“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Disember 28, 2011

Angelica ~ Bantu rawat gejala menopaus


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Laman-Seri kongsikan satu lagi herba menarik yang diberi nama Angelica. Nama herba ini mengingatkan saya kepada sepupu Tommy yang sangat kejam ‘noti’ dalam siri animasi Rugrats.

Angelica atau lebih dikenali dengan nama dong quai di China adalah tumbuhan semulajadi di negara tersebut. Herba daripada spesies angelica archangelica ini telah digunakan untuk tujuan perubatan semenjak beribu tahun yang lalu. Herba ini kebiasaannya digunakan untuk merawat masalah ginekologi wanita. Agaknya disebabkan itulah, namanya seperti wanita.

angelica archangelica


Angelica juga adalah herba jenis saka yang banyak juga ditemui di negara-negara seperti United Kingdom, Lapland dan Iceland. Angelica juga dkenali dengan nama Garden Angelica, Holy Ghost, Wild Celery dan Norwegian angelica. Dalam cerita rakyat, Angelica dikatakan mampu memberi perlindungan menentang jangkitan atau membersihkan darah dan menyembuhkan sebarang penyakit.

Menurut salah satu legenda di Eropah, Angelica telah didedahkan dalam mimpi oleh malaikat bagi menyembuhkan wabak. Semua bahagian herba ini dipercayai berkesan menentang semangat jahat dan ilmu sihir.

Di Amerika, dikatakan Angelica telah digunakan oleh sesetengah puak masyarakat asli dalam perubatan ilmu sihir. Mereka mempercayai air seduhan akar yang telah dihancurkan boleh digunakan sebagai air untuk menghalau hantu daripada rumah.

Herba ini biasanya ditemui di tepi-tepi sungai, jurang gunung dan padang rumput yang lembap. Batangnya berbentuk bulat, beralur, mempunyai cabang pada bahagian atas dan berwarna biru. Herba ini memiliki ketinggian tiga hingga tujuh kaki.

Bunga Angelica


Daunnya tumbuh daripada sarung mengembang yang mengelilingi batang. Pokoknya menghasilkan bunga berwarna putih kehijauan pada bulan Jun hingga Ogos dan disusuli dengan buah berbentuk bujur.



Selain digunakan dalam perubatan ilmu sihir, Angelica juga turut digunakan secara meluas dalam perubatan herba. Bahan utama dalam herba yang tergolong dalam keluarga umbelliferae ini adalah minyak meruap, asid valeric, asid angelic, angelicin, safrole, scopoletin dan asid linoleic. Kandungan yang disebutkan ini menjadikan Angelica amat berguna dalam rawatan demam, selesema, batuk, flatulen (sendawa) kolik dan masalah pada perut.

Tambah selera makan

Air seduhan yang dihasilkan daripada batang, biji dan akar Angelica dikatakan memiliki bahan karminatif (pelega flatulen), diaforetik (penambahan peluh), emenagog (agen perangsang haid), sedatif (redakan keresahan dan tekanan), stomakik (perangsang untuk meningkatkan selera makan) dan tonik. Angelica turut digunakan untuk menghalang haid dan tidak boleh digunakan dalam kuantiti yang banyak oleh wanita hamil.

Akar Angelica dikatakan mengandungi vitamin B12, zink, thiamine, sukrosa, riboflavin, potassium, magnesium, besi, fruktosa, glukosa dan banyak mineral surih. Jika digunakan sebagai ubat yang tidak dimakan, Angelica dikatakan boleh dijadikan sebagai ubat kumur bagi sakit tekak dan mulut. Ia juga dikatakan boleh digunakan sebagai poultis atau tuam untuk patah tulang, pembengkakan, kegatalan dan reumatisma.

Air seduhan akar Angelica juga dikatakan mampu digunakan sebagai pencuci muka kerana dengan cara ini, ia dikatakan mampu mencegah akne atau jerawat. Akarnya yang kering dan dihancurkan dan dijadikan serbuk pula boleh digunakan untuk merawat masalah kaki makan air (athlete foot) dan juga sebagai racun serangga.

Bantu rawat gejala PMS (prahaid)

Kebiasaannya Angelica digunakan untuk merawat masalah haid seperti rasa sakit haid dan haid kurang. Ia juga dikatakan berkesan untuk sindrom prahaid, kekejangan dan haid tidak tetap.

Angelica mempunyai kesan antiradang dan antispasmodik (anti pengecutan) pada uterus. Ia juga dikatakan mampu melegakan sakit dan merehatkan otot. Kajian yang telah dilakukan juga menunjukkan bahawa herba ini mempunyai kesan luar biasa. Dikatakan sebelum mengendurkan uterus, ia merangsangnya terlebih dahulu supaya ia mudah untuk mengecut kemudiannya.

Selain berguna untuk uterus, Angelica juga mampu mengendurkan otot jantung, merendahkan tekanan darah dan menenangkan aritmia kardiak (berkenaan dengan jantung). Terdapat juga kajian yang menunjukkan ramuan herba ini berkesan untuk alahan dan masalah pernafasan. Ia boleh juga digunakan untuk merawat sakit kepala, jangkitan, artritis, penyakit buah pinggang, gejala-gejala menopaus dan sakit saraf.

Agen sedatif

Angelica dikatakan tinggi dengan kandungan zat besi dan ini amat berguna dalam merawat anemia dan memberi khasiat pada darah. Herba ini turut disebut mempunyai kesan sedatif ringan untuk melegakan tekanan. Malah ada juga yang menggunakan herba ini sewaktu melahirkan bayi untuk tujuan merangsang uterus.

Selain digunakan untuk tujuan perubatan, dikatakan ada bahagian herba ini boleh dimakan. Pucuk daun Angelica boleh dijadikan ulam, batang dan akarnya boleh dijadikan sayur dan bijinya digunakan dalam pembuatan pastri.

Biji dan akar yang telah dijadikan minyak boleh digunakan dalam pembuatan gin dan minyak wangi. Daun Angelica yang telah dihancurkan boleh dijadikan sebagai pewangi dalam kereta dan digunakan untuk mengurangkan rasa loya atau mabuk ketika menaiki kereta.

Walaupun terdapat pelbagai kegunaan tumbuhan ini, namun penggunaannnya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan untuk mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Rujukan : MisteriAlam MW#1408 dan En.Wiki ~ Angelica Archangelica.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails