“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Januari 29, 2010

Munjiyat (part of Manzil)

Assalamualaikum,

Tahun lepas, saya dikirimkan sebuah buku MANZiL Resam Uthmani oleh UmmuWaheedah, rakan blogger al-Falaah, yang menurutnya bagus dijadikan amalan sehari-hari. Saya masih belum berkesempatan untuk memasukkan keseluruhan Manzil, cuma berkesempatan menyertakan 'Munjiyat' yang terdapat dalam buku Manzil.

Tujuh ayat al-Quran yang dinamakan sebagai 'Munjiyat' telah dibuktikan dari pengalaman Ibnu Sirin r.a. Saya tertarik dengannya kerana ia dikatakan ayat-ayat penyelamat dari berbagai kesusahan dan kesulitan. Ayat-ayat yang dimaksudkan ini adalah :

  1. Surah at-Taubah, ayat 51
  2. Surah Yunus, ayat 107
  3. Surah Hud, ayat 6
  4. Surah Hud, ayat 56
  5. Surah al-Ankabut, ayat 60
  6. Surah Fatir, ayat 2
  7. Surah az-Zumar, ayat 38

Berikut disertakan ayat-ayat ini dalam bahasa al-Quran dan juga terjemahan ayat untuk memantapkan lagi pemahaman kita. Sila klik pada potongan ayat untuk view yang lebih jelas dan besssaaaar punya... :)


Surah at-Taubah, ayat 51
Qul lan yuseebanaa illa ma kataba Allahu lana huwa mawlana wa 'aala Allahi
falyatawakkali almuminuun


Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal. (Surah at-Taubah, ayat 51)


Surah Yunus, ayat 107
Wain yamsaska Allahu bidurrin fala kashifa lahu illa huwa wain yuridka bikhayrin fala radda lifadlihi yuseebu bihi man yashao min 'aibadihi wahuwa alghafooru alrraheemu

Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia dan jika Dia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Surah Yunus, ayat 107)


Surah Hud, ayat 6
Wama min dabbatin fee alardi illa 'aala Allahi
rizquha waya
'aalamu mustaqarraha wamustawda 'aa ha kullun fee kitabin mubeenin

Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan). (Surah Hud, ayat 6)


Surah Hud, ayat 56
Innee tawakkaltu 'aala Allahi rabbee warabbikum ma min dabbatin illa huwa akhithun binasiyatiha inna
rabbee 'aala siratin mustaqeemin


Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus. (Surah Hud, ayat 56)


Surah al-Ankabut, ayat 60
Wakaayyin min dabbatin la tahmilu rizqaha Allahu yarzuquha waiyyakum wahuwa alssamee 'ul 'aaleemu

Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu dan Dialah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah al-Ankabut, ayat 60)


Surah Fatir, ayat 2
Ma yaftahi Allahu lilnnasi min rahmatin fala mumsika laha wama yumsik fala
mursila lahu min ba 'aadihi wahuwa al 'aazeezu alhakeemu

Apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatupun yang dapat menahannya dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu dan (ingatlah) Dialah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah Fatir, ayat 2)


Surah az-Zumar, ayat 38
Walain saaltahum man khalaqa alssamawati waalarda layaqoolunna Allahu qul afaraaytum
ma tad 'uuuna min dooni Allahi in aradaniya Allahu bidurrin hal hunna kashifatu durrihi aw
aradanee birahmatin hal hunna mumsikatu rahmatihi qul hasbiya Allahu 'aalayhi yatawakkalu almutawakkiloona

Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: Siapakah yang mencipta langit dan bumi? Sudah tentu mereka akan menjawab: Allah. Katakanlah (kepada mereka): Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahaya-Nya itu atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmat-Nya itu? Katakanlah lagi: Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepada-Nyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri. (Surah az-Zumar, ayat 38)

Bacalah pagi dan petang. Insya Allah anda akan mendapat pertolongan Allah apabila menghadapi sebarang kesulitan atau masalah.

Sila panjangkan kepada rakan-rakan lain. Semoga bermanafaat...




Sumber : Buku Manzil Resam Uthmani oleh Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakaria

1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails