“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, November 20, 2008

Diskaun yang tak banyak membantu pengguna

Diskaun tol 10 peratus 1 Januari

KUALA LUMPUR: Mulai 1 Januari depan, pemandu pemandu kenderaan kelas 1 yang menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) dan Elite antara jam 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menikmati diskaun tol 10 peratus.

Menteri Kerja Raya, Datuk Datuk Mohd Zin Mohamed, berkata langkah Plus dan Elite itu sejajar dengan hasrat kerajaan membantu merigankan beban pengguna dalam keadaan ekonomi sekarang. Katanya, tempoh diskaun itu akan berakhir 31 Disember 2010.

APABILA Plus Expressways Berhad (Plus) dilaporkan bercadang mengurangkan kadar tol di lebuh raya kendaliannya baru-baru ini, semua pengguna pastinya menarik nafas lega. Tetapi apabila syarikat itu mengumumkan tawaran rebat dan diskaun kelmarin, ramai yang tersentak kerana diskaun itu tidak banyak membantu mengurangkan beban mereka. Menerusi Program Insentif Perjalanan Plus, pemandu kenderaan ringan (Kelas 1) yang menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan dan Lebuh Raya Ekspres Lingkaran Tengah (Elite) hanya berpeluang menikmati diskaun bayaran tol sebanyak 10% jika mereka menggunakan lebuh raya berkenaan antara jam 12 tengah malam dan 7 pagi berkuat kuasa 1 Januari depan hingga 31 Disember 2010.

Diskaun tambahan 10% untuk tempoh perjalanan yang sama diberi kepada pengguna kenderaan Kelas 1 sepanjang seminggu sebelum dan selepas Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas. Pengguna kedua-dua lebuh raya yang menggunakan sistem bayaran tol elektronik dengan bayaran terkumpul minimum RM200 setiap bulan, akan menerima rebat 5% mulai 1 Januari depan. Tawaran terbuka kepada pengguna yang berdaftar dengan Program Loyalti Plus yang akan dilancarkan bulan depan. Seperti kata Pengarah Urusan Plus, Noorizah Abdul Hamid, program itu bertujuan menyahut seruan kerajaan supaya sektor swasta turut membantu meringankan beban pengguna ketika keadaan ekonomi tidak menentu sekarang.

Hakikatnya, daripada 800,000 kenderaan menggunakan kedua-dua lebuh raya itu setiap hari, hanya 10% menggunakannya pada jam 12 tengah malam hingga 7 pagi. Ini bermakna 90% pengguna tidak mendapat manfaat daripada diskaun berkenaan. Lagi pun, tawaran itu boleh menyebabkan kesesakan dan peningkatan kadar kemalangan, terutama pada musim perayaan apabila pengguna lebuh raya bergerak pada masa yang terhad itu untuk membolehkan mereka menikmati diskaun ditawarkan.

Kita melihat tawaran itu tidak ikhlas kerana ia tidak membabitkan ramai pengguna. PLUS sepatutnya mengkaji semula insentif itu dengan mengutamakan kepentingan lebih banyak pengguna seperti memberi diskaun ketika waktu puncak dan bukan sebaliknya. Satu lagi alternatif ialah menimbang untuk menukar tempoh menikmati diskaun bermula jam 10 malam hingga 8 pagi kerana ia sekurang-kurangnya dapat memberi manfaat kepada lebih ramai pengguna. Rata-rata pengguna sentiasa berharap supaya PLUS lebih prihatin dengan memberi diskaun tanpa had waktu.

Sememangnya seperti yang dijelaskan oleh Menteri Kerjaraya, Datuk Mohd Zin Mohamed, program yang diperkenalkan PLUS itu tidak membabitkan apa-apa komitmen kewangan, termasuk pampasan daripada kerajaan, tetapi setiap program insentif yang dilaksanakan sepatutnya meninggalkan kesan kepada sebahagian besar pengguna dan bukan sekadar gimik semata-mata.

Penyelarasan dan pemberian insentif kadar tol ini diperkenalkan hasil kajian dan penilaian Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) bermula 7 Mei lalu. Ia sebahagian daripada hasil kajian untuk meringankan beban pengguna. Adalah lebih baik jika PLUS memulangkan sebahagian kecil keuntungannya kepada pengguna kerana syarikat itu dilaporkan terus menikmati keuntungan bersih ratusan juta ringgit setiap tahun.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails