“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Januari 27, 2010

Ilmu lentokkan suami



Assalamualaikum warahmatullah,

Laaaamaaaa saya tak masukkan entry dari Dr Juanda. Kali ini saya kongsikan resipi yang agak menarik untuk peminatnya. Semoga kita mendapat walau sekelumit manafaat daripadanya. Selamat membaca...

Suami anda bermasalah? Anda tidak bahagia dalam perkahwinan? Tetapi, anda masih mencintainya dan mahu dia berubah, tentu sudah banyak pengorbanan yang digadaikan untuk menyelamatkan perkahwinan anda. Tahniah! Kerana anda berani menghadapi tatangan percintaan.

Walaupun kering sudah air mata dan remuk redam hati menjadi saksi perjalanan sehari-hari bagai hidup dalam neraka bersamanya. Anda percaya manusia akan mengalami proses perubahan dalam hidupnya, jadi anda masih menunggu dan memberi peluang kepada suami untuk menjadi lelaki yang baik dan bertanggungjawap.

Pelbagai masalah rumahtangga yang dialami wanita, sebenarnya hal ini telah berlaku dari zaman berzaman lagi. Di dalam kehidupan Rasulullah SAW, baginda pernah menyaksikan terdapat juga segelintir suami-suami yang suka mendera isterinya, memiliki sifat kedekut dan menganggap wanita itu makhluk yang diciptakan semata-mata sebagai pemuas nafsu bahagia kaum lelaki tanpa memiliki hak dan maruah yang perlu dijunjung tinggi.

Setelah Islam hadir dalam kehidupan, kaum perempuan yang dahulunya tertindas kini terbuka rantai-rantai besi yang membelenggu jiwanya dan akhirnya membawa harapan baru dalam kehidupan mereka sehingga kini.

Perjuangan Islam dalam membela kaum wanita tercermin dalam sabda-sabda baginda SAW yang agung seperti yang bermaksud, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik budi pekertinya. Orang yang paling baik di antara kalian ialah yang paling baik kepada isterinya.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

Sabda baginda SAW yang lain yang bermaksud, “Janganlah seorang lelaki memarahi isterinya apabila dia tidak suka terhadap salah satu perangainya, kerana masih ada perangai lain yang ia senangi dari dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Sabda baginda SAW lagi dalam Hajjatul Wada’ yang bermaksud, “Ingatlah, berilah nasihat yang baik kepada isteri-isteri kalian, sesungguhnya mereka memerlukan perlindunganmu, sedikit pun kalian tidak boleh berbuat kejam terhadap mereka, kecuali mereka telah nyata melakukan kemaksiatan. (Jika demikian) janganlah kamu menemani mereka di tempat tidur dan pukullah mereka dengan pukulan yang tidak melukai. Bila mereka telah taat, janganlah kalian melakukan kekerasan terhadap mereka. Ingatlah, sesungguhnya kalian memiliki hak ke atas isteri dan isteri-isteri mempunyai hak ke atas kalian.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

NB: Lihatlah keindahan akhlak Rasulullah SAW dalam membela hak-hak wanita yang dilakarkan melalui hadis-hadisnya. Mengapa orang zaman sekarang mudah saja menganiaya seorang wanita yang bergelar isteri? Apakah salah jika seseorang itu membela kaum wanita? Ada pula yang tergamak menuduh saya 'sesat' kerana begitu mempertahankan hak-hak wanita! Terima kasih. Saya doakan semoga mereka yang menuduh itu diberi hidayah oleh Allah SWT dan sempat bertaubat atas dosa-dosa mereka.

Cara mempengaruhi jiwa suami

Di manakah ajaran Islam yang kononnya menindas perempuan? Tetapi mengapa masih ada di kalangan suami-suami yang MENGAKU Muslim tidak segan-segan mendera isteri jika sedikit sahaja kekurangan berada di pihak isteri? Memukul setengah mati, enggan memberi nafkah dan hak-hak isteri kononnya mahu mengajar isteri. Ada sesetengah isteri yang bekerja pula terpaksa menanggung suami yang suka berfoya-foya.

Anak-anak menjadi mangsa akhirnya terlibat dengan kejahatan moral terbiar tanpa didikan ibu bapanya. Kepada mereka yang menghadapi masalah sebegini dengan suami, marilah bermuhasabah diri demi mencari jalan penyelesaian dari kemelut yang melanda rumahtangga anda.

Bagaimanakah cara mempergaruhi jiwa suami supaya dia mahu bertaubat?

1. Fokus pada diri anda dulu, sebelum memperbaiki suami

Ingatlah Allah! Jangan lalai dengan kehidupan duniawi. Punca ketenangan hati manusia ialah apabila dia boleh melupakan dunia yang menyibukkan hatinya. Dunia telah membuat kita lemas dalam gelombang ujian, hati menjadi sibuk menghadapi perasaan-perasaan yang hadir. Takut, gelisah, cemburu, dendam, marah, ego, sedih, gembira, rindu dan merana. Semua itu menyebabkan kita lupa kepada kuasa Allah yang menciptakannya.

Allah Taala berfirman dalam surah al-Munafiqun, ayat 9~11 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Barang siapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, sehingga aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?” Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya dan Allah Maha mendalam pengetahuan-Nya atas apa yang kamu kerjakan.”

Untuk memperbaiki diri mulakanlah memperbaiki hubungan anda dengan Allah SWT. Kemudian ingatlah sentiasa akan kegelapan kubur dan saat-saat reputnya tubuh badan kita. Bukankah saat itu sudah tiada gunanya lagi harta, suami dan anak melainkan bekalan yang telah dikumpulkan semasa hidup di dunia?

Ramai yang kecewa dengan suami dan putus asa menghadapi karenah anak. Mengapa bersedih? Bukankah mereka tidak boleh menemani di dalam kubur dan menjadi pembela di mahkamah Allah nanti? Tugas anda sekarang, hanyalah berusaha mendampingi mereka dengan keimanan supaya usaha anda itu membuahkan pahala di akhirat nanti.

2. Cukuplah dengan teladan yang baik

Jangan cuba menasihatinya secara langsung. Suami yang menggila biasanya tidak mampu membezakan kejahatan dan kebaikan. Dia telah mengalami kemabukan yang menggelapkan sudut pandang hatinya terhadap keimanan. Saat sebegini, tidak mungkin anda mampu memberi nasihat yang tidak akan menyinggung perasaan ‘kelelakiannya’. Menjadi isteri yang sabar akan memantulkan cahaya ke hati suami sehingga ia mengerti makna kelembutan.

Suami hanya mahukan ketenangan jika bersama anda, jadi jangan memancing kemarahannya. Suatu masa dia boleh menjadi orang yang amat membenci anda tetapi pada masa yang lain lentoklah juga bila anda tahu rahsia kelemahannya. Biasanya dengan seks, layanan perut seperti makan, minum, pakaian dan masa rehatnya. Benda-benda ini amat asas tetapi besar pengaruhnya dalam ikatan jiwanya.

3. Jangan ambil hati

Caranya dengan menyibukkan hati anda dengan benda-benda yang positif. Jadikan hati anda kalis makian dan cercanya. Ingat kebaikannya yang lain dan jasa-jasanya kepada anda dan keluarga.

4. Doa sebagai senjata

Yakinlah kepada Allah dan pohon keampunan dan hidayah-Nya untuk suami, kerana yang berkuasa merubah suami anda hanyalah Allah SWT. Dia menggenggam jiwa hamba-hamba-Nya dan Maha Menentukan nasib kehidupan setiap insan.

Renung-renungkan...



0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails