“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mei 01, 2011

Isteri hilang 'selera'



Sengaja cari alasan

MASA bercinta, semuanya indah belaka. Romantik, bergaya, mengambil berat dan ada juga berbicara lembut, sampaikan ibarat lembut gigi dari lidah. Bila sudah lama, semuanya jadi pahit, tawar dan masam. Pelbagai alasan dilemparkan terhadap pasangan mungkin kerana sudah bosan atau hilang selera. Itu tak kena ini tak kena sehingga dijadikan alasan beralih angin mencari pasangan lain yang kononnya dikatakan lebih baik dan sempurna.

Biasanya, ayat sebegini didengari daripada lelaki. Alasan yang diberi apabila mata dan hati memandang dan mencari yang lain. Isteri sudah gemuk, selekeh dan tak jaga penampilan, isteri malas, tak suka masak dan mengemas rumah, isteri kuat sangat berbelanja, terlalu sibuk. Pendek kata, macam-macamlah yang kurang pada isteri, membuatkan mereka hilang selera dan dingin pada isteri.

Satu perkara yang harus mereka ingat, keadaan dan alasan begitu bukan hak mutlak mereka. Wanita, isteri terutamanya juga boleh hilang minat dan dingin dengan suami. Cuma, ramai isteri jarang membicarakan hal itu kerana bimbang dikatakan ‘membuka pekung di dada’, menunjukkan kegagalan rumah tangga apatah lagi tidak mahu mengaibkan suami sendiri apatah lagi ia secara tidak langsung boleh memalukan keluarga.

Hakikatnya, suami perlu ingat, isteri juga ada beribu alasan untuk hilang minat dengan mereka. Antaranya:

# Suami tidak lagi romantik seperti dulu;

# Bercakap kasar dan panas baran tidak tentu pasal;

# Tidak hormat dan membiarkan isteri jika isteri sakit atau memerlukan pertolongan;

# Tidak bergaya atau penampilan selekeh;

# Bentuk badan semakin `melebar’, gemuk ditambah pula dengan ada badan berbau,

# Kurang hubungan intim,

# Tidak kreatif dalam menjalin hubungan intim. Jika asyik posisi yang sama sepanjang masa setiap kali melakukan hubungan intim, lama kelamaan bosan juga,

# Tidak melakukan sebarang perubahan dalam kehidupan terutama untuk keluarga malah masih di tahap yang sama;

# Bersikap malas serta tiada kerjasama menguruskan rumah tangga sedangkan bantu-membantu mampu mengeratkan hubungan suami isteri;

# Kerap sangat merungut dan membanding-bandingkan isteri dengan orang lain

Ramai lelaki yang tidak menerima keadaan ini sama ada kerana tidak tahu atau mungkin juga tahu tetapi tidak mahu mengakuinya. Seperti lelaki yang banyak syarat dan kehendaknya, begitu juga wanita. Cuma, wanita apabila bergelar isteri dan mempunyai anak, tanggungjawab menjaga kerukunan rumah tangga menjadi keutamaan berbanding kehendak peribadi.

Kekurangan suami terpaksa diterima, ditelan walaupun pahit kerana tidak mahu rumah tangga bergolak, yang akhirnya menjejaskan kebajikan anak atau paling tidak, memberi status baru - janda - kepada mereka.

Namun, tidak bermakna tiada wanita yang berani bertindak seperti lelaki. Daripada terus-terusan hidup berpura-pura, tidak bersama adalah jalan terbaik buat mereka.

Yang pasti, isteri atau suami tidak mungkin hilang minat atau bersikap dingin dengan pasangan jika masing-masing bersikap terbuka, memahami kepentingan, sedia berbincang dan memperbaiki hubungan dan menghormati antara satu sama lain. Paling penting, melunaskan tanggungjawab sewajarnya.

KOMEN

"PALING membuatkan isteri meluat ialah suami yang terlalu ‘anak emak!’. Memang semua anak emak tetapi janganlah terlalu bergantung kepada ibu sepanjang masa walaupun selepas berkahwin sehingga sukar membuat keputusan sendiri.”

“Isteri kurang suka suami yang terlalu manja dengan emaknya malah apa saja pun cakap emak sehingga mengabaikan kehendak isteri. Setiap isteri mahukan perhatian penuh suami walaupun sedar suami masih perlu menjaga ibunya sungguhpun sudah beristeri. Ni tidak, sikit-sikit mak, sikit-sikit mak.”

“Selain itu, isteri akan dingin jika suami tak pandai buat perubahan untuk meningkatkan kualiti kehidupan keluarga walaupun sudah beranak-pinak. Tambah pula mengambil kesempatan terhadap isteri yang turut keluar bekerja. Hanya duduk di tahap yang sama, isteri mana yang tak meluat. Kita perlukan perubahan dari semasa ke semasa.”

“Satu lagi, tak faham dengan lelaki zaman sekarang. Kebanyakan wanita dan cukup sempurna dari segi paras rupa, kedudukan kewangan, kesopanan, menghormati dan jujur dengan pasangan tetapi lelaki masih ramai yang jenis miang dan kaki perempuan.” - Ahli perniagaan, Asneeda Md Akhir, 26.


“JIKA sebelum berkahwin, lelaki menjaga penampilan dan bau badan semata-mata untuk memikat teman wanita, kenapa selepas berkahwin tidak lagi bergaya, selekeh, gemuk dan tidak lagi menjaga kekemasan? Sebelum kahwin, sangat ‘loving’, ‘caring’ dan romantik. Setiap butir kata bagaikan pijak semut pun tak mati. Tetapi bila dah kahwin, tak ada semua itu.”

“Mungkin pada mereka, isteri sudah menjadi hak mutlak mereka dan tak perlu untuk ‘tackle’ lagi. Jika dulu ada juga sikap kepura-puraan, tetapi selepas duduk serumah, mereka tunjukkan perangai sebenar yang buruk.”

“Kalau dulu rajin buat kejutan, bagi hadiah, bawa pergi makan malam dan beli-belah, bila sudah jadi isteri, itu semua tidak diambil peduli lagi. Perkara begini boleh buat isteri kecil hati dan lama kelamaan tawar hati. Jangan berhenti bercinta untuk memenangi hati isteri.” - Penulis, Mastura Burhanuddin, 28.


“Isteri ada ketika dingin dengan suami seperti ketika mengandung mungkin kerana pembawaan bayi dan penat. Tambah pula, jika suami bersikap endah dan tidak endah serta asyik melakukan perkara sendirian dan meninggalkan isteri keseorangan. Contohnya, sibuk menghadap komputer dan suka tidur sepanjang masa.”

“Isteri bukan tunggul di rumah kerana setiap kali suami mahu pulang isteri akan menunggu dengan penuh harapan, teruja dan gembira. Jika sering diendahkan dan tidak lagi romantik, isteri pun malas nak tengok muka suami, sebab itulah timbul isu dingin dan tidak berminat dengan mereka lagi.” - Suri rumah, Ezurin Sofinaz, 27.


“Banyak faktor sekeliling menyebabkan isteri meluat, dingin sekali gus tidak berminat dengan suami. Antaranya faktor kewangan. Mungkin isteri tidak materialistik, tetapi sebagai isteri, mereka nak diri dihargai dan disayangi. Lebih teruk ada yang langsung tak bagi hadiah selepas kahwin.”

“Selain itu, ada juga isteri yang asyik menanggung segala-galanya dan suami langsung tidak mahu berusaha mencari nafkah lebih untuk meringankan beban bersama. Selain campur tangan pihak ketiga iaitu keluarga, kawan dan mempunyai hubungan dengan perempuan lain, lagilah isteri berang dan dingin dengan suami.”

“Ada juga suami yang terlalu sibuk dengan hobi hingga tiada masa berkualiti untuk isteri. Pada pemikiran mereka, selepas berkahwin tiada lagi dating seperti zaman bercinta apatah lagi pergi bercuti dan tiada ‘spark’ (tiada rasa teruja dengan pasangan).”

“Lagi satu apabila suami terlalu ‘bossy’ (mengarah), bersikap seperti Hitler. Memerintah 24 jam dan ‘King Control’. Itu tak boleh, ini tak boleh walaupun berkaitan dengan kerja isteri. Tidak salah jika menegur kerana lelaki lebih berkuasa dan menjadi ketua keluarga. Tapi, kalau sudah sampai semuanya kena tukar, si isteri akan rasa tak selesa. Sepatutnya, tegur secara baik atau terima wanita itu seadanya.” - Pegawai Perhubungan Awam, Nor Azza Aziz, 29.


“Berdasarkan pemerhatian sendiri dan pengalaman rakan serta saudara mara, saya rasa isteri boleh hilang minat pada suami terutamanya bila suami tidak memberi perhatian secukupnya kepada si isteri. Faktor lain, termasuk jika si suami tidak prihatin dengan aspek kebersihan diri dan cara membawa diri atau langsung tidak mendengar pandangan atau nasihat isteri.” - Pegawai Perhubungan Awam syarikat penyiaran, Rowena Wong.

Hah... begitulah sedikit sebanyak komen yang boleh dijadikan pedoman kepada para suami supaya berubahlah, sebelum isteri anda hilang ‘selera’!




Sumber : BHarian 29/04/2011

3 ulasan:

  1. kadang2 bahagia lg pasaan ni ms bjg..

    BalasPadam
  2. hm tu la kan..
    komunikasi itu penting utk membantu mengenali pasangan..

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails