“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Disember 28, 2009

Anak juga mengalami stres

Oleh Dato' Dr Noor Laily Dato' Abu Bakar (NURY)



Stres atau tekanan ialah apabila 5 faktor penting iaitu oksigen, hormon, pemakanan, stimulasi dan fisiologi untuk otak dan sistem saraf tidak berfungsi dengan baik dan tidak wujud secara seimbang. Antara sebab yang terpenting sekali ialah tekanan emosi dari makanan serta minuman dan persekitaran.

Apabila kita menghadapi sesuatu masalah, otak kita memberi respons secara automatik dengan mengeluarkan sejenis kimia yang bersama adrenalin dalam kadar yang berlebihan dari yang kita perlukan. Biasanya jika keadaan seimbang apabila jumlah adrenalin yang berlebihan ini akan diturunkan balik oleh satu hormon yang dikeluarkan oleh kelenjar adrenal yang terletak di atas dan belakang buah pinggang kita.

Jika keadaan ini tidak wujud atau terlalu banyak andrenalin dikeluarkan, kita akan terus merasa kesannya seperti jantung berdebar, pernafasan cepat, rasa seram sejuk hingga ada yang menangis, menjerit atau meraung, rasa mahu membuang air besar ataupun, terkencing dalam seluar. Ini ialah tanda-tanda untuk tubuh kita cuba melawan paras andrenalin yang tinggi itu. Untuk tujuan ini kita memerlukan tenaga.

Jantung yang mengepam cepat membolehkan lebih banyak darah mengalir untuk membawa oksigen ke otot dan otak untuk membolehkan kita menghasilkan tenaga itu. Responsnya, kebiasannya ialah dengan cara melawan seperti menjerit, memikul, merosakkan barang-barang atau lain – iaitu menangis, termenung atau masuk ke alam sendiri (merajuk).

Kita namakan ini respons ‘survival’, iaitu melawan atau lari dan kita namakan respons binatang mamalia atau reptilia. Sekiranya kita beriman dan berakal kita akan menghadapi masalah itu dengan cara positif :

  1. Menarik nafas panjang
  2. Mengucap
  3. Menyempurnakan solat dan cepat bertenang
  4. Menyempurnakan senaman relaksasi dan visualisasi

Orang yang menerima amarah ini juga akan memberi respons dengan cara yang sama iaitu lawan, lari atau merajuk disebabkan oleh andrenalin yang berlebihan. Jika orang itu berakal, dia akan merespons dengan cara positif agar tidak mengalami stress.

Bagi anak kecil, mereka belum lagi berakal, sekiranya dia berkeadaan seperti ini, ia akan menyebabkan anak tidak rapat dengan ibu bapanya atau penjaganya dan sekiranya berlarutan anak itu akan menyisihkan diri dan masuk ke alamnya sendiri.

Jika tanda-tanda itu wujud sebelum tiga tahun, ini bermakna anak itu telah mengalami stress dari dalam rahim ibu lagi dan keadaan itu diberi nama Autisma.

Jika tanda itu wujud selepas tiga tahun, kita biasanya mengenali orang itu sebagai orang gila atau schizopherenia. Anak juga belajar cara mengatasi stress dan akan memprogramkan perangai marah atau merajuk dalam otaknya, dan akan dengan itu membentuk perangainya, keperibadiannya dan perwatakannya kelak waktu dewasa nanti.

Kesan ibu hamil yang stres

Ibu yang sentiasa dalam keadaan stress ketika hamil akan menyebabkan anak dalam kandungan juga stres, dan boleh menyebabkan keguguran, lahir belum cukup bulan atau anak menghidap sawan tarik atau dilahirkan anak kurang upaya. Bukan sahaja orang yang menerima akan mengalami stres, orang yang amarah itu juga akan mengalami stres.

Di antara tanda-tanda stres ialah :
  1. Otot-otot muka bergerak
  2. Cakap gagap atau tidak terurus (stuttering) atau gagap
  3. Menggigit kuku atau bibir
  4. Mengetuk lantai atau meja dengan tangan atau kaki cara berterusan
  5. Menggoyangkan kaki
  6. Jantung berdebar
  7. Pernafasan cepat
  8. Sakit perut yang tiada kaitan dengan makanan
  9. Muka merah atau pucat
  10. Tangan sejuk dan berpeluh (basah)
  11. Rasa loya atau tidak lalu makan
  12. Mulut kering
  13. Rasa takut sesuatu akan terjadi
  14. Sentiasa menelan air liur
  15. Kerongkong rasa tersekat
  16. Tidak boleh tidur atau ada masalah tidur
  17. Tidak boleh memberi tumpuan
  18. Selalu pening atau sakit kepala
  19. Lemah lutut
  20. ‘Fidgetiness’, iaitu mengusik orang, merosakkan barang-barang atau mendera binatang
  21. Senang panic
  22. Senang lupa
  23. Ceret-beret yang tidak ada kena-mengena dengan makanan
  24. Kencing malam
  25. Mengigau
  26. Histeria atau menjerit-jerit tanpa sebab
  27. Merajuk
Bersambung

Sumber : MW#1345

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails