“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Februari 22, 2008

Isteri diugut lepaskan hak anak

SOALAN:

SAYA pernah bekerja sebagai Pegawai Perhubungan Pelanggan (GRO) kerana kesempitan wang. Masa itu, saya baru diceraikan dan bekas suami tidak mahu memberi nafkah. Mahkamah juga enggan membantu saya mendapat nafkah daripada bekas suami. Saya berhenti menjadi GRO apabila berkahwin lagi.

Setelah melahirkan anak, suami kedua pula ceraikan saya. Dia juga mengugut agar saya tidak menuntut apa-apa daripadanya, walau nafkah anak sekalipun. Jika tidak, dia akan menuntut hak penjagaan ke atas kedua-dua anak saya. Katanya, mahkamah tidak akan memberi hak penjagaan kepada saya kerana saya pernah bekerja sebagai GRO. Adakah saya akan hilang hak penjagaan anak atas sebab ini?

Khairul Bariyah, Pulau Pinang.


JAWAPAN:

PERKARA yang paling menyedihkan bagi seorang ibu pastinya jika dia terpaksa berpisah dengan anaknya. Biarpun hubungan dengan suami terlerai, pertalian darah dengan anak tetap kekal utuh.

Perundangan keluarga Islam menetapkan ibu sebagai orang yang paling berhak menjaga anak kecilnya, baik semasa perkahwinan mahupun selepas bercerai. Ini termaktub dalam seksyen 82(1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Pulau Pinang) 2004.

Namun, seksyen 83 Enakmen yang sama ada menggariskan syarat yang perlu dipenuhi sebelum seseorang boleh mendapat hak penjagaan anak, iaitu:

*Dia seorang Islam;

*Dia sempurna akal;

*Dia boleh memberi kasih sayang yang diperlukan oleh kanak-kanak itu;

*Dia berkelakuan baik dari segi akhlak; dan

*Dia tinggal di kawasan yang tidak akan membahayakan kanak-kanak itu dari segi akhlak atau jasmani.

Melihat kepada soalan puan, perenggan (d) perlu diambil perhatian. Mahkamah akan mengambil kira sama ada orang yang akan mendapat hak penjagaan berkelakuan baik atau tidak kerana ini amat penting dalam menjamin perkembangan peribadi anak itu.

Sekiranya bekas suami cuba mengungkit pekerjaan lama puan sebagai sebab tidak layak menjaga anak-anak, puan boleh mengemukakan bukti yang puan telah berubah serta tidak akan mengulangi melakukan pekerjaan tersebut. Mahkamah akan menimbangkan dengan seadil-adilnya jika puan menghuraikan dengan jujur dan terperinci alasan puan bekerja sebagai GRO dulu.

Jika bekas suami berjaya membuktikan bahawa puan tidak memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan, hak penjagaan anak akan berpindah kepada orang lain menurut susunan keutamaan yang disenaraikan dalam seksyen 82(2) Enakmen.

Menurut peruntukan undang-undang ini, nenek sebelah ibu kanak-kanak itu adalah orang yang akan mendapat hak penjagaan sekiranya ibu tidak layak. Hanya setelah nenek sebelah ibu juga tidak memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan, barulah sampai giliran bekas suami puan mendapat hak penjagaan anak.

Bekas suami puan sebenarnya tidak boleh menggunakan alasan sebegini untuk menidakkan hak puan sebagai isteri yang diceraikan. Sisters In Islam menyarankan agar puan tetap menuntut hak di mahkamah syariah.

- Segala kemusykilan boleh dikemukakan kepada Sisters In Islam di alamat No. 7, Jalan 6/10, 46000, Petaling Jaya, Selangor, atau telefon ke Talian TeleNisa 03-77843733 pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat atau e-mel telenisa@sistersinislam.org.my

Sumber : Utusan 22/02/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails