“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Disember 12, 2009

MANZiL Resam Uthmani

Ini gambar BG cilok kat tenet aje...
gambar buku yg ummu beri tu tak sempat nak upload



Assalamualaikum warahmatullah,

Doa Manzil berasal dari sebuah hadis yang dinukil oleh Muhammad Yusuf al-Kandhalawi di dalam kitabnya: "Syarah Hayah al-Sohabah" (tahqiq Muhammad Ilyas al-Barih Bankawi; 4 jld, Dar Ibn Kathir, Damsyik 2000), jld 4, ms 84, (Bab Bagaimana Nabi SAW dan para sahabat bermunajat kepada Allah dengan berdoa).

Shaikh Muhammad Yusuf menukil daripada kitab al-Kanzi, jld 1, ms 212, di mana doa tersebut dikatakan dikeluarkan oleh Ahmad, al-Hakim dan al-Tirmizi.

Berkata Syu'aib al-Arana'uth dalam semakan beliau ke atas Musnad Ahmad (Muassasah al-Risalah, Beirut 1999), jld 35, ms 106, isnadnya dha'if kerana dha'ifnya salah perawinya yang bernama Abi Janab, nama sebenarnya Yahya bin Abi Hayah al-Kalbi. Hadis ini dikeluarkan juga oleh al-Hakim, Abi Laila al-Anshari, al-Thabarani, Abu Ya'la dan Ibn al-Sunni, semuanya melalui jalan Abi Janab.

Matan hadis adalah seperti berikut :

Diriwayatkan oleh Ubay bin Ka'ab radiallahu'anhu: Sewaktu bersama Rasulullah SAW, seorang badwi telah datang kepada baginda dan berkata, "Ya Rasulullah, saya mempunyai seorang saudara yang ditimpa penyakit." "Penyakit apa?" bertanya Rasulullah SAW. "Sejenis gila," jawap orang tersebut. Rasulullah SAW menyuruh orang itu membawa saudaranya. Lalu Baginda meletakkan dia di antara kedua tangannya dan berdoalah Rasulullah SAW dengan membaca:
  1. surah al-Fatihah
  2. 4 ayat pertama surah al-Baqarah
  3. surah al-Baqarah ayat 163 (wa ila hukum ilahuw-wahidun....)
  4. ayat Kursi (surah al-Baqarah ayat 255) dan dua ayat seterusnya (ayat 256 dan 257)
  5. 3 ayat terakhir surah al-Baqarah (ayat 284, 285 dan 286)
  6. surah ali-Imraan ayat 18 (ayat Syahidallahu annahu la ilaha illa huwa…)
  7. surah al-Mu’minum ayat 116-118 (Fata'alallah al-Malikulhaq...)
  8. surah al-Jin ayat 3 (Wa annahu ta’ala....)
  9. 10 ayat pertama surah as-Saffat
  10. 3 ayat terakhir dari surah al-Hasyr
  11. Surah al-Ikhlas
  12. Surah al-Falaq dan
  13. Surah an-Nas.
Berkata Ubay bin Ka'ab: Selepas itu, orang yang berpenyakit itu bangun, seolah-olah dia tidak mengalami apa-apa penyakit langsung. Penyakit yang dideritainya hilang. (Kanz Jilid ms 212)

Manzil dikatakan sangat mustajab untuk menyembah penyakit khususnya yang ada kaitan dengan sihir dan kerasukkan jin.

Eloklah kita jadikan ia amalan sehari-hari, insya Allah.




Sumber : Manzil Resam Uthmani, oleh Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakaria.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails