“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Disember 11, 2009

Hentikan Membuli!



Intervensi awal dan efektif boleh membantu anda menghentikan masalah buli di sekolah anak anda.

Buli merupakan sesuatu yang berlaku di serata dunia. Ia mempunyai implikasi serius dan ada kalanya, implikasi jangka panjang ke atas mangsa seperti kemurungan dan kesunyian. Selain itu, masalah tidur dan rendah tenaga juga kerap diperhatikan. Lebih menakutkan lagi, kini buli bermula semasa tahun prasekolah dan lazim berlaku di kalangan kanak-kanak sekolah rendah. Apabila ini berlaku, apakah peranan yang patut anda mainkan sebagai ibu bapa?

Memahami Buli

Buli boleh dilihat sebagai sesuatu perbuatan, samada secara lisan, psikologi atau fizikal, yang bertujuan untuk menyakiti seseorang yang lebih lemah. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa perlakuan membuli berbeza mengikut jantina di mana budak lelaki lazimnya akan menggunakan serangan fizikal manakala budak perempuan pula menggunakan bentuk yang lebih halus seperti serangan verbal. Contoh-contoh pembulian psikologi termasuk – mengasingkan mangsa pembuli, menyebar desas-desus dan memusnah atau menyembunyi barang-barang kepunyaan mangsa pembuli.

Mangsa-mangsa Pembuli

Secara lazimnya, terdapat dua jenis mangsa pembuli:

a) Mangsa pembuli yang pasif/submisif: Secara lazimnya, mangsa-mangsa pembuli ini lebih cemas dan berasa tidak selamat jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar yang lain. Mereka selalunya berwaspada, sensitif dan senyap. Apabila diserang, mereka biasanya memberikan reaksi seperti menangis ataupun menyisihkan diri. Mereka juga kurang yakin pada diri sendiri dan mempunyai pandangan negatif pada dirinya sendiri. Di samping itu, mereka juga merasa sunyi, diasingkan di sekolah dan tidak mempunyai kawan baik dalam kelas.

b) Mangsa pembuli yang provokatif: Mangsa-mangsa in menggambarkan kombinasi corak-corak reaksi yang agresif dan cemas. Mereka selalunya mempunyai masalah menumpukan perhatian dan kelakuan yang boleh mengakibatkan kejengkelan dan ketegangan. Kadang-kala, kelakuan ini boleh membangkitkan reaksi-reaksi negatif daripada pelajar-pelajar lain.

Campur tangan awal adalah penting setelah berjaya mengenal pasti suatu tindakan membuli. Anda boleh menggunakan sesetengah cadangan berikut jika mendapati anak anda merupakan seorang mangsa buli atau pembuli.

Mengapa Anak-anak Membuli dan Dibuli?

Tidak hairan jika setiap pagi kita membaca akhbar, berita tentang jenayah di sekolah memenuhi ruangan hadapan. Hakikatnya, siri kejadian buli-membuli telah lama berakar umbi di negara kita. Ia telah wujud dari dahulu dan masih wujud hingga sekarang, malahan bertambah serius. Dengan meningkatnya bilangan A dalam SPM yang dicapai oleh pelajar Malaysia, meningkat jumlah bilangan kes jenayah anak-anak khususnya remaja ini.

Begitu halnya, apakah punca utama wujudnya budaya buli ini, khususnya di sekolah? Seperti yang digarapkan oleh Abdullah Nasih ‘Ulwan, faktor-faktor yang menyumbang kepada kenakalan anak-anak seterusnya kes buli-membuli adalah:
  1. Kemiskinan yang menimpa keluarga
  2. Ibu-bapa yang tidak harmoni
  3. Perceraian ibu bapa
  4. Kurangnya perhatian daripada ibu bapa
  5. Pergaulan negatif dan teman yang jahat
  6. Buruknya perlakuan ibu bapa terhadap anak-anak
  7. Menularnya filem-filem ganas, seram dan berunsur lucah
  8. Kecuaian ibu bapa dalam mendidik anak-anak berasaskan Islam
  9. Yatim piatu

Daripada sembilan punca tersebut, hampir kesemuanya adalah disebabkan salah ibu bapa manakala lainnya adalah daripada persekitaran. Dalam erti kata lain, keruntuhan peribadi anak-anak sebenarnya berpunca daripada kurangnya penerapan pendidikan yang baik oleh ibu bapa dan terlalu mengharapkan sekolah dalam mendidik anak mereka. Terdapat juga kes yang mana anak-anak berpura-pura baik di rumah, akan tetapi dialah juara buli dan jenayah di sekolah.

Kajian-kajian yang dilakukan untuk mengenalpasti punca buli dan cara mengatasinya telah banyak dilakukan. Antaranya kajian buli di SMKA oleh Pensyarah di Institut Batu Lintang Sarawak dan Indeks Perlakuan Buli di Sekolah Menengah dan Rendah di Malaysia yang dikeluarkan oleh Universiti Teknologi Malaysia.

Kajian-kajian ini sememangnya bermanfaat dari segi mendapatkan nilai quantitatif, indeks dan penyataan laporan, namun langkah-langkah penyelesaian yang diutarakan adalah tidak menyeluruh. Contohnya, mengatasi buli dengan meletakkan CCTV di dalam kelas, memperbanyak aktiviti ko-kurikulum dan banyak lagi unjuran lain yang langsung tidak memperbaiki punca masalah ini, iaitu faktor keluarga dan suasana.

Masalah terbesar kepada kes buli dan jenayah anak-anak remaja adalah berpunca dari sistem masyarakat itu sendiri. Jika sistem masyarakatnya bersifat pembuli dan banyak jenayah, adakah kita boleh melihat sekolah yang bebas daripada jenayah? Perlu kita sedari bahawa pelajar yang membuli tidak dilahirkan terus menjadi pembuli. Persekitaran dan sistem kehidupanlah yang menyumbang kepada lahirnya pembuli.

Keganasan dan jenayah di dalam masyarakat inilah yang banyak mempengaruhi anak-anak di sekolah. Justeru itu, antara langkah yang wajar dilakukan oleh setiap individu Islam bagi mengatasi kegawatan akhlak anak-anak hari ini adalah:

1 – Melenyapkan segala faktor kekeluargaan yang boleh membentuk sifat buruk anak-anak. Ini dapat dicapai dengan menangani faktor masalah anak-anak yang telah disebutkan di atas; seperti keharmonian antara ibu bapa, mengawal persekitaran anak-anak dan mendidiknya dengan betul.

2 – Menghantar anak-anak ke sekolah dan institusi pendidikan yang dapat dipercayai menjaga akhlak pelajarnya. Ibu bapa perlu menilai sekolah yang terbaik untuk anak-anaknya. Adalah penting untuk ibu bapa mempunyai ekonomi yang baik untuk menghantar ke sekolah yang baik.

3 – Sentiasa melihat kepada permasalahan anak-anak sebagai permasalahan global dan berterusan. Anak-anak adalah harapan bangsa dan perlunya kita mendidik mereka ke arah yang betul tanpa menuding jari dan menyalahkan mereka dan pihak-pihak lain.

Cadangan untuk sekolah anak anda:

1. Bentuk peraturan sekolah dan berkongsi pendapat untuk menangani buli. Menerangkan bagaimana buli boleh mendatangkan kesan negatif kepada mangsa mungkin akan menyebabkan kanak-kanak berhenti dan berfikir tentang tingkah laku membuli mereka.
2. Kenal pasti zon-zon merah di sekolah yang paling banyak berlakunya kes buli supaya guru dan pihak berkuasa sekolah boleh memantau kawasan-kawasan ‘panas’ tersebut.
3. Kenal pasti pembuli dan mangsa dari awal dan laporkan tingkah laku mereka kepada ibu bapa masing-masing supaya dapat bersama-sama menangani masalah tersebut.

Cadangan untuk ibu bapa:

  1. Berkongsi dan berbincang dengan pihak sekolah tentang tingkah laku membuli atau pemangsaan anak anda. Anda juga boleh melibatkan diri dalam program sekolah untuk mengatasi masalah buli.
  2. Jadilah teladan yang baik untuk anak anda semasa berinteraksi dengan orang lain agar anak anda belajar untuk menghormati rakan sebaya mereka.
  3. Galakkan anak anda mempunyai seorang rakan rapat kerana sokongan daripada rakan rapat mungkin akan menampan kesan pemangsaan.

Kesimpulannya, budaya buli-membuli di kalangan anak-anak adalah imej kepada realiti masyarakat yang juga dipenuhi masalah buli dan jenayah. Cara mengatasinya adalah dengan mengadakan perubahan total pada masyarakat, menyemai kebaikan dan menerapkan sistem pendidikan yang berobjektif selaras dengan Islam.

Sumber : MyPositiveParenting dan IsmaWeb

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails