“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Januari 08, 2010

Gejala sosial halang kemajuan ekonomi

Oleh Nik Mustapha Nik Hassan

Suasana keluarga, masyarakat penting wujud keadaan aman dan tenteram

DUNIA menghadapi kemelut ekonomi. Pakej rangsangan ekonomi yang diambil oleh negara-negara di dunia membolehkan ekonomi kembali bernafas. Namun banyak penganalisis ekonomi bimbang keredaan keadaan ini berbentuk sementara dan pada penggal kedua tahun ini keadaan sebenar ekonomi sukar hendak diramalkan.

Ada berpandangan pakej rangsangan perlu diteruskan. Persoalannya dari mana dana untuk membiayai dasar rangsangan terbabit. Kita juga turut menyaksikan kebergantungan keadaan ekonomi sesebuah negara dengan negara lain makin menjadi satu hakikat.

Negara yang mencapai pertumbuhan ekonomi pesat satu ketika dulu terdiri dari negara yang mampu mengeksport barangan dan perkhidmatan mereka, khususnya kepada negara Amerika Syarikat dan Eropah. Dalam suasana negara Amerika Syarikat dan Eropah menghadapi kemelesetan ekonomi, negara pengeksport seperti Jepun turut terjejas dengan kadar yang teruk.

Malaysia sebuah negara kecil dari segi saiz penduduk dan aktiviti ekonomi turut menghadapi kesan ekonomi akibat kemelesetan ekonomi negara pengimport barangan dan perkhidmatannya. Dengan hakikat sedemikian, usaha untuk memantap kedudukan ekonomi Malaysia perlu kepada pendekatan yang lebih berkesan.

Pada 2008, sektor eksport Malaysia menyumbang sebanyak RM663.51 bilion kepada ekonomi negara. Begitu juga sektor import yang mencatat RM521.5 bilion kepada ekonomi negara.

Tidak dapat dinafikan bahawa jumlah eksport yang bertambah besar mampu memberi kesan bermanfaat kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Tetapi dalam suasana keadaan ekonomi negara pengimport barangan dan perkhidmatan negara yang tidak menentu akibat ketidakstabilan keadaan ekonomi, Malaysia perlu memikirkan pendekatan baru yang mampu menjamin keadaan ekonomi kita berada dalam keadaan stabil dan mantap pada tahap yang membolehkan kebajikan rakyat dipelihara.

Pendekatan kepada pentingnya pertumbuhan ekonomi negara dicapai melalui tumpuan kepada pembesaran sektor eksport perlu kepada kajian semula.

Kestabilan ekonomi antarabangsa pada masa kini sukar untuk dicapai secara berterusan.

Falsafah dan sistem penyusunan ekonomi kapitalis adalah penyebab kepada ketidakstabilan itu.

Ia ditambah dengan pandangan dan amalan hidup masyarakat mereka. Hedonisme, iaitu matlamat kehidupan untuk memenuhi nafsu mempengaruhi matlamat hidup mereka. Kerakusan gelagat individu menjadi budaya hidup mereka. Ideologi ini menuntut mereka bahawa manusia memiliki sifat berkenaan.

Justeru, pendekatan penyusunan ekonomi menepati laisez faire akan menjerumuskan kepada suasana penindasan antara individu atau negara demi memenuhi matlamat hidup.

Kerakusan kepada penggunaan sumber alam tanpa batasan tanggungjawab menjadi hakikat sehingga alam persekitaran menghadapi pencemaran dan suhu cuaca tidak menentu.

Pada peringkat kehidupan masyarakat, amalan hidup bebas mewujudkan keruntuhan kepada institusi keluarga. Amalan perkahwinan dalam membina institusi keluarga makin terhakis.

Yang mutakhirnya hasil daripada kebebasan itu, tingkah laku manusia tanpa panduan agama membenarkan perkahwinan sejenis sebagai amalan yang boleh diterima.

Dengan hakikat demikian, keruntuhan tamadun manusia akan terjadi, sekali gus menjejas keadaan ekonomi.

Dalam suasana kepincangan amalan kehidupan, sukar keadaan ekonomi akan dapat dibangunkan secara sempurna. Kemajuan penyusunan dan prestasi ekonomi memerlukan kepada keharmonian kehidupan bermasyarakat.

Aspek ekonomi adalah salah satu daripada perkara masyarakat. Akhirnya krisis demi krisis ekonomi akan menjadi sesuatu yang lazim. Kesannya rakyat akan bertambah menderita.

Untuk menyelamat kebajikan kehidupan rakyat, kita perlu kepada usaha memantapkan kedudukan ekonomi dalaman (ekonomi domestik). Walaupun jumlah pasaran dalaman kita kecil, jumlah sebenar bergantung kepada kuasa membeli dan bilangannya.

Jika semua rakyat kita berada dalam kemampuan ekonomi yang baik, saiz pasaran sejumlah 26 juta tidak begitu kecil. Oleh itu usaha ke arah matlamat berkenaan memerlukan penumpuan kepada pendekatan berikut:

Pertama, pengagihan peluang dan pendapatan perlu dirancang secara saksama semoga semua boleh berperanan secara berkesan. Ia memerlukan kepada dasar pengagihan ekonomi yang sempurna melalui dasar fiskal dan kewangan. Sesebuah ekonomi yang mantap mesti mampu menggembleng semua tenaga rakyat.

Justeru, penawaran tenaga buruh yang bermutu perlu ditingkat secara berterusan. Ia memerlukan kepada sistem pendidikan dan latihan yang mampu melahirkan modal insan yang memiliki pandangan hidup yang progresif, amalan kelakuan atau akhlak yang mulia dan kecapaian kemahiran dan kepakaran bekerja yang tinggi.

Jika sistem pelajaran kita gagal melahir ciri-ciri itu secara komprehensif, hasrat untuk membudayakan amalan kreativiti dan inovasi akan hanya menjadi slogan.

Kebajikan ekonomi rakyat memerlukan kepada dasar ekonomi yang mampu mencapai kos sara hidup rakyat yang rendah. Usaha ke arah ini adalah faktor kedua. Kos sara hidup yang tinggi meliputi bidang makanan, perumahan dan pengangkutan.

Pada contoh jumlah import makanan yang pada masa ini berjumlah RM28 bilion (2008) perlu diusaha secara berterusan untuk dikurangkan.

Dasar pembekalan makanan untuk negara perlu diberi perhatian dengan berkesan. Bukan saja kos sara hidup yang rendah dapat diperoleh, ia sekali gus dapat menjamin keselamatan negara terpelihara.

Usaha besar-besaran perlu diambil dengan berkesan semoga semua keperluan makanan rakyat dapat dibekal oleh negara.

Ketiga, dalam usaha membina kekuatan ekonomi dalaman, tahap kecekapan dalam aspek pelaksanaan dasar, sama ada fiskal dan kewangan dan juga perjalanan aktiviti ekonomi perlu ditingkatkan.

Budaya kecekapan perlu menjadi pemangkin kepada perjalanan aktiviti ekonomi dalam negara. Islam menuntut kepada amalan kecekapan.

Contohnya sistem kewangan yang dikehendaki oleh Islam bukan hanya instrumennya dianggap menepati syariah malah mereka sepatut menjana kepada keadilan dan kecekapan perjalanan aktiviti ekonomi.

Islam memberi tumpuan kepada pentingnya keadilan dan kecekapan ekonomi tercapai sehingga matlamat yang dikehendaki oleh syariah tercapai.

Inilah tuntutan Islam sebenar. Pendekatan yang mudah kepada keperluan syariah dan tidak menjurus kepada pencapaian matlamat syariah perlu diberi perhatian. Sesuatu yang dianggap menepati syariah mestilah mampu menghala kepada pencapaian matlamat syariah.

Dalam menjana sebuah ekonomi yang cekap, setiap individu penyumbang mesti berada dalam keadaan tenteram dan aman. Suasana keluarga dan masyarakat banyak membantu dalam mewujudkan suasana itu.

Oleh itu untuk ekonomi dalaman terus berprestasi, kemantapan institusi keluarga perlu diberi keutamaan. Gejala individu dan masyarakat banyak berpunca daripada keruntuhan institusi keluarga.

Jika banyak individu membabitkan diri dalam gejala sosial, tidak mungkin mereka mampu menjadi penyumbang kepada kemajuan ekonomi negara.

Bahkan mereka adalah penghalang kepada kemajuan ekonomi dan sumbangan negatif mereka turut membabitkan kos untuk kerajaan menyelesaikannya.

Dengan menyedari kepada hakikat punca kepada keadaan ekonomi semasa apakah pendekatan baru yang sesuai perlu difikirkan untuk menyelamat kebajikan kehidupan masyarakat kita.

Dalam usaha kita membina model ekonomi baru negara, adalah dirasai hujah di atas perlu diberi perhatian oleh pihak berwajib. Kemantapan ekonomi oleh itu perlu dicapai melalui pelbagai aspek kehidupan manusia.

Penulis ialah Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : BHarian 2010/01/08

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails