“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Januari 20, 2012

Pakaian renang jadi kontroversi

MUHAMAD dan Mohd Bukhari Ibrahim menunjukkan surat pertandingan dan gambar pakaian renang menutup aurat.


Kanak-kanak Islam dilarang sertai

SHAH ALAM: Penganjur acara renang Pertandingan Sukan Selangor (SUKSES) Terbuka di Pusat Akuatik Darul Ehsan di Seksyen 13 di sini, didakwa melarang peserta di kalangan kanak-kanak Islam menyertai kejohanan itu kerana pakaian mandi mereka menutup hampir keseluruhan tubuh.

Dalam pertandingan tiga hari bermula 13 Januari lalu, penganjur turut mendakwa pakaian renang kira-kira 20 kanak-kanak lelaki dan perempuan berumur antara lapan hingga 12 tahun itu melanggar peraturan ditetapkan Persekutuan Renang Antarabangsa (FINA).

Penceramah bebas yang juga Timbalan Pengerusi Yayasan Al-Ijabah, Muhamad Abdullah, berkata tindakan itu dianggap tidak wajar dan seolah-olah satu diskriminasi agama serta penganiayaan terhadap kanak-kanak terbabit.

“Kenapa kanak-kanak ini tidak boleh masuk kolam, mereka bukan berenang memakai jubah atau purdah, sebaliknya memakai baju renang dan adakah dengan menutup aurat, mereka dianaktirikan hingga kanak-kanak ini dipinggirkan. Baju yang mereka gunakan adalah baju renang khas untuk muslim. Anak saya menangis kerana tidak dapat masuk (pertandingan). Mana hak orang Islam di negara sendiri?” katanya ketika ditemui di sini.

Muhamad berkata, beliau sudah mengajukan isu terbabit kepada Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dan MAIS berjanji untuk menyelesaikannya.

“Saya juga akan bertemu Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk berbincang mengenai perkara ini dan mungkin membawa isu berkenaan untuk perhatian Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek,” katanya.

Sementara itu, jurulatih sebuah kelab renang, Mohd Bukhari Ibrahim, berkata beliau ada meminta penjelasan penganjur, namun alasan diberikan amat mengecewakan.

“Mereka tidak benarkan kita ikuti pertandingan, sebab kanak-kanak ini memakai pakaian renang menutup aurat,” katanya.

Peserta, Abdullah Fateh Muhamad, 12, berkata dia kecewa kerana hanya dapat melihat kanak-kanak lain menyertai kejohanan itu selepas diarah meninggalkan kolam terbabit.

Laman-Seri : Astagfirullah! Panas hati bila membaca berita sebegini. Penduduk Shah Alam, saya anggarkan 90% Muslim, apa hak mereka menegah Muslim berpakaian menutup aurat?! Adakah negara Malaysia kini sedang menuju ke arah liberalisme atau Islamofobia seperti kebanyakan negara Barat?!




Petikan : BHarian 20/01/2012

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails