“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 21, 2008

Resepi buat isteri bahagia


Assalamualaikum warahmatullah,

Bagi isteri bijaksana, resepi ringkas lagi padat ini sesuai untuk dihadiahkan kepada suami tercinta. Semoga berbahagia hendaknya, insya Allah.

1. Dampingi dia mencapai kejayaan dalam hidup

Jadilah lelaki gentleman, sentiasa disampingnya di saat dia memerlukan. Kelemahan isteri adalah bukti kelemahan suami juga. Tugas anda adalan menuntun dan mengganding tangannya agar dapat melalui jalan yang susah dan berbahaya dengan selamat. Bukankah telah jelas dan terang dalam firman-Nya: “Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakatsserta taat kepada Allah dan Rasul-Nya, mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah At-Taubah, ayat 71)

2. Buktikan anda bertanggungjawap

Berikan hak isteri dan anak-anak dengan nafkah yang cukup, tidak berlebih datau berkurangan. Sesungguhnya pahala yang besar akan diberikan kepada seorang suami yang ikhlas memberi nafkah kepada keluarganya. Sabda Rasulullah SAW : Dari Abu Hurairah, ia berkata, “Satu dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah, dan satu dinar yang kamu keluarkan untuk memerdekakan seorang hamba, dan satu dinar yang kamu nafkahkan untuk keluargamu, maka yang paling besar pahalanya adalah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu.” (Hadis riwayat Muslim)

3. Bersikap romantik

Romantik adalah kelembutan, kasih-sayang, rindu, hormat, menghargai, memaafkan, memberi peluang, ikhlas memberi, sedih ketika dia sedih dan gembira ketika dia gembira, menolong, menasihati dan bersungguh-sungguh menghidupkan suasana percintaan yang dia mahukan. Jangan meremehkan hubungan ‘intim’ yang anda lakukan, ianya boleh mengubati tekanan isteri yang sedang gelisah.

4. Hormati keluarga isteri

Yang paling berharga dalam hidupnya sebelum kehadiran anda adalah kedua ibubapanya. Jangan pisahkan kasih mereka disebabkan diri anda. Penghirmatan yang paling tinggi nilainya bukan semestinya dengan wang atau hadiah walaupun tidak dinafikan kedua-duanya amat mengambil peranan penting, elok hiasi peribadi anda denga budi bahasa yang sopan dan beradap.

5. Merancang masa depan bersama, sehidup dan semati

Jangan terpedaya oleh pujukan nafsu yang akan merosakkan kebahagiaan anda dan isteri, lelaki boleh dikalahkan oleh tiga jenis racun iaitu, harta, takhta dan wanita. Tetapi jika iman sentiasa memenuhi hati anda, Allah SWT akan menolong anda melalui tiga ujian itu dengan selamat. Rancanglah masa depan dengan teliti. Banyak agenda yang harus dikejar, dunia dan akhirat sama-samalah ditimbangkan. Berpalinglah dari nafsu syahwat yang merosakkan impian anda dan isteri. Wanita istimewa yang cuba hadir dalam hidup anda adalah petanda awal kehancuran rumahtangga anda! Berhati-hatilah dengan nafsu yang dituruti. Ianya akan membinasakan diri anda.



Sumber: Dr Hj Juanda Hj Jaya, Perunding Undang-Undang Keluarga Islam

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails