“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Jun 12, 2009

Kenali nutrisi penting sepanjang kehamilan

Seiring pertambahan usia kandungan, keperluan gizi ibu turut meningkat terutamanya apabila kehamilan memasuki trimester kedua. Anda sedia maklum, makanan sihat sangat penting, apatah lagi, jika sedang hamil. Hal ini kerana makanan yang diambil ibu hamil amat besar ertinya buat pertumbuhan dan perkembangan janin.

Sebaik sahaja kehamilan mencecah usia trimester kedua, pertumbuhan janin mula berkembang dengan pesatnya, terutama otak janin. Oleh kerana itulah, anda mmerlukan gizi seimbang yang optimum.

Amalan gizi yang buruk dpat menimbulkan pelbagai masalah kesihatan. Bukan sahaja kepada ibu hamil, malah bayi juga. Ibu mungkin menderita anemia dan kurang khasiat makanan. Manakala bayi mungkin akan lahir dengan berat badan yang rendah ataupun lahir pramatang, atau mungkin juga bayi tidak sempat dilahirkan akibat keguguran.

Jika selama ini, ibu hamil sudah biasa dengan pola makan yang tidak sihat, jangan khuatir. Tidak pernah ada istilah terlambat untuk mengubah tabiat itu. Seawal usia kehamilan, ubah cara makan dan ambillah hanya yang terbaik agar kesihatan anda dan janin sentiasa terjamin.

Karbohidrat



Sumber makanan ini sangat penting bagi menghasilkan tenaga yang diperlukan tubuh. Namun, ia perlulah diambil dalam jumlah yang sederhana. Makanlah pelbagai jenis sumber makanan karbohidrat kompleks yang membekalkan vitamin, mineral dan serat seperti roti, mee, pasta, kekacang, sayuran berkanji (kentang) dan karbohidrat ringkas seperti buah-buahan, susu, produk tenusu dan sayur-sayuran. Ketahuilah, kekurangan karbohidrat boleh menyebabkan anda mengalami kelesuan dan keletihan apatah lagi ketika sarat mengandung.


Protein



Protein yang turut dikenali sebagai sumber zat pembangun dapat diperolehi daripada daging lembu, ayam, ikan, makanan laut, telur putih, susu dan kekacang. Walaupun begitu, ibu hamil digalakkan untuk mengambil protein yang kurang berlemak. Tanpa protein yang mencukupi terutamanya daripada sumber ikan, sukar untuk memperoleh kebaikan asid lemak yang baik untuk perkembangan otak janin.


Buah-buahan dan sayur-sayuran


Kedua-dua jenis makanan ini sangat kaya dengan serat. Pengambilannya dalam jumlah yang seimbang dapat membantu bakal ibu mengelakkan diri daripada mengalami masalah Sembelit yang biasa terjadi kepada para ibu hamil. Malah, kandungan vitamin yang terdapat dalam buah dan sayur dapat membantu penyerapan zat besi. Namun, elakkan daripada memilih buah-buahan dan sayur-sayuran yang dikategorikan sebagai sejuk dan tajam.


Air


Pengambilan sumber air, tidak kiralah air kosong, susu, sup atau sebagainya perlulah dalam anggaran sembilan gelas sehari. Akan tetapi, tambahkan jumlah pengambilannya jika berhadapan dengan cuaca yang panas. Air sangat penting bagi mengelakkan dehidrasi yang turut menjadi punca pandangan menjadi kabur untuk tempoh tertentu.


Zat besi


Sumber makanan ini amat perlu bagi menghindarikan diri daripada anemia. Tanpa zat besi yang cukup, tubuh tidak dapat mebuat sel-sel darah merah dan jaringan tubuh serta organ tidak akan mendapat oksigen yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik. Jumlah keperluan harian zat besi ialah 27 hingga 30 mg sehari. Jadi, makanlah lebih banyak sayuran hijau, buah-buahan kering (prun, kruma atau kismis hitam), daging, ikan salmon, telur kuning dan hati. Namun, zat besi daripada sumber haiwan lebih mudah diserap oleh tubuh jika dibandingkan dengan sumber tumbuh-tumbuhan.


Kalsium


Amat diperlukan untuk pertumbuhan tulang dna gigi janin serta melindungi diri daripada osteoporisis dan gigi rapuh. Jika keperluan kalsium janin tidak mencukupi, makan janin akan menyerapnya daripada tulang ibu! Sumber yang kaya dengan kalsium ialah sayuran hijau, kekacang, susu dan produk tenusu. Ibu hamil memerlukan sekurang-kurangnya 1000-1500mg kalsium setiap hari. Ambillah sekurang-kurangnya empat gelas susu sehari untuk memperolehi bekalan kalsium yang mencukupi.


Asid folik


Banyak terdapat dalam sayuran berwarna hijau gelap seperti bayam dan brokoli. Keperluan asid folik ialah 400 mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan (trimester pertama). Kekurangannya berupaya menganggu pembentukan otak dan spina bifida.


Vitamin B kompleks


Sumber makanan ini berguna unutk emnjaga sistem saraf, otot dan jantung agar dapat berfungsi dengan normal. Dapat ditemui dalam biji-bijian, kekacang, sayuran hijau, telur dan produk tenusu.


Vitamin D


Amat baik dalam pertumbuhan dan pembentukan tulang janin. Sumbernya terdapat pada minyak hati ikan, kuning telur dan susu.


Vitamin E


Dalam usaha membentuk sel darah merah yang sihat, makanlah gandum, kekacang dan sayuran hijau.

Info :

  1. Pertambahan berat badan ideal selama masa kehamilan adalah antara 10-15kg.
  2. Makan untuk dua – Benar! Ibu hamil perlu makan dua kali lebih banyak daripasa wanita biasa. Ia tertakluk kepada kualiti, bukan kuantiti. Meskipun nafsu makan ketika hamil meningkat, pastikan ibu tetap berpegang pada pola makanan seimbang. Ingat! Jangan hentam keromo sahaja akibat daripada ‘lapar mata’.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails