“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Mac 27, 2010

Bergaul baik dengan isteri adalah WAJIB


Assalamualaikum warahmatullah,

Sebelum saya kupas isu bertajuk di atas, izinkan saya memetik al-kisah di bawah.

Suami mahu seks ketika isteri bisul di punggung

KANGAR: “Dia hanya pentingkan kepuasan seks semata-mata. Dia tetap mahu saya layan (nafsu) dia walaupun tahu ketika itu saya sakit sebab naik bisul di punggung,” kata Siti Rosmala Mohamad, 38, isteri kepada bekas Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, Abdul Rashid Rahman, 60.

Kenyataan itu dimaklumkan Siti Rosmala, yang juga seorang ustazah di sebuah sekolah menengah di Kodiang, Kedah ketika memberi keterangan sewaktu prosiding tuntutan fasakh di hadapan Hakim Mahkamah Rendah Syariah Kangar, Mohd Zaidi Abdullah, di sini, semalam.

Tuntutan fasakh itu difailkan Siti Rosmala di Mahkamah Rendah Syariah, di sini, melalui peguamnya, Shazril Khairy Mustafa, pada 15 Februari 2008, manakala Abdul Rashid selaku defendan diwakili peguam, Zulmi Sabri. Siti Rosmala memaklumkan mahkamah bahawa suaminya itu hanya mementingkan kepuasan seks semata-mata, tanpa mengambil kira sama ada dirinya berada dalam keadaan sihat ataupun tidak.

Beliau berkata, pernah suatu ketika dia diminta melayani batin suaminya itu, sedangkan sebelum itu mereka sudah hampir seminggu tidak bercakap kerana bergaduh, apatah lagi sebelum itu dia dimarah dan dipukul suami.

“Malah, suami saya itu juga tergamak meminta saya melayani nafsu seksnya antara tempoh 30 Disember 2007 hingga 4 April 2008 lalu, sedangkan ketika itu kami sudah tidak bertegur kerana ‘perang besar.’ Paling teruk, selepas selesai persetubuhan, suaminya itu terus mengarahkan supaya keluar dari bilik untuk tidur bersama anak,” katanya.

Sementara itu, Siti Rosmala berkata, demi memenuhi nafsu batinnya itu, suaminya tergamak mengheretnya dari ruang tamu ke bilik, walaupun ketika itu mereka tidak lagi bertegur sapa. Paling menyeksakan katanya, suaminya juga mahukan seks sedangkan menyedari ketika itu dia terlalu sakit kerana dinaiki bisul pada punggung.

Hakim kemudian menetapkan 27 Mei nanti untuk sambung bicara.



Demikianlah petikan berita agak memalukan, memang pelik tetapi benar, yang saya C&P dari BHarian 25/03/2010. Membaca berita ini yang disebarkan di egrup RG09 yang saya sertai, macam-macam komen mengenainya yang saya baca dan hampir kebanyakannya mengutuk tindakan ustazah itu menceritakan perihal ‘dalam kain’ yang sepatutnya menjadi rahsia rumahtangga. Saya tidak mahu menyalahkan sesiapa dalam hal ini, kerana jika kes sudah naik ke mahkamah, memanglah semuanya disoal dan sudah pastilah diceritakan kepada yang Arif, termasuklah kisah ‘dalam kain’. Jadi sebelum naik-turun mahkamah dan mengaibkan pasangan masing-masing, jagalah ikatan perkahwinan agar tetap kukuh sepanjang hayat.

Saya tertarik dengan satu komen yang menangkap mata saya, kiriman Azman Ahmad [kmspenang@gmail.com], katanya “SI SUAMI TAK ADA HIKMAH DAN BENGONG TAHAP KAMBING…” ... Muahahaha… Sungguh, saya tergelak seorang diri… bukan kerana suami dalam kisah itu disamakan dengan haiwan, tetapi saya teringat haiwan kambing ini, memang benar agak ‘bengong’ kerana makan apa saja (termasuk kertas) dan saya pernah jadi penghalau kambing kerana mereka suka sangat ‘mengerjakan’ pokok bunga kertas di halaman rumah mak saya. Saya fikir, pengomen di atas maksudkan ‘ihsan’, bukan ‘hikmah’, sebab perkataan ihsan adalah lebih tepat.

Suami patut ada IHSAN dan EMPATI terhadap isteri, sebab itulah Allah SWT perintah suami agar bergaul dengan isteri dengan cara yang baik, seperti dalam firman Allah SWT di dalam al-Quran, yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah an-Nisaa’ ayat 19)

Bergaul baik dengan isteri adalah WAJIB. Ini perintah Allah tau, bukan saya suka-suka mereka-cipta perintah ini. Malangnya, berapa ramai yang ikut perintah Allah yang ini? Akibat mengabaikan perintah Allah yang ini, natijahnya amat teruk sekali. Bila suami tidak ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, maka, tidak hairanlah isteri tidak taat kepada suami. Iyalah, jika suami ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, secara automatiknya tentu dia juga menjaga hak-hak isterinya. Bila dia menjaga hak-hak isterinya, agak MUSTAHIL isterinya tidak taat kepadanya dan agak MUSTAHIL pula isteri tidak hormat kepada suaminya. Selalunya orang perempuan ini amat tinggi dengan tahap ketaatan dan kesetiaan mereka. Belas ihsan dan empati mereka lebih tinggi (dibanding lelaki), tetapi jika masih ada isteri yang tidak taat walaupun suaminya memenuhi tanggungjawap, adalah silap ‘wayarnya’ di mana-mana. Hik.... hik...

Dalam ayat al-Quran yang dipetik di atas, Ibn Kathir berpendapat bahawa ayat ini, … dan hendaklah kamu bergaul baik dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang baik…” bermaksud : para suami hendaklah memperelokkan bicara mereka bersama isteri, hendaklah memperelokkan tingkah laku kepada mereka serta menjaga penampilan yang baik mengikut kemampuan kamu seperti mana yang kamu harapkan daripada mereka iaitu isteri-isteri kamu, maka hendaklah kamu melakukan yang baik-baik itu terhadap mereka seperti yang kamu mahukan daripada mereka. (Ibn Kathir, jld:1, hlm: 466)

Maka jelas lagi terang bahawa hukum bergaul baik dengan isteri adalah WAJIB. Bagi suami yang gagal menggauli isterinya dengan baik sedangkan dia taat kepada suaminya adalah berdosa. Rasulullah SAW juga menganjurkan agar setiap suami menggauli isteri dengan cara yang baik/maaruf. Ini jelas dapat dilihat dalam hadis baginda yang bermaksud, “Lelaki yang paling sempurna imannya ialah lelaki yang paling sempurna akhlaknya, dan sebaik-baik kamu (baik akhlak) ialah mereka yang baik dengan isteri-isterinya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Dalam hadis yang lain pula disabda baginda yang bermaksud, “Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya, dan aku adalah sebaik-baik lelaki kepada isteriku.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Disebabkan ramai yang menyebut isteri dalam kisah di atas wajib memenuhi tuntutan batin suami, walaupun dia ‘dilanda’ bisul di punggung, elok juga saya komen sedikit tentang ini.

Menyentuh mengenai ketaatan kepada suami, masih ramai yang keliru dan tidak tahu bahawasanya ketaatan isteri ada batasnya. Soalan yang sering diajukan ialah sejauh manakah kita perlu taat kepada kehendak suami di dalam hubungan di tempat tidur? Sebabnya, para suami menggunakan alasan hadis Rasulullah, sekiranya suami meminta maka isteri perlu menunaikan kehendak suami walau berada di atas bonggol unta. [NB : Saya masih belum jumpa hadis yang dimaksudkan, siapa perawinya, siapa yang meriwayatkannya, terus-terang saya masih tidak menjumpainya.]

Hakikatnya, hadis tersebut adalah sebagai menunjukkan betapa beratnya kewajipan isteri di dalam memenuhi kehendak batin suami kerana hanya isteri sebagai jalan melepaskan nafsu lelaki yang satu itu. Tetapi, bukan bererti kewajipan tersebut adalah muktamad, tidak ada campur tolak darab bahagi. Sebenarnya kewajipan suami isteri di dalam rumahtangga termasuklah hubungan suami isteri lebih kepada berbentuk TOLAK ANSUR.

Matlamat perkahwinan adalah untuk kebahagiaan kedua-dua pihak. Sekiranya hanya satu pihak merasa bahagia sedang satu pihak lagi tertekan menderita, tidak ada gunanya perkahwinan yang dianjurkan oleh Islam. Sama juga di dalam hubungan suami isteri. Ianya untuk kepuasan KEDUA-DUA pihak. Sekiranya si isteri melakukan di dalam keadaan TERPAKSA, lantas di mana nikmatnya yang Allah janjikan untuk pasangan suami isteri tersebut? Bila dilakukan dalam keadaan terpaksa, bolehkah hatinya ikhlas melayan suami? Sedangkan semua maklum, setiap amalan adalah sia-sia jika tiada keikhlasan. Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak menerima amal kecuali dilakukan dengan ikhlas dan mengharap ridha-Nya.” (Hadis riwayat Muslim)

Sebab itulah, suami perlu lebih bertolak ansur dan cuba memahami keadaan isteri. Fikirkan, dalam kehidupan seharian, Islam mempertanggungjawabkan segala urusan perbelanjaan rumahtangga kepada suami tetapi ada rukhsahnya, isteri boleh membantu. Samalah juga dengan tanggungjawab isteri, suami perlu bertolak ansur, membantu urusan isteri dan memahami kepenatan isteri. Ramai yang menganggap, seks adalah memenuhi kehendak nafsu suami dan bukan kehendak kedua-dua pihak, suami dan isteri. Isteri pula perlu bijak memberikan keutamaan. Jangan sampai diri tidak mempunyai hak yang dipenuhi oleh suami.

Apa yang saya ingin ulas dalam kes yang sungguh memalukan ini, suami WAJIB perbaiki dahulu perhubungan tegang akibat pergaduhan, bukannya membentak menuntut mengadakan hubungan suami-isteri dengan mengheret isterinya ke tempat tidur dan setelah selesai melepaskan hajatnya, dihalau pula isterinya itu keluar, seolah-olah dia telah selesai melakukannya dengan seorang pelacur saja lagaknya! Agak-agaknya, masalah communication breakdown suami-isteri boleh selesaikah dengan cara ini? Manalah isteri itu tidak marah dan rasa seolah-olah diperlakukan seperti hamba seks suami?

Saya juga ada membaca, suami ini juga memukul isterinya. Perlu kita lihat pada contoh Rasulullah SAW. Kajian riwayat hadis menunjukkan Rasulullah SAW tidak pernah memukul isteri-isterinya malahan ada sebuah hadis baginda yang berbunyi begini, “Aku tidak tahan melihat lelaki yang mudah memukul isterinya.” Tidakkah malu orang yang memukul isterinya seperti memukul budak, dipukul pada siang hari dan digaulinya pada malam hari?

Baginda Rasulullah SAW sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur,
Mengapa engkau memukul isterimu? Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia. Aku tidak bertanya alasanmu, sahut Rasulullah SAW. Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?Saya ulang semula, Rasulullah SAW bersabda, “Yang terbaik di antara kalian adalah yang bersikap paling baik terhadap isterinya.

Ulama Arab Saudi, Sheikh Ibn Uthaymin ada berkata: "Adalah tanggungjawab pada isteri untuk memenuhi kehendak suami jika beliau memanggilnya ke tempat tidur." Bagaimanapun, menurutnya, jika isteri mengalami kesakitan dari sudut psikologi dan tidak boleh memberikan tindak balas secara aktif terhadap panggilan itu atau mengalami kesakitan fizikal, suami tidak dibenarkan memanggilnya. Oleh itu, katanya, suami sepatutnya menahan diri atau melayani pasangan dalam cara yang tidak mencederakannya.

Aduhai suami, akal anugerah Allah SWT itu kamu letakkan di kepala yang lagi satu itu, kah? Memang sesuai sangatlah seperti komen saudara di atas yang mengatakan 'suami bengong tahap kambing' ... isteri tak mahu, dirodok-rodok juga! [NB : Maaf, kasar sikit bunyinya...]. Jika di negara Barat, suami itu boleh dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan merogol pula! Nasib baiklah kamu beragama Islam, yang tiada istilah 'merogol' isteri!

Awas ya, suami begini. Fikir-fikirkanlah alasan yang agak-agak logik yang bakal kamu kemukakan kepada Allah Taala ketika ditanya akan perlakuan kamu di Yaumil Mahsyar nanti!




Capaian entry berkaitan :

  1. Q&A : Wajib bergaul baik dengan isteri
  2. Prinsip keadilan penentu kebahagiaan rumah tangga
  3. Islam garis langkah terbaik selesai konflik perkahwinan
  4. Istilah nusyuz bukan hanya untuk isteri
  5. Q&A : Suami juga boleh nusyuz
  6. Wahai suami, layanilah isterimu dengan baik
  7. Kenapa pukul? Kenapa aniaya?
  8. Kekerasan bunuh hubungan suami isteri
  9. Tanggungjawab suami lindungi isteri, bukan menganiaya
  10. Menjaga Rahsia Rumah Tangga

1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails