“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Januari 10, 2012

Obses kejar karier punca seks lembik


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Suami sibuk, isteri lebih sibuk! Suami tidak ada masa, isteri lagi kerap mencuri masa! Suami tak berghairah, isteri pula letih! Suami stress, isteri menyerah pada nasib! Suami macam robot, tak sensitif; isteri pula berlagak macam Barbie Doll dalam almari kaca, jual mahal, hanya untuk dipandang tak boleh dipegang!

Suami isteri tiada ikatan hati kerana meraka terlalu obses dengan kerjaya. Mereka boleh berjaya, hebat dan penuh dedikasi namun dalam rumahtangga amat ketara kelemahannya. Mereka kaya dan berjaya dalam karier tapi tak bahagia dalam perkahwinan. Inilah realiti hidup makhluk yang sememangnya tidak sempurna, supaya mereka sedar Yang Maha Sempurna hanyalah Allah SWT.

Bagi mereka yang gila kerja, semua boleh diketepikan, asalkan cita-cita tercapai, karier melonjak naik, bonus berlipat-lipat, asal bos senang walaupun rumahtangganya berantakan. Pasangan tidak peduli, anak-anak pula berkeliaran tanpa jagaan. Para penggila kerja ini percaya cara menstabilkan rumahtangga hanya dengan pendekatan duit dan duit, supaya pasangan tidak menyibuk dan anak-anak tidak berhantu. materialistik menjadi pegangan hidup, tanpa bimbinagn agama dan naluri kemanusiaan sejati.

Bukan hanya itu, tanggungjawab memuaskan pasangan hidup juga diabai, dari segi layanan seksual, psikologi, moral dan mental. Sesungguhnya kebahagiaan tidak akan dikecapi hanya dengan material. Kalau begitu, perkahwinan itu nanti bagai MOU di atas kertas saja, tanpa jiwa dan perasaan!

Bagaimanakah petua kerjaya dan rumahtangga suksess?

Checklist # 1 - Amalkan konsep seimbang

Jika mahu sampai ke destinasi dengan selamat, anda mesti adil kepada diri sendiri dan keluarga. Umpama berjalan di atas tali, anda mesti seimbangkan diri supaya tidak terjatuh dan boleh melintasinya dengan selamat. Kalau anda terlebih condong ke kiri atau ke kanan, mesti anda akan jatuh. Begitu juga antara keluarga dan kerjaya. Jangan sampai salah satunya menidakkan yang lain, kedua-duanya sama penting. Bahagikan peranan anda dengan seimbang. Suami dan isteri mesti berbincang dan mengkaji hubungan mereka dari semasa ke semasa. Saling mengingatkan tentang peranan masing-masing dan membahagi tugas bersama.

Checklist # 2 - Amalkan masa berkualiti untuk keluarga

Walaupun anda sepenuh masa berada bersama keluarga, ini tidak bermakna anda telah berfungsi dengan baik, jika anda bersikap tidak acuh, ego, panas baran atau tertekan. Berlainan jika anda hanya mempunyai masa yang singkat tetapi sikap yang anda tonjolkan amat baik, berwibawa, penuh kasih sayang, lemah-lembut, menanamkan nilai-nilai Islam di dalam rumah, mendidik, mahu mendengar dan memahami kelaurga, bukankah itu lebih baik?

Ramai ibu yang tidak bekerja justeru lebih tertekan menjaga anak dan lebih teruk layanan mereka kepada suami, dibandingkan mereka yang bekerja, mengapa? Kerana mereka tidak memahami konsep masa yang berkualiti ketika mendampingi anak dan suami. Menjadi surirumah sepenuh masa bukan bermakna anda menyerahkan diri sebulat-bulatnya kepada keluarga sehingga menafikan hak-hak peribadi anda untuk bergembira, menambah ilmu, bersosial dan menikmati kebebasan diri yang disuruh agama. Bahagikanlah masa dengan berkualiti untuk keluarga, diri sendiri, untuk Allah SWT dan agama.

Checklist # 3 - Nikmatilah hidup dengan harta dan ilmu

Bahagia hanya dapat dikecapi dengan harta yang didampingi ilmu. Ilmu yang berasal dari ALlah Taala, yang menerangi hati manusia, membimbing jalannya jika ia tersesat, memagar jiwanya jika diganggu bisikan-bisikan hawa nafsu yang mengajak ke arahkejahatan. Ilmu yang menghidupkan ilmu di dada suami, menyuburkan sifat sabar di hati isteri, melembutkan jiwa anak-anak dan menjalinkan tali ALlah SWT di antara mereka semua dengan kasih sayang.

Ilmu juga memerlukan harta untuk mempastikan ia bermanafaat. Harta memudahkan seseorang untuk mengamalkan ilmunya, melicinkan jalan bagi mendekatkan diri kepada ALlah. Tanpa harta tidak mungkin seseorang boleh merealisasikan perngorbanannya untuk agama, keluarga dan dirinya sendiri.

Kejayaan seseorang mesti dinilai dengan kekuatan harta dan ilmunya. Kedua-duanya saling melengkapi dan menjadi bukti bahawa bahagia itu mesti dengan harta yang didampingi ilmu.

Orang yang menggilai pekerjaannya untuk mendapat keuntungan yang banyak tidaklah salah, jika dia tahu batas-batas agama dan tidak melalaikan ahli keluarganya. Kerana anak dan isteri adalah pelaburan yang paling emnguntukngkan untuk dapat 'membeli' syurga Allah yang abadi.

Checklist # 4 - Bertarunglah setiap hari dengan berani

Jika di dunia perniagaan anda mesti bersaing, maka di dalam rumahtangga juga anda mesti menjadi pemberani yang boleh mengatasi setiap ujian rumahtangga dengan baik. Jangan cuma jadi hero di luar tetapi di rumah lembik, pesimis, sedih, tertekan dan kalah. Orang yang berjaya mesti membuktikan kepada diri sendiri bahawa dia sedia berjuang di gelanggang mana saja tanpa pilih bulu. Di luar rumah atau di dalam bilik tidurnya, mengatasi masalah di pejabat atau masalah remeh-temeh anak-anak anda, semua itu mesti dihadapi dengan berani kerana inilah pertarungan yang sebenar.

Renung-renungkan!




Sumber : Dr Juanda Jaya

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails