“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, November 21, 2008

Tidak adil sembunyi poligami

SOALAN:

SAYA ingin meminta bantuan mengenai masalah saya, iaitu saya ingin berkahwin dengan suami orang. Kami merancang untuk berkahwin tetapi bakal suami saya tidak mahu berkahwin mengikut sistem perundangan (berkahwin tanpa memberitahu isterinya) sebab alasannya dia tak mahu isteri tertekan. Kami mencari tempat atau negeri yang boleh membantu kami untuk kahwin tanpa perlu memohon kebenaran berpoligami. Buat pengetahuan kami telah berhubungan selama enam tahun dan saya tak mahu menanggung dosa lebih lama lagi. Dan dalam masa yang sama saya juga tidak mahu merosakkan rumah tangga orang lain tetapi untuk berpisah amat sukar.

Aisyah Fatima,
Kuala Lumpur.


JAWAPAN:

Surah Al-Nisa’ ayat 3 telah membawa maksud: “Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap anak yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan daripada perempuan-perempuan, dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil di antara isteri-isteri kamu, maka berkahwinlah dengan seorang sahaja atau hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat supaya kamu tidak melakukan kezaliman.”

Salah-satu sifat adil adalah kejujuran. Dalam kes saudari, teman lelaki telah menunjukkan sifat yang amat tidak adil dengan melakukan satu perhubungan dengan wanita lain. Seorang suami harus bertanggungjawab dan tidak sepatutnya menyembunyikan niat untuk berkahwin lain.

Ini bukan sahaja kerana dia akan merubah status perkahwinan dengan isteri sedia ada, tetapi juga mungkin akan timbul masalah lain. Perkahwinan poligami tidak sepatutnya disembunyikan daripada isteri kerana ia boleh memberi kesan yang amat zalim pada keluarga.

Dari segi perundangan pula, Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 perlu dirujuk. Seksyen 23(1) telah memperuntukkan bahawa seorang lelaki yang mahu berpoligami perlu memohon keizinan mahkamah syariah terlebih dahulu. Jika dia berkahwin sebelum atau setelah gagal mendapatkan kebenaran tersebut maka tindakannya adalah salah di sisi undang-undang. Dia boleh didakwa di bawah Seksyen 123. Jika disabit kesalahan, beliau boleh dijatuhi hukuman penjara tidak lebih 6 bulan atau denda tidak lebih RM1,000 atau kedua-duanya sekali

Salah-satu kesan perkahwinan yang dilakukan tanpa kebenaran mahkamah adalah perkahwinan tersebut tidak boleh didaftarkan. Tujuan pendaftaran ini bukan hanya satu formaliti bagi mendapatkan sijil nikah, ia merupakan satu rekod yang mensahihkan bahawa perkahwinan tersebut bukan sahaja menurut undang-undang negeri tetapi juga menepati hukum syarak.

Perkahwinan yang tidak didaftarkan adalah tidak sah daripada segi undang-undang. Ia bermaksud bahawa puan tidak akan mempunyai hak sebagai seorang isteri dan tidak boleh membuat apa-apa tuntutan di Mahkamah Syariah kelak. Puan tidak akan dibenarkan menuntut hak ke atas nafkah, hak penjagaan atau nafkah anak, dan lain-lain tuntutan sehingga perkahwinan didaftarkan. Proses pendaftaran bukanlah satu perkara yang mudah terutama sekali sekiranya ia dilakukan di luar negeri, tanpa saksi yang dikenali atau suami enggan bekerjasama.

Sekiranya saudari mempunyai anak kelak tanpa sijil nikah yang sah ia mungkin akan menyukarkan proses pendaftaran kelahiran dan lain-lain proses yang memerlukan kesahihan bahawa suami adalah bapa.

Perkahwinan poligami di luar negara atau negeri tidak boleh dianggap ringan. Saudari tentu telah mendengar mengenai perkahwinan sindiket yang dijalankan oleh kadi yang tidak bertauliah dan menyebabkan perkahwinan tersebut tidak sah.

Sumber: UtusanOnLine 21/11/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails