“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Disember 31, 2009

Hak Muslim: Haram, berdosa cerai isteri dalam haid

SOALAN :

SAYA dan isteri bersetuju untuk bercerai secara baik, namun mahkamah menangguhkan kes saya atas alasan isteri pada masa itu dalam haid. Mengapa mahkamah tangguhkan kes perceraian saya sedangkan kedua-dua pihak bersetuju untuk bercerai dan apa kaitan haid dengan perceraian saya ini? Adakah perceraian ketika haid tidak jatuh talak?

Roslan Baji
Kepong Indah, Selangor


JAWAPAN :

Terima kasih kepada saudara yang bertanya. Di dalam kes perceraian biasa, adalah menjadi kewajipan bagi hakim untuk memastikan sama ada seseorang isteri itu berada di dalam keadaan suci atau haid sebelum membenarkan pihak suami melafazkan talak terhadap pihak isteri.

Merujuk kepada kitab Fiqh Assunah, karangan Sayed Sabiq, ulama berijmak dan bersepakat bahawa adalah haram dan berdosa bagi seorang suami melafazkan talak ke atas seorang isteri ketika dalam keadaan haid walaupun talak itu sah. Talak seperti ini adalah dinamakan sebagai talak bid’ie.

Perbuatan talak bid’ie ini diharamkan kerana ia bersalahan dengan bentuk talak yang disyariatkan Allah Taala seperti yang difirmankan dalam surah Al-Talak ayat 1: “Wahai Nabi apabila kamu menceraikan isteri-isteri kamu maka cerailah mereka pada masa mereka dapat memulakan edahnya.”

Menurut kitab Fiqh Manhaji, ulama Syafie berpendapat bahawa, suami disunatkan untuk rujuk kembali, jika dia melakukan talak bid’ie seperti yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar: “Beliau menceraikan isterinya ketika haid di zaman Nabi SAW. Saidina Umar Al-Khattab bertanya kepada Nabi SAW mengenai perkara itu: “Perintahkan supaya beliau rujuk kembali, jangan ceraikan sehingga dia suci.”

Berdasarkan nas di atas, hikmah diharamkan talak bid’ie ini adalah kerana ia mendatangkan mudarat kepada isteri dan kaum wanita secara amnya. Ini kerana tempoh edah isteri akan menjadi lebih panjang kerana masa haidnya tidak boleh dikira sebagai permulaan edah.

Sabda Rasulullah: “Tidak boleh melakukan Dharar (menyakiti orang tidak menyakitinya) dan Dhirar (menyakiti dengan cara yang tidak sebenar orang yang menyakitinya).

Berdasarkan hadis di atas, tindakan Hakim Mahkamah Syariah menangguhkan kes saudara itu adalah bertepatan dengan hukum Syarak dan ia bukanlah satu penangguhan yang bertujuan melengah-lengahkan kes.

Sebaliknya beliau bertindak melindungi hak isteri daripada teraniaya akibat menanggung tempoh edah yang panjang. Ini menunjukkan bahawa Mahkamah Syariah bukan saja berperanan untuk menegakkan keadilan malah meletakkan martabat seseorang wanita itu di tempat yang mulia dalam Islam.

Oleh itu demi menjaga kepentingan isteri saudara yang bakal diceraikan, maka saudara hendaklah berbincang dengan isteri saudara terlebih dahulu bila tarikh yang sesuai (iaitu tarikh beliau suci dari haid) bagi membolehkan mahkamah menyelesaikan permohonan cerai itu.

Jawapan ini disediakan oleh, Exco Penerbitan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Yusmawati Ab.llah

Sumber : BHarian 2009/12/31

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails