“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Februari 08, 2008

Berpoligami perlu adil

SOALAN

Awal tahun lalu, suami saya menyuarakan keinginannya untuk berpoligami. Pada mulanya saya tidak bersetuju kerana dia bukannya bergaji besar.

Pada pendapat saya, dia tidak mampu untuk menyara dua buah keluarga. Akhirnya, saya mengalah apabila dia berjanji akan menjaga kebajikan saya anak-beranak.

Malangnya, janjinya bertahan selama dua bulan sahaja. Sampai sekarang, suami langsung tidak memberi wang belanja untuk saya. Bila saya minta, dia kata dia tidak ada duit kerana madu saya baru melahirkan anak.

Dia juga jarang pulang ke rumah saya, kebiasaannya hanya sehari sebulan.

Bolehkah dia mengabaikan kami sebegini? Tiadakah apa-apa yang boleh saya buat agar suami memberi wang belanja dan melawat kami anak-beranak dengan lebih kerap?

- Fakhriyah Daud,Johor Bahru.


JAWAPAN

Acapkali kita terdengar kisah suami yang berpoligami tetapi tidak berlaku adil terhadap keluarga isteri pertama. Sebelum berlangsungnya perkahwinan poligami, pelbagai janji manis dituturkan namun akhirnya janji-janji tersebut tidak dikotakan.

Ini berlawanan sekali dengan ajaran Islam yang menuntut umatnya menunaikan sebarang janji yang telah dibuat. Ini dapat dilihat melalui Surah al-Maidah ayat 1: “Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian."

Tambah menyedihkan lagi ialah apabila hal ini terjadi, wanita dan anak-anaklah yang sering menjadi mangsa.

Orang ramai biasanya menganggap bahawa mahkamah syariah mengeluarkan perintah mengarahkan suami membuat bayaran nafkah kepada isteri dan anak-anaknya dalam kes cerai sahaja.

Sebenarnya, seorang isteri juga boleh memohon kepada mahkamah syariah supaya memerintahkan suaminya membayar nafkah untuk dirinya serta anak-anaknya sepanjang tempoh perkahwinan. Ini berdasarkan seksyen 60 serta seksyen 73 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Johor) 2003.

Puan juga boleh meminta kepada mahkamah syariah supaya membuat perintah memotong gaji suami untuk dibayar sebagai nafkah. Selain itu, mahkamah syariah juga boleh memerintahkan agar harta alih (contohnya kereta) suami dijual dan hasilnya diberi kepada puan serta anak-anak puan sebagai nafkah. Ini berdasarkan kepada seksyen 159 (1) Enakmen Tatacara Mahkamah Syariah (Negeri Johor) 2003.

Seperkara lagi, puan boleh membuat aduan ke mahkamah syariah bahawa suami tidak berlaku adil dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang suami yang berpoligami. Ini merupakan satu kesalahan di bawah seksyen 129 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Johor) 2003 di mana suami puan boleh dibicarakan di mahkamah syariah.

Menurut seksyen tersebut, seorang suami yang didapati bersalah kerana tidak memberi keadilan yang sewajarnya kepada isterinya seperti yang dikehendaki oleh hukum syarak boleh dijatuhkan hukuman denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara tidak melebihi tempoh enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Persoalan yang puan ajukan ini boleh dijadikan pedoman bukan sahaja kepada wanita yang berada dalam situasi yang sama, tetapi juga kepada wanita yang tidak kisah dipoligamikan. Malah kepada lelaki yang mengambil mudah perihal poligami ini juga perlu mengambil ikhtibar supaya tidak menzalimi hamba Allah s.w.t. yang lain.

Segala kemusykilan boleh dikemukakan kepada Sisters In Islam di alamat:

No. 7, Jalan 6/10, 46000, Petaling Jaya, Selangor, atau telefon ke Talian TeleNisa 03-77843733 pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat atau e-mel telenisa@sistersinislam.org.my

Sumber: Utusan 08/02/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails