“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Disember 12, 2009

Mengapa susu ibu adalah yang terbaik

Assalamualaikum warahmatullah…

Saya sering ditanya dan membaca soalan begini : “Susu apakah yang sesuai untuk bayi?” atau “Susu brand apa yang bagus untuk baby?” dan yang sewaktu dengannya.... Soalan ini seakan-akan soalan wajib bagi ibu-ibu yang keliru untuk membeli susu formula yang berlambakkan di pasaran. Jika kita lihat perang iklan di antara brand A dan brand B, mereka tidak segan-silu menyatakan brand merekalah yang terbagus di pasaran dan tidak kurang juga ada yang membanding-bandingkan kandungan susu keluaran mereka dengan brand lain dan macam-macam lagi. Jika kita pergi ke pasaraya pula, promoter susu formula berlumba-lumba mempromosikan susu brand masing-masing, seolah-olah mereka menjual susu yang terbagus di dunia!

Selalunya soalan di atas, saya akan jawap, susu yang bagus untuk bayi hanyalah susu ibu. Semua ibu mampu menyusukan anak sendiri, jika ada kemahuan pasti ada jalan, insya Allah. Jika ditakdirkan anda tidak berkemampuan menyusukan bayi sendiri, carilah ibu susu untuk bayi anda. Erk.. mana nak cari ibu susu sekarang? Kalau ada yang mahu menyusukan pun, ada ibu yang jijik anaknya disusui orang lain! Pelik punya species.... walaupun ibu susu sebenarnya telah diamalkan oleh orang-orang terdahulu, beratus-ratus tahun dahulu. Junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW disusui ibu susu...

Jika tidak mampu mencari ibu susu, berikanlah anak susu kambing kerana khasiat susu kambing hampir-hampir menyamai kandungan susu ibu (dipercayai 99% menyamai.. iya ke? - semak dulu fakta sebelum anda bulat-bulat terima info ini!). Susu kambing mudah dihadam, sama seperti susu ibu. Erk... mana nak cari susu kambing?! Eee.. susu kambing busuklah... bau kambing... hemmm... Junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW pun minum susu kambing, selain susu ibu susunya. Dan susu kambing juga menjadi minuman baginda setelah dewasa. Hiraq (pengasas - Raja Mazian) ada jual susu kambing, sekotak RM37.00 untuk 15 paket. Mahalnya... Bukan senang nak cari susu kambing yang fresh.... tapi ada lagi satu alternatif.

Alternatif ketiga, susu soya. Ada beberapa jenama dipasaran seperti ISOMIL dan lagi satu brand yang saya tak ingat. Bayi yang minum susu soya tak banyak ragam dan cantik kulitnya.. Tapi susu soya dikatakan mengandungi kandungan protein dan asid amino yang kurang, jika dibandingkan dengan susu lembu. Kekurangan ini dikhuatiri boleh mengganggu pertumbuhan fizikal yang sihat, tetapi tiada kajian yang membuktikan kekurangan ini. Susu soya alternatif bagus untuk bayi yang menghadapi :

  1. menghidapi penyakit 'Galactosaemia' iaitu sejenis penyakit metabolik yang jarang berlaku
  2. menghadapi masalah 'Isolated Lactose-intolerance' iaitu ketidak-bolehan menghadamkan gula laktosa yang terkandung di dalam susu lembu
  3. cirit-birit. Susu soya dipercayai boleh memendekkan tempoh jangka masa cirit-birit.
  4. masalah radang perut atau kolik
  5. asma

Perlu diTEGASkan, kelima-lima masalah di atas, tiada kajian saintifik mengenainya, walau bagaimanapun masalah selesai (dengan izin-Nya jua) bila bayi bertukar dengan meminum susu soya.

Last resort jika tiada ke semua di atas, boleh beri susu lembu. Takkan nak biarkan aje anak tak minum susu, kan? Malangnya susu lembu agak sukar dihadam perut bayi yang masih kecil, terutama yang usianya kurang setengah tahun. Tetapi, jika anda peminat artikel Dato' Dr Norlaily (NURY), anda tentu berfikir dua kali untuk beri bayi minum susu lembu. Ada simboliknya mengapa Allah SWT menurunkan surah al-Baqarah yang juga dikenali sebagai surah ‘sapi betina’.

Banyak susu formula/tin yang ada di pasaran. Apa-apa brand pun boleh dan jangan mudah terpedaya dengan iklan dok kata brand itu bagus brand ini bagus. Tanya orang lain pun sekadar dapatkan pendapat saja, sebab setiap bayi, perutnya tidak sama dengan perut bayi yang lain. Yang penting, susu serasi dengan anak dan serasi juga dengan poket. Jadilah pengguna bijak, bak kata Dato' Sheila Majid, “Semak label dulu, baru tahu!”

Iman Daniel ketika berusia 1 bulan
Sekarang 3 bulan @ 8 kg (masih menyusu badan)


Berbalik kepada tajuk, “Mengapa susu ibu adalah yang terbaik” di atas, saya kongsikan apa yang saya baca dalam satu artikel oleh Dato’ Dr Noor Laily Dato’ Abu Bakar (NURY).

Setiap mamalia yang telah dianugerahkan dengan organ untuk menghasilkan dan mengeluarkan susu untuk anaknya, seharusnya mampu memberi anaknya susu sendiri. Bagi lembu, kambing, harimau, monyet dan mamalia yang lain adalah menjadi perkara biasa, binatang-binatang ini menyusukan anak kecilnya dengan susu mereka sendiri.

Mereka tidak tahu cara lain atau sumber lain, kecuali anak-anak mamalia yang dijadikan haiwan peliharaan atau dijaga di tempat seperti di zoo di mana anak-anak mamalia ini akan diberi susu seperti juga anak manusia.

Memberi susu ibu sendiri adalah perkara biasa di kalangan datuk nenek kita dahulu. Tetapi hari ini ia tidak lagi menjadi perkara biasa. Di beberapa negara barat, kajian menunjukkan dengan sahihnya susu manusia ialah untuk anak manusia. Ada cadangan untuk mewujudkan Tabung Susu Manusia di beberapa negara.

Mungkin ini tidak sesuai untuk orang yang beragama Islam. Malah di zaman Rasulullah SAW dahulu digalakkan ibu-ibu susu, iaitu ibu yang memberi sisinya kepada anak orang lain kerana ibu sendiri tidak mampu berbuat demikian. Menurut Dato' Dr Noor Laily, beliau tergerak sekali menulis artikel ini kerana baru sahaja membaca tentang khasiat susu ibu dalam sebuah jurnal perubatan iaitu perkaitan susu ibu bagi anak yang baru lahir ke dunia ini mengikut pepatah Melayu “Anak itu dilahirkan ibarat sehelai kain putih”.

Selain daripada ilmu dan kemahiran, organ dan sistem dalaman tubuhnya juga ialah sebagai ‘kain puih’. Sistem ketahanan dalamannya juga PERLU melalui proses kematangan dan dengan itu mampu melawan apa juga serangan bakteria, kulat (atau cendawan) dan virus yang hari ini berkeliaran dalam persekitaran kita dan sedang mencari tempat untuk singgah, cambah, membiak dan merebak.

Kajian yang lama telah sah menunjukkan bahawa susu ibu mengandungi bahan-bahan yang boleh meningkatkan sistem ketahanan di samping ada juga bahan-bahan yang boleh melawan bakteria, kulat (atau cendawan) dan virus itu. Kajian yang terkini menunjukkan bahawa antara yang amat penting dalam susu ibu ialah sejenis protein yang diberi nama Neuclotide. Ia wujud dalam dos yang tinggi dan cukup dalam susu ibu dibandingkan susu lain iaitu anggaran 72gm/liter.

Dibandingkan dengan susu lembu, sungguhpun susu lembu mengandungi banyak protein tetapi protein yang penting ini hanya dalam lingkungan 32mg/liter sahaja. Kandungan protein susu lembu pada jenis yang lain memanglah tinggi tetapi tidak mencukupi bagi memperkuatkan sistem ketahanan dalam anak kecil atau bayi, malah kita orang dewasa yang sentiasa dalam keadaan tertekan atau yang sedang menghidap apa jua jenis penyakit.

Protein Neuclotide perlu untuk membina dan mematangkan sel-sel darah putih atau T-Lymphocytes yang penting dalam sistem ketahanan manusia. Anak kecil atau bayi memerlukan sistem ketahanan dalaman yang kuat untuk :
  1. Melawan jangkitan atau menghalang jangkitan kuman dan bakteria, kulat, virus dan lain-lain.
  2. Di dalam rahim ibu, jangkitan boleh menyebabkan keguguran.
  3. Jika rahim dalam keadaan tidak selamat disebabkan ibunya tidak menjaga makanan dan pemakanan untuk mempertahankan dari jangkitan di dalam dan di luar rahim.
  4. Menghalang pengeluaran bahan lamanya Cyfolcines yang menggalakkan pembiakan atau jangkitan baketeria.

Menghalang reaksi negatif kepada apa jua vaksin

Selain dari kekurangan atau kelemahan sel T atau T-Lymphocytes, kekurangan Neuclotide ini boleh juga menyebabkan organ utama yang mengeluarkan T-Lymphocytes yang diberi nama organ Thymus juga di dalam keadaan lemah. Dengan kelemahan ini, bukan sahaja T-Lymphocytes tidak matang tetapi jumlah pengeluarannya berkurangan maka anak kecil akan sering sakit dan bila sakit, susah sembuh.

Ingin saya mengingatkan bahawa anak kecil akan diserang bakteria atau virus sehinggakan jangkitan itu akan merangsang organ Thymus mengeluarkan sel T-Lymphocytes yang mesti memerlukan Neuclotide untuk jadi masak dan matang, dan dengan itu dapat melawan serangan bakteria atau virus itu. Setiap proses kematangan ini akan meningkatkan suhu ke paras anggaran 37° Celsius yang perlu untuk proses kematangan. Kenaikan suhu ini, kita beri nama ‘demam’.

Jadi setiap anak kecil atau bayi akan demam sekali sekala untuk membina sistem ketahanan yang kuat. Apa yang kita ketahui ialah “A little fever is good for the baby” atau “demam sedikit adalah baik untuk bayi atau anak kecil”. Kita tidak perlu panik jika anak kita demam dan terus memberi dia ubat dan antibodi yang akan melemahkan sistem ketahanannya. Jadi apa yang harus kita buat, jika bekerja, ambillah cuti dan ada bersama anak dan lap badan anak serta beri vitamin C dan minyak ikan yang akan membantu meningkatkan sistem ketahanan anak.

Jika anak demam, adalah disarankan supaya ibu memantau suhu badan anak dan tentukan suhunya tidak naik ke paras bahaya. Sambil-sambil itu ibu disarankan supaya mengelap dan berikan anak air atau membaca surah, doa dan zikir sebagai ‘bonding’ dengan anak. Cara ini akan memberi mereka rasa selamat, rasa tenteram dan rasa disayangi sekaligus ini akan merangsang sistem ketahanannya agar meningkat, insya Allah.

Susu ibu telah disediakan khusus untuk anaknya. Beberapa kajian menunjukkan bahawa susu ibu lebih pekat pada waktu tengah malam. Jadi atur masa memberi anak susu yang terakhir pada waktu tengah malam supaya anak itu akan nyenyak tidur sekurng-kurangnya 6 jam dan akan hanya bangun jam 6 pagi untuk menyusu semula. Bukan sahaja anak nyenyak tidur, malah ibu bapa boleh cukup tidur dan rehat juga.

Jadi, berusahalah untuk menyusukan anak dengan susu sendiri. Mengikut al-Quran, “Susulah anakmu dia tahun genap.” Jadi, selepas 12 bulan, anak digalakkan mengurangkan minum susu dan mula diberi makanan tambahan sedikit demi sedikit hingga pada umur 2 tahun susu telah boleh diberhentikan.

Ya Allah, bantulah kami (para ibu) dalam memberikan yang terbaik untuk zuriat kami dan permudahkan urusan kami dalam mendidik dan menjaga amanah-Mu. Amiin.

Selamat menyusukan anakmu sendiri!

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails