“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, November 05, 2008

Statistik Perceraian dan Perkahwinan Pasangan Islam di Malaysia

Assalamualaikum warahmatullah,

Statistik perceraian yang diberikan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sangat mengejutkan. Ini kerana ia makin meningkat berbanding tahun-tahun yang sebelumnya. Mengikut laporan ini jumlah perceraian pada tahun 2007 adalah 20,529 kes berbanding 131,086 perkahwinan. Bagi tempoh sehari pula, lebih daripada 56 perceraian dan 359 perkahwinan berlangsung.

Di setiap negeri pula, dilaporkan perceraian paling tinggi didaftarkan oleh negeri Selangor dengan 3,722 kes diikuti Kelantan sebanyak (2,257), Kedah(2,188), Johor (1,931), Perak (1,551), Terengganu (1,537), Pahang(1,502), Kuala Lumpur (1,141), Sabah (924), Pulau Pinang (917), Sarawak (910), Negeri Sembilan (907), Melaka (758), Perlis (247) dan Labuan (37)

Menurut laporan ini lagi, perkahwinan yang tertinggi pada tahun 2007 dicatatkan oleh negeri Kedah sebanyak 20,889 diikuti sekali lagi di tangga kedua, Kelantan 17,201, Selangor (14,817), Johor (13,241), Perak (11,446), Sabah (9,941), Pahang (9,519), Terengganu8,953), Sarawak (5,393), Negeri Sembilan (5,151), Pulau Pinang (4,458), Melaka (3,559), Kuala Lumpur (3,538), Perlis (2,484) dan Labuan (486). Sila rujuk JAKiM untuk jadual statistik yang tepat.

Krisis Perceraian

Dikatakan punca krisis rumahtangga ini adalah kerana, tidak serasi, kecurangan (suami/isteri bermain kayu tiga), poligami, karenah dan campur tangan keluarga yang keterlaluan, masalah kesihatan pasangan termasuk kesuburan, masalah hutang banyak, masalah ekonomi, pengangguran, peluang kerja terhad, komitmen kerja dan kerjaya yang terlalu tinggi, simptom cemburu buta - kurung pasangan, dan kurangnya didikan moral - penderaan dan pengabaian. Kebanyakan kes perceraian berlaku kerana pasangan suami isteri tidak begitu menghayati kehendak ajaran agama dalam melayari kehidupan berumah tangga termasuk menunaikan tanggungjawab mereka dengan sebaik mungkin. Sebaliknya, mereka didapati berkahwin hanya kerana dorongan nafsu semata-mata tanpa memikirkan tanggungjawab besar itu sebagai suami, isteri, bapa dan ibu bagi mewujudkan keluarga bahagia.

Faktor-faktor Perceraian

“Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri”. Sebenarnya ramai pasangan suami isteri tidak mencapai tujuan perkahwinan yang sebenarnya dalam erti kata tidak ada kebahagiaan rumah tangga. Pelbagai bentuk konflik dihadapi dalam ikatan perkahwinan mereka di mana konflik yang dilalui ini andainya tidak dapat diatasi pasti memaksa sesuatu pasangan terbabit mencari jalan muktamad iaitu bercerai yang memansuhkan ikatan perkahwinan.

Berdasarkan aduan yang diterima oleh Unit Perunding dan Pembangunan Keluarga di beberapa Jabatan Agama Islam di negara ini, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya perceraian seperti:

  1. Salah seorang pasangan atau kedua-duanya meneruskan kebiasaan tingkah laku dan sikap yang tidak sesuai dengan alam perkahwinan. Bertindak bersendirian tanpa mengambil kira kesan kepada pasangan atau perkahwinan. Membiarkan pasangan membuat tindakan secara sendirian.
  2. Penguasaan kefahaman terhadap agama berhubung dengan kehidupan suami isteri kurang atau keluar daripada tuntutan Islam sebenar (kesan kepada nilai dan personaliti).
  3. Pengurusan ekonomi rumah tangga tidak diuruskan mengikut konsep kehidupan berumah tangga Islam iaitu berkongsi, bertolak ansur dan mengutamakan yang utama.
  4. Pengurusan cara hidup keluar dari kawalan sosial dan syariat Islam seperti minum arak, judi, menyalahgunakan dadah, berzina dan sebagainya.
  5. Pengurusan hubungan dan komunikasi dengan pasangan dan keluarga tidak lancar seperti mengutamakan diri atau keluarga sendiri lebih daripada pasangan atau keluarga pasangan. Tidak mengambil berat terhadap kesihatan, kebajikan pendidikan dan keperluan emosi ahli keluarga.
  6. Menghadapi masalah peribadi yang tidak dapat dikongsi bersama pasangan, mempunyai personaliti mendekat menjauh atau menjauh menjauh seperti pemarah (emosional), cemburu buta, mendera dan mementingkan perasaan sendiri.
  7. Salah seorang pasangan menghadapi masalah kesihatan seperti penyakit yang menghalang berlaku hubungan jenis dalam jangka masa yang terlalu lama, mempunyai nafsu seks yang terlalu tinggi atau lemah.
  8. Gagal mengimbangi tumpuan perhatian serta masa kepada pasangan dan rumah tangga, lebih mementingkan kerjaya atau lain-lain kegiatan luar rumah. Tidak dapat memahami budaya kerja pasangan.
  9. Pasangan tidak dapat mengawal pengaruh luaran daripada pergaulan (kawan-kawan), persekitaran dan keluarga dalam membentuk atau mencorak kehidupan suami isteri.
Faktor ekonomi juga kini menjadi cabaran besar bagi sesetengah pasangan suami isteri yang mana kemampuan kewangan turut memainkan peranan penting dalam menentukan kestabilan rumah tangga. Suami bertanggungjawab memberikan nafkah kepada isteri manakala pasangannya juga wajar berbelanja berdasarkan kemampuan suami. Namun, disebabkan tuntutan ekonomi juga, ramai isteri terpaksa bekerja menyebabkan masa yang terluang untuk keluarga menjadi lebih terhad dan ini boleh mengundang ketidakstabilan rumah tangga yang boleh menjurus kepada perceraian. Adalah amat perlu ada tolak ansur dan persefahaman di kalangan suami isteri bagi menyeimbangkan komitmen antara keluarga dan kerjaya supaya keharmonian rumah tangga dapat dikekalkan. Walau bagaimanapun, faktor isteri bekerja tidak wajar dijadikan alasan oleh suami untuk tidak memberikan nafkah kepada pasangannya. Sungguhpun isteri bekerja, suami tetap bertanggungjawab memberikan nafkah kerana bukan tanggungjawab isteri untuk memberikan nafkah sebaliknya pemberian itu atas kerelaannya. Tindakan suami tidak memberikan nafkah kepada isteri sama seperti mengambil kesempatan terhadap pasangannya dan ini juga boleh mengundang perceraian kerana isteri menganggap suami tidak bertanggungjawab. Jika suami mempunyai pengetahuan agama dan memahami kehendak syarak yang mahu suami memberi nafkah maka tidak akan timbul kes-kes suami tidak bertanggungjawab. Justeru, suami perlu mempunyai perancangan kewangan keluarga bagi memastikan setiap perbelanjaan terkawal dan mencukupi tanpa berlaku pembaziran serta ketidakstabilan ekonomi.

Bentuk-bentuk konflik

Terdapat tiga bentuk konflik yang biasa dihadapi oleh pasangan iaitu:
  1. Nusyuz – dilakukan oleh salah seorang daripada pasangan. Dapat dikesan melalui komunikasi pasangan seperti muka kelihatan masam, wajah selamba atau tidak mahu bertentangan masa. Bercakap dengan kasar atau tidak mahu bertegur sapa, pura-pura tidak mendengar atau berkomunikasi melalui perantaraan. Tidak menghiraukan pasangan, mengelak istimta’ dan bersetubuh. Tidak berlaku adil dalam poligami sedangkan pasangan yang seorang lagi adalah orang yang berakhlak baik dalam pergaulan dengan pasangannya. Bersikap atau tingkahlaku yang membawa nusyuz kepada pasangannya.
  2. Syiqaq – Perselisihan faham suami isteri yang sudah sampai ke tahap saling cerca-mencerca serta pukul memukul.
  3. Dharar – Penganiayaan suami kepada isteri sedangkan isteri adalah wanita yang baik akhlaknya
Cara menangani konflik rumah tangga
  1. Mengelak keadaan yang boleh menimbulkan konflik sebagai langkah
  2. mencegah berlakunya konflik.
  3. Mengadakan proses menyelesaikan masalah mengikut punca, bentuk dan tahap konflik yang dihadapi oleh pasangan.
Menghindari konflik

Walaupun perceraian adalah suatu perbuatan yang diharuskan oleh syarak, namun menghindarinya punca berlakunya perceraian (konflik) adalah langkah yang paling bijak antaranya ialah:
  1. Mengesan perubahan di peringkat awal dengan memerhatikan air muka, gerak geri dan percakapan.
  2. Elakkan dari bersangka buruk terhadap pasangan.
  3. Apabila menyedari terdapat isu-isu atau masalah yang berpotensi untuk mengeruhkan hubungan suami isteri segera tanganinya tanpa menyimpan sehingga menjadi banyak masalah dan melewat-lewatkan tindakan sehingga keadaan menjadi bertambah parah.
  4. Apabila menyedari kelemahan atau kesilapan pasangan, bantu pasangan untuk membuat perubahan atau baiki kesilapan. Berikan motivasi.
  5. Apabila berhadapan dengan sesuatu isu atau masalah, pasangan perlu menyatakan pendapat secara terbuka, tidak mengkritik pasangan atau menyerang pasangan. Buatlah perbincangan dengan sikap tolak ansur.
  6. Dalam pergaulan, pasangan hendaklah menyelaraskan kehendaknya yang inginkan rumah tangga bahagia dan harmoni serta bertimbang rasa dan bersikap terbuka, sedia menerima pandangan pasangan terhadap dirinya. Tidak cepat melenting dan sentiasa meminta maaf bila menyedari kesalahan sendiri. Tunjukkan kasih mesra yang ikhlas dengan mencari kekuatan dalam hubungan suami isteri.
  7. Tidak mendapatkan nasihat atau panduan daripada mereka yang tidak mempunyai kepakaran atau tidak menyukai diri suami atau isteri.
  8. Amalkan teknik komunikasi berkesan dalam pergaulan suami
Mengapakan masih ramai manusia yang mahu dan perlu menjadi rapat kepada seseorang, berkahwin tetapi berakhir dengan perceraian? Adakah perceraian berlaku kerana dikuasai oleh kemarahan dan kekecewaan? Bukan sedikit yang berusaha agar perkahwinannya mempunyai ikatan yang kuat dan berpanjangan berdasarkan kepada emosi atau cinta semata-mata. Dalam kebanyakan perhubungan, pengharapan kepada cinta atau penerimaan kasih yang berterusan akan mengutuhkan perhubungan, selagi mereka mencapai tahap pengharapan tertentu. Jika perasaannya hangat, sepasang suami-isteri itu boleh menikmati keberadaan satu sama lain disisinya, tidak mempedulikan hal-hal yang merunsingkan atau memalukan pasangannya, berkomunikasi secukupnya dan tetap akan meluahkan perasaan sayang.

Tetapi apabila perasaan menjadi sejuk, satu atau kedua-duanya mereka merasa tidak ada ruang atau kemampuan untuk mengasihi seseorang yang tidak lagi sempurna di mata mereka. Sekiranya keperluan tidak dipenuhi, atau ada perkara yang menyebabkan hati terluka yang membawa kepada mempertahankan diri, atau kekurangan komunikasi positif yang meningkatkan salah faham diserta dengan konflik yang mengapi-apikan kemarahan, kesedihan dan kepahitan. Jika pasangan tidak dapat mencapai perdamaian dan perbincangan tidak dapat memecahkan keadaan yang semakin meruncing, besar kemungkinan kemampuan untuk mengasihi satu sama lain akan menjadi luntur.

Situasi yang tidak sihat dalam sesuatu perhubungan boleh dielakkan sekiranya wujud kesedaran tentang tanggungjawap masing-masing. Lelaki dan wanita seharusnya saling lengkap-melengkapi. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Nabi Allah yang maksum. Soal rezeki, jodoh, ajal dan yang seumpamanya di tangan yang maha Esa, seperti yang tertulis di dalam al Quran, “Allah tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum, melainkan kaum itu mengubahnya sendiri.”



لَهُ ۥ مُعَقِّبَـٰتٌ۬ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُ ۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٍ۬ سُوٓءً۬ا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۥ‌ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ


“Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan (bala bencana) terhadap sesuatu kaum (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tak ada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya; dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (Surah Ar-Ra’d, ayat 11)


ذَٲلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمۡ يَكُ مُغَيِّرً۬ا نِّعۡمَةً أَنۡعَمَهَا عَلَىٰ قَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۙ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ۬

“Yang demikian (siksaan) itu adalah kerana sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada sesuatu kaum, hingga kaum itu merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Al-Anfaal, ayat 53)

Sehubungan itu, kita tidak boleh dengan mudah-mudah berserah segalanya pada takdir tanpa ingin berusaha. Kebanyakan kes perceraian berlaku kerana pasangan belum cukup persiapan dan bersedia dalam menghayati alam rumah tangga. Berkahwin tanpa arah tuju dengan niat semata-mata kerana nafsu saja tidak akan membawa keharmonian dalam membina masjid.

Perkahwinan boleh diibaratkan seperti membina rakit. Kita memerlukan skill untuk membina sebuah rakit. Kita perlu tahu berapa batang kayu/buluh yang diperlukan untuk sebuah rakit yang 'just nice' untuk dibina. Asas susunan rakit amat penting untuk mempastikan kedudukan dram berada di tempat yang betul. Cara mengikat kayu/buluh juga ada tekniknya yang tersendiri, begitu juga ikatan untuk rakit dengan dram. Jika ikatan rakit tidak kukuh, maka sukarlah ia untuk bertahan lama, apatah lagi laut tidak selalunya tenang, ada kalanya boleh dilanda ombak, mungkin juga dilanda tsunami. Tindakan yang tergesa-gesa atau sambil lewa dalam penyediaan rakit akan mengundang pelbagai risiko, seperti karam di tengah laut.

Begitulah juga dengan perkahwinan yang dibawa dengan persediaan dan persiapan dari sudut agama, mental, fizikal dan pelbagai sudut lain.

Tepuk dada, tanyalah iman.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails