM316,950.18). Tandas itu dihasilkan syarikat INAX yang bekerjasama dengan pakar batu permata Austria dan dipamerkan di pusat membeli belah terkemuka di Ginza, Tokyo.

Perkampungan Smurfs

Dalam entry bandar dicat warna biru kerana filem Smurfs, Juzcar, sebuah kampong di kawasan pendalaman Malaga, berubah enam bulan lalu menjadi kawasan perumahan baldu biru apabila ia dipilih sebagai set untuk penggambaran filem 3Ð Smurfs.


Sony yang menerbitkan filem itu, berjanji mengecat semula kampong terbabit kepada leadaan asal iaitu warna putih yang mempersonakan, seperti pemandangan biasa kampong tipikal di selatan Sepanyol.

Kini dilaporkan 250 penduduk terbabit bersetuju mengekalkan cat biru baldu itu kerana ia menjadi tarikan pelancong ke kampong berkenaan. Malah, sehingga kini, 80,000 pelawat dicatatkan mengunjungi kampong itu.




Petikan : BHarian 25/12/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails