“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mac 10, 2010

Antioksidan dalam labu kurangkan risiko penyakit


Labu


Assalamualaikum warahmatullah,

Beberapa hari yang lepas, saya amat teringin memakan labu masak rebus kicap, orang Jepun panggil 'nimono', maka saya belilah ½ biji labu. Taksampai hajat nak buat nimono, tapi saya masukkan potongan labu dalam ayam masak kicap. Sedap juga... Labu sangat terkenal dengan khasiat pemakanannya. Hari ini saya kongsikan info tentang labu. Selamat menjamu selera...

Labu 'rebus' kicap (kabochia nimono) ~ gambar cilok

Labu memang sedap untuk dimakan. Tidak kiralah sama ada dijadikan sebagai sayur mahupun bahan untuk membuat kuih-muih. Malah menurut sejarah, asal kegunaan labu adalah sewaktu penjajah di Amerika memotong bahagian atas buah labu, membuang bijinya dan kemudiannya mengisi buah itu dengan susu, rempah dan madu. Buah ini kemudiannya dijadikan pai dan dibakar di atas abu panas.

Morfologi

Dikenali dengan nama pumpkin dalam bahasa Inggeris, labu dikatakan berasal dari Amerika Tengah dan sebahagian daripada keluarga tanaman yang dikenali dengan nama Cucurbitaceae. Adalah tidak sesukar mana untuk mengenali buah labu. Ada lima species buah labu yang dikenali umum iaitu :

  1. Cucurbita maxima Duchenes
  2. Cucurbita ficifolia Bouche
  3. Cucurbita mixta
  4. Cucurbita moschata Duchenes dan
  5. Cucurbita pipo L.

Kelima-lima spesies dikenali sebagai labu kuning kerana mempunyai ciri-ciri yang hampir sama. Buah labu berbentuk bulat pipih, lonjong atau panjang dengan banyak alur, antara 15-30 alur. Labu termasuk dalam kategori buah dan mengandungi kira-kira 90% air. Buahnya besar dan warnanya variasi. Buah muda berwarna hijau manakala buah matang berwarna kuning atau jingga. Warna kuning dan jingga isi buah labu menunjukkan buahnya mengandungi antioksidan yang tinggi. Isi buah labu agak tebal iaitu kira-kira tiga sentimeter dan rasanya agak manis. Kulit buah labu sangat tebal dan keras.


Labu labu labu ~ yang mana satu Labu si Luncai?


Kaya pelbagai khasiat


Terdapat pelbagai khasiat di dalam sebiji labu. Antaranya adalah beta karotena yang bertindak sebagai agen antioksidan yang dikatakan telah menunjukkan khasiatnya bagi memperbaiki fungsi imun dan mampu mengurangkan risiko penyakit seperti kanser dan penyakit jantung. Buah labu dikatakan mengandungi pelbagai vitamin dan mineral yang tinggi, termasuklah beta karotena, kalsium, fosforus, zat besi, magnesium, kalium, natrium, zink, selenium, niasin, folat, karbohidrat dan vitamin A, B1, C dan E. Dikatakan satu cawan labu mengandungi kira-kira 50 kalori dan 3 gram serat. Nutrisi yang terkandung menjadikan labu kuning berkhasiat meningkatkan lagi kekebalan tubuh. Kajian yang dilakukan oleh Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) menyatakan sumber serat atau fiber yang tinggi dalam labu turut berfungsi mengawal nafsu makan.

Beta karotena bertindak sebagai barisan pertahanan pertama di dalam badan bagi meneutralkan serangan radikal bebas terhadap sel dan sebagai antioksidan yang penting dalam memperlahankan proses penuaan serta memperbaiki sel-sel badan yang telah rosak secara perlahan-lahan. Selain kandungan beta karotena mampu berfungsi untuk mencegah serangan jantung, kandungan vitamin B1, C dan serat dalam labu pula berperanan sebagai pencegah penyakit jantung dan strok. Labu juga berupaya mengubati penyakit ringan seperti demam, migrain, cirit-birit, penyakit ginjal, gout serta membantu menyembuhkan radang.

Banyak kegunaan labu sama ada untuk tujuan makanan mahupun ubatan. Pokok labu itu sendiri juga banyak kegunaannya. Daun pokok labu dikatakan mampu berfungsi sebagai sayur dan bijinya bermanafaat untuk dijadikan kuaci. Air jus buah labu pula dikatakan berguna sebagai penawar racun binatang berbisa, sementara bijinya pula boleh dijadikan ubat membunuh cacing pita dalam perut.

Pokok labu hidup menjalar

Daun labu merah pula bagus direbus untuk dijadikan penawar cirit-birit atau demam. Boleh juga ditumbuk kasar untuk diletakkan pada otot yang sakit.

Orang India Amerika dikatakan telah menggunakan kulit labu kering untuk dijadikan tikar manakala biji labu dijadikan makanan dan ubat. Malah pada suatu ketika dikatakan bahawa dengan memakan labu, mampu membuang jeragat dan menyembuhkan gigitan ular.


Bunga labu closed up

Baik untuk organ peranakan manusia

Buah labu juga dikatakan amat digemari oleh masyarakat Melayu. Ada pendapat yang mengatakan labu elok dimasak kerana ia mengandungi zat yang berguna untuk kesihatan. Kandungan galian besi dan magnesium yang terdapat dalam biji buah labu dikatakan sangat penting untuk kesihatan organ peranakan wanita selain kelenjar prostat lelaki. Hipertrofi prostat adalah salah satu penyakit yang digeruni kaum lelaki kerana kerosakan terhadap kelenjar menyebabkan kemandulan.

Kajian pelbagai pihak turut mendapati biji buah labu berupaya mengatasi masalah penyakit yang melibatkan pembesaran kelenjar prostat serta mampu mengembalikan daya seksual wanita. Di Eropah dan Amerika, biji labu merah sangat popular sebagai ubat pencegah gangguan prostat.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat dan kegunaan labu, namun begitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan kelak.




Capaian entry berkaitan :
  1. INFO SIHAT : Rahsia Pemakanan Cendekiawan Islam
  2. Petua orang dulu-dulu
  3. Snek antipenuaan
  4. Tekanan darah rendah - Hipotensi

5 ulasan:

  1. Lina Mahmud [nazaf_71@yahoo.com]13 Mac 2010 pada 11:32 PG

    Saya diberitahu labu adalah salah satu makanan kegemaran Rasullulah s.a.w, wallahualam.

    Juga dikatakan sebagai 'makanan' pelembut hati :-)

    Thank you & regards,
    Lina Mahmud
    Verbena Vista Trading (001826281-M)
    Putrajaya, MALAYSIA
    Tel/Fax: 03-88811458
    Mobile: 013-3604320
    Email: nazaf_71@yahoo.com
    YM: nazaf_71
    Skypee: lina.mahmud

    BalasPadam
  2. Fadhilah Idris [ahlamuzra@yahoo.com]13 Mac 2010 pada 11:33 PG

    Assalammualaikum.

    Terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat. Saya dan rakan2 baru selesai membentangkan hasil penyelidikan tahun akhir kami.

    Daripada pembentangan hasil penyelidikan ini, ada sedikit maklumat yg saya nak kongsikan.

    Antaranya, pengambilan ulam raja (Cosmos caudatus) mampu mengurangkan risiko seorang wanita untuk mendapat osteoporosis pasca menopaus. Mempahit lada (Brucea javanica) mampu mengurangkan aras glukosa dalam darah pesakit diabetis mellitus tetapi dos dan kekerapan pengambilannya perlu dilakukan kajian lanjutan agar tidak mendatangkan kesan buruk.

    Penyelidikan saya sendiri menggunakan daun kesum (Persicaria minor) dan mendapati ia mengandungi kandungan antioksidan semulajadi yang tinggi dan mampu mengurangkan risiko mendapat penyakit jantung, kanser dan lain2. Tetapi sayangnya, jika dilihat daripada aspek penggunaan daun kesum, ia hanya digunakan dalam masakan masyarakat melayu dan hanya terhad kpd sesetengah masakan sahaja seperti laksa dan asam pedas.

    Sayur-sayuran dan buah-buahan sememangnya terbukti mengandungi antioksidan semulajadi yang baik untuk kesihatan. Jadi, tingkatkanlah pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet seharian tuan2 dan puan2.

    Sekian..

    BalasPadam
  3. JokoLungo [jokolungo3@yahoo.co.uk]13 Mac 2010 pada 11:36 PG

    Assalamualaikum warahmatullah,

    Pernah dengar kuliah tafsir utz zahazan. Nabi Yunus memakan labu lemak untuk memulihkan kesihatanya setelah ditelan oleh ikan nun (paus).

    BalasPadam
  4. AbuBunyameen [bayanster@gmail.com]13 Mac 2010 pada 11:36 PG

    Dari Anas bin Malik radhiallahu `anhu, ia berkata, "Nabi shallallahu `alaihi wasallam suka sekali makan labu. Suatu hari beliau diajak makan, atau diundang makan, aku pun mengikuti beliau. Aku sengaja meletakkan potongan labu ke hadapan beliau karena aku tahu beliau amat menyukainya." (shahih)


    Dari Hukaim bin Jabir, dari ayahnya berkata, "Aku pernah menemui Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam. Lalu kulihat di sisi beliau ada labu yang sudah dipotong-potong. Aku bertanya: 'Apa itu?' Beliau menjawab 'Kami banyak menyantap makanan ini' "(shahih)

    Rujukan : Mukhtasar Syamail Muhammadiyah oleh Imam at-Tirmizi

    =============================
    Sudah sunnah orang berjuang,
    Mengembara dan Berkelana,
    Miskin dan Papa jadi Tradisi,
    Berenggang dengan anak dan Isteri....
    =============================

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum,

    Terima kasih beri hadis ini. Labu sering diwar-warkan sebagai makanan kesukaan Rasulullah, dan cendekiawan Islam, tetapi tidak pernah saya jumpa hadis berkenaan dengannya.

    Dan ini pertama kali saya membaca kisah nabi Yunus memakan labu, boleh tn Joko beri rujukan utk saya baca kisah penuh?

    Terima kasih.

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails