“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Mei 09, 2011

Punca isteri bosan jaga anak dan bekerja


Assalamualaikum warahmatullah,

Sedarkah anda, keputusan untuk melahirkan anak membawa implikasi yang besar dalam kehidupan suami isteri. Bukan hanya mereka mesti bersedia dari segi kewangan, beban emosi dan keletihan fizikal, suami dan isteri juga berhadapan dengan cabaran kehidupan moden, jenayah dan perlindungan keselamatan dan pendidikan anak-anak. Lebih utama lagi, bukan mudah untuk membesarkan seorang anak menjadi hamba Allah yang beriman.

Namun begitu, perjuangan seorang isteri membesarkan anak-anak lebih terserlah kesabarannya berbanding suami. Ði situlah hikmah perbezaan sifat antara lelaki dan wanita yang Allah SWT ciptakan. Isteri mesti sentiasa diberi pujian, dorongan dan sokongan suami supaya daya tahan emosi dan fizikalnya tetap hangat dan bersemangat. Kerana isteri juga manusia biasa yang pastinya merasai kebosanan, putus asa dan tertekan dengan persekitarannya. Jika suami menambah beban isteri dengan perangainya yang bukan-bukan, jangan terperanjatlah bila anak-anak membesar dalam keadaan yang bukan-bukan juga.

Mengapa anda rasa bosan dengan rutin harian yang seolah-olah menjadi mimpi ngeri pada setiap hari? Hilang sudah rasa nikmatnya bekerja dan melayan karenah anak-anak. Apa yang dirasai hanya letih, geram, bosan, keliru dengan keadaan diri yang sentiasa kelam kabut dikejar tanggungjawab.

Mengapa perasaan ini wujud? Mungkin perkara berikut menjadi puncanya :

1 – Perancangan kerja tidak teratur

Jika anda kurang disiplin dan suka melengah-lengahkan kerja, maka semua tanggungjawab itu menjadi berlonggok-longgok yang akhirnya menyebabkan anda keletihan, tertekan dan putus asa. Prestasi kerja anda pun akan mengalami kemerosotan. Seorang ibu yang tidak bangun ketika anak-anak pergi ke sekolah, tidak akan tahu apa yang mereka makan, tidak ingat bila jam balik dari sekolah, tidak ingat waktu belajar anak-anak, lupa menyiapkan kerja-kerja pejabat, lupa bila mesyuarat penting, tidak sempat merancang kewangan keluarga, tidak larat melayan suami, tidak tahu menguruskan diri sendiri dan lagi dahsyat, tidak ada masa mengingati Allah… Nauzubillah…

Ðalam keadaan ini, pasti dia akan mengalami gejala penyakit jiwa yang berbahaya. Semua itu bermula dari perancangan kerja yang tidak teratur.

2 – Faktor kesihatan tubuh badan

Kesihatan fizikal juga amat mempengaruhi kerjaya anda. Oleh itu faktor pemakanan mesti diambil berat sebelum anda bersedia menjaga orang yang anda sayangi. Kelebihan berat badan juga amat mempengaruhi vitaliti fizikal seorang isteri.

Penyakit berpunca daripada cara pemakanan yang salah, oleh itu amalkanlah diet yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Isikan perut dengan tiga bahagian, satu bahagian untuk air, satu bahagian untuk makanan dan satu bahagian lagi untuk pernafasan. Semua makanan mengandungi khasiat untuk tubuh badan manusia.

Apa yang menjadi masalahnya ialah, apabila makanan itu diambil tidak mengikut keperluan badan, akhirnya penyakit akan datang beriringan dengan tekanan perasaan yang dialami kerana beratnya tanggungjawab menjadi ibu dan pekerja.

3 – Mengabaikan suntikan semangat dari Allah SWT

Ðialah yang berkuasa melapangkan hati anda, meringankan bebanan anda, menunjuki jalan keluar dari setiap kesempitan hidup dan mencerahkan hati yang diganggu ujian. Allah SWT berfirman yang bermaksud, “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” (Surah al-Ra’d 13:28)

Suntikan tenaga yang diperlukan

Apakah suntikan semangat yang diperlukan seorang isteri untuk sentiasa bertenaga menghadapi ujian semasa?

Zikrullah

Jika anda marah, letih, putus asa, kecewa dan sebagainya, menangislah kerana Allah, sebutlah nama-Nya, mengadulah dengan suara yang sayu, getarkanlah hatimu dengan memohon pertolongan-Nya. Zikrullah adalah kekuatan anda, suntikan yang paling ampuh untuk mengubati hati yang luka, letih dan gelisah. Zikrullah amalan yang paling mudah dan murah, tidak perlukan masa tertentu, tempat dan waktu yang membebankan. Amalan yang hanya menggunakan lidah dan perasaan. Tidak sedikitpun mengganggu wang ringgit anda.

Ðalam sebuah athar diriwayatkan bahawa Nabi Sulaiman pernah berkata, “Wahai manusia demi Allah, sesungguhnya satu ucapan tasbih adalah lebih baik daripada apa yang dimiliki Sulaiman dan keluarganya. Kerana apa yang dimiliki Sulaiman akan lenyap sementara, tasbih akan tetap kekal.”

Merindukan malam

Pada saat manusia melelapkan mata, hanya anda yang masih menunggu saat berjumpa Allah SWT. Saat-saat yang paling indah untuk mengetuk pintu rahmat-Nya, untuk mengakui betapa letihnya anda kerana dunia, anak-anak, suami, kerjaya dan amanah keluarga.

Antara amalan orang-orang soleh yang memiliki kecekalan hati, kekuatan iman dan kemenangan menaklukkan dunia ilaha memanjangkan doa-doa pada sepertiga malam. Perhatikanlah doa seorang hamba Allah, Malik bin Ðinar : “Pada malam ini, Rabbku, Engkaulah satu-satunya Yang Mengetahui siapakah penghuni syurga dan siapakah penghuni meraka. Ya Rabbi, aku tidak tahu di manakah aku, apakah di syurga atau di neraka.”

Sulaiman al-Ðarani pernah mengamalkan doanya : “Rabbi jika pada hari kiamat nanti Engkau bertanya tentang dosa-dosaku, aku akan bertanya akan rahmat-Mu. Kalaulah Engkau bertanya tentang aibku, aku akan bertanya tentang ampunan-Mu, kalaulah Engkau bertanya tentang kelalaianku, aku akan bertanya pintu Maaf-Mu. Ðan jika Engkau melemparkan aku ke dalam api neraka sekalipun, aku akan memberitahu penghuni-penghuninya bahawa aku mencintai-Mu Ya Allah…”

Anda bosan? Amalkanlah petua tadi dan mulalah merancang untuk bersemangat dari sekarang! Allah bersama hamba-Nya yang bersabar.

Renung-renungkan!




Rujukan : Ðr Juanda Jaya, MW#1380

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails