“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Jun 26, 2008

Kenapa lelaki sampai hati?

Huk! huk! Poligami... poligami... poligami... Tak pasti kenapa isu poligami tak habis-habis dibicarakan. Naik muak tengok email, suratkhabar, tv dan segala mak nenek media, sibuk bercerita fasal poligami. Nasib cerita ni keluar selepas saya selesai makan tengahari... Kalau tak, hilang selera saya .. heh heh... :)

Bila sebut fasal poligami macam-macam reaksi timbul. Lelaki, mereka memang sangat-sangat berminat dengan topik ini. Ramai yang suka mendabik dada dengan hak istimewa yang Allah kurniakan kepada kaum Adam. Hairan juga, media pun berminat sungguh jadikan isu ini sebagai paparan hangat . Seolah-olah poligami ini satu perkara wajib pula dalam Islam. Padahal, bagi seorang lelaki Muslim (yang soleh) itu sendiri, sebagai suami, dia wajib menunaikan tanggungjawab kepada isteri dan sebagai seorang ayah wajib pula menunaikan tanggungjawap kepada anak-anaknya. Tanggungjawapnya yang wajib itu tersangatlah banyak dan sesungguhnya amat berat sekali. Tidak dinafikan ada tokoh agama (ramai pulak tu) yang tidak sanggup berpoligami kerana bimbang tidak mampu menanggung beban tanggungjawap dan kelak diheret pula oleh tanggungan-tanggungan mereka di akhirat nanti. Kalau difikirkan, kita nak tanggung diri kita sendiripun dah tak mampu.

Wanita ke 2, 3 dan 4 yang dikahwini itu pula, kebanyakkannya yang muda-muda belaka, selalunya lebih muda daripada isteri yang pertama. Boleh dikatakan jika tidak memilih berpoligami pun masih ada peluang kahwin dengan lelaki bujang lain. Kalau diikutkan sunnah Rasulullah SAW, baginda mengahwini wanita yang kematian suami, yang dah berumur, yang punya ramai anak/tanggungan, dengan lain perkataan wanita-wanita yang sememangnya perlukan perlindungan atau bantuan. Malangnya, ramai yang sengaja tutup mata dan tidak ramai yang mahu ambil tahu sejarah poligami, mengapa ia dibenarkan dan adakah ia mengikut sunnah Rasulullah...

Pada dasarnya, semua wanita berkahwin kerana ingin mencari kebahagiaan, perlindungan, bimbingan, kasih sayang daripada lelaki yang bergelar suami. Jika suami bertanggungjawab, beragama, bertimbangrasa, bermuafakat dan sanggup berlaku adil, rasanya masih ada wanita yang mahu menerima konsep dimadukan. Tetapi, bukan sedikit yang terjadi, lelaki berpoligami kerana tuntutan nafsu, kononnya jika tak kahwin akan berlaku maksiat, nak selamatkan wanita. Adakah anda benar-benar penyelamat? Atau sekadar menjadi penyumbang pelbagai masalah? Jika anda sibuk terhegeh-hegeh memimpin tangan wanita yang bukan muhrim anda menyeberang sempadan semata-mata untuk berpoligami, memang terang lagi nyata dah tak payah suluh dah, tujuan dia berpoligami adalah semata-mata kerana NAFSU. Kalau niat itupun sudah salah, bagaimana nak hidup dengan aman?

Wahai kaum wanita, berhati-hatilah, nasib anda tidak sebaik kaum lelaki. Ada papatah mengatakan "wanita akan bahagia jika perkahwinannya bahagia, tapi bagi lelaki pula, mereka masih boleh bahagia walaupun perkahwinan tidak bahagia atau isteri mereka merana." Tak perlu panik jika masih belum berkahwin, jangan pula nanti menyesal kerana perkahwinan anda mendatangkan masalah kerana anda tidak banyak jalan untuk selesaikan masalah jika sudah bergelar isteri.

Jika yang ada pun masih tertangguh-tangguh ditunaikan hak-hak mereka, jika masih ada yang 'play truant', janganlah hendaknya anda bermimpi untuk menambah cawangan. Alangkah bagusnya jika kaum Adam tumpukan lebih perhatian pada apa yang dalam genggaman, peliharalah ahli keluargamu daripada api neraka, sudahkah penuh dada dengan ilmu? Jangan sampai yang digenggam terlepas, yang dikendong berciciran, nanti anda juga yang gigit jari...

Harapan saya, kaum lelaki yang berhasrat untuk berpoligami atau yang sedang berpoligami, mampu mengubah statistik keruntuhan rumahtangga akibat poligami yang ada kini. Buktikan, kalau tak dapat ribuan pun, ratusan kes rumahtangga poligami yang bahagia, insyaAllah mata dan minda kaum wanita akan lebih terbuka.

Below, saya perdengarkan kata Dr HMTuah, pakar motivasi yang terkenal seantero negeri.




Terdapat banyak faktor yang menyebabkan seseorang lelaki memilih jalan untuk berpoligami. Kebanyakan faktor, jika disenaraikan, memang nampaknya kesalahan seperti terletak kepada isteri. Jangan risau para isteri di luar sana, mari kita renung-renungkan artikel ini pula.

Kebanyakkan lelaki mudah terangsang apabila melihat wanita cantik. Tak percaya? Cuba tanya suami masing-masing, dan minta suami menjawap sejujurnya. Dah dapat jawapannya nanti, janganlah kita melenting pula, ya! Tak salah berasa terangsang sebab itulah lelaki. Kalau lelaki sudah tidak terangsang melihat wanita cantik, ada harapan dia terpaksa menukar jantina dalam waktu terdekat. Itu tentu masalah besar bagi anda, para isteri...

Masalahnya, lelaki yang sudah bergelar suami dan ayah turut gagal mengawal rangsangan-rangsangan seperti ini, lantas mengambil keputusan untuk beristeri dua. Beristeri dua itu tidak salah, asalkan benar mengikut kehendak agama. Malah, tiga mahupun empat, selagi dalam ruang lingkup yang dibenarkan, bukanlah satu kesalahan.

Yang salah, berbuat sesuatu tanpa ilmu... dalam aspek sembahyang misalnya, hanya dikira ibadah apabila dilakukan dengan ilmu, bukan ikut-ikutan. Begitu juga poligami, jika hendak dilihat sebagai ibadah, perlu dilakukan dengan penuh berilmu. Tanpa ilmu, bukan sahaja kehidupan akan menjadi sengsara, malah mungkin juga mempalitkan dosa.

Sayangnya lelaki, apabila ‘kegatalannya’ memuncak, selalu terlupa akan hal ini. Dia merasakan dia berhak berbuat begitu kerana agama membenarkan, lantas dia pun berbuatlah, sedangkan ilmu untuk terjun ke alam baru itu belum dikuasai sepenuhnya.

Dalam hendak berpoligami, bukan hanya utuh fizikal dan mental diambil kira, tetapi juga utuh kewangan, utuh ilmu pengurusan, psikologi, pendidikan dan yang terpenting sekali utuh fahaman agamanya. Malah, orang yang hendak beristeri lebih ini perlu utuh kaedah-kaedah merawat cinta kasihnya.

Saya ada beberapa orang kawan yang beristeri dua. Bersembang dengan mereka seronok juga, sebab banyak yang kita tidak tahu tentang alam poligami akan kita ketahui. Dan selalunya keluhan lebih banyak keluar daripada gurau senda dan tertawa.

“Entahlah... macam mana aku boleh buat keputusan macam ni,” keluh seorang teman saya itu.

“Mulanya macam mana?” tanya saya.

“Mula-mula main-main aje. Lama-lama naik syok. Bila syok, terpaksalah bernikah sebab nak ikut cara yang halal.”

“Masa tu tak terfikir ke beban yang terpaksa ditanggung?”

“Terfikir juga, tapi kita ni kan lelaki. Dibolehkan berkahwin sampai empat. ”

“Betul, tapi cukup ke syarat-syaratnya? Tahu ke risikonya?”

“Tahu tu tahu, tapi kadang-kadang buat tak tahu,” jawap teman saya tu. Wajahnya murung, kasihan dia. Dia bukan tidak bahagia dengan isteri kedua, tetapi masalahnya isteri pertama merujuk dan membawa diri serta anak-anak balik ke kampung.

Walaupun kita tidak menafikan kemelut ini kerana kadang-kadang berpunca daripada isteri tidak solehah, rasanya keadaan suami yang tidak soleh juga tidak kurang banyaknya. Walaupun ramai juga wanita yang curang, tetapi yang setia tentu lebih ramai.

Maka, mari kita simpulkan kemelut yang menguasai lelaki ini kepada tiga aspek;

  1. Merangsang-rangsang diri sendiri untuk bercinta dan dicintai semula, atau
  2. Dia sudah semulajadi begitu, bermakna sejak dulu memang pantang melihat wanita, dan
  3. Pengetahuannya terhadap agama dan ilmu-ilmu merawat hati mungkin cetek

Pesanan terakhir saya buat lelaki; hendak berbuat sesuatu, buatlah tapi pastikan mengikut saluran yang betul serta dada anda telah diisi dengan ilmu secukupnya, supaya nanti tiadalah mudah orang memperlekeh-lekehkan tindakan anda itu sebab kesakitan yang paling nyata bagi seorang lelaki apabila dipertikaikan wanita tentang kemampuannya.

Adakah anda benar-benar mampu?

Sumber: Dr. HM Tuah

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails