“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Disember 14, 2010

3,360 botol kicap Cap Kipas Udang tiruan dirampas



ANGGOTA penguatkuasa KPDNKK memunggah kicap tiruan cap kipas udang yang dirampas di sebuah kedai borong hasil aduan orang ramai di Seremban, semalam.SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan mengesan kicap tiruan jenama Cap Kipas Udang yang dijual secara berleluasa di pasaran, terutama di kedai runcit di negeri ini.


Difahamkan, kicap tiruan itu yang kelihatan hampir sama dengan produk asli turut dikesan dijual di kedai runcit di Kuala Lumpur, Johor, Perak dan Pahang sejak tiga bulan lalu. Timbalan Pengarah PPDNKK negeri, Mohd Nor Musa, berkata pihaknya menerima laporan pengeluar sebenar kicap berkenaan, Zara Foodstuff Industries Sdn Bhd (ZFISB) yang berpangkalan di Johor Bahru dan membuat serbuan di sebuah kedai borong di Jalan Tuanku Antah di sini, jam 1 petang semalam.

“Kita merampas 3,360 botol kicap terbabit yang dianggarkan bernilai RM9,100 dan kes disiasat mengikut Seksyen 3(1)(b) Akta Perihal Dagangan 1972," katanya selepas serbuan itu di sini, semalam.

Mohd Nor berkata, pihaknya percaya pemborong membeli kicap itu dengan harga lebih murah dan menjualnya kepada peruncit dengan harga sama seperti kicap asli untuk mendapatkan keuntungan lebih. Beliau berkata, pihaknya masih menyiasat lanjut penjualan kicap tiruan itu termasuk mengesan pembekalnya serta kilang tempat ia dihasilkan untuk tindakan lanjut.

Mohd Nor berkata, pihaknya juga akan menjalankan ujian kimia bagi mengetahui kandungan kicap tiruan itu termasuk sama ada ia berbahaya untuk kesihatan. Sementara itu, Pengurus Kanan Jualan dan Pemasaran ZFISB, Hasnah Abdul Rahman, berkata pihaknya tidak menjamin keselamatan orang ramai yang menggunakan kicap tiruan.

“Kicap asli kita dijamin halal dan selamat kerana menjalani pemeriksaan kualiti yang ketat, manakala kicap tiruan itu pula tidak diketahui kaedah penghasilannya dan kesannya kepada kesihatan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Hasnah berkata, walaupun mengesan penjualan kicap tiruan itu sejak tiga bulan lalu, rampasan di Seremban semalam adalah yang pertama dan pihaknya kini bekerjasama dengan kementerian berkenaan untuk membuat lebih banyak serbuan.


~ gambar sumber dari Kosmo! ~

Katanya, cara mudah untuk mengenal pasti kicap tiruan adalah penutup lubang bagi penutup plastiknya berlubang, manakala penutup bagi kicap asli itu sebaliknya.




Sumber : BHrian 14/12/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails