“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, September 15, 2011

Bolehkah menyusukan anak lebih dari dua tahun?


Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Ðalam egrup yang BG sertai, terdapat persoalan berkenaan penyusuan anak yang lebih daripada 2 tahun yang berbunyi:

“Salam n morning all. Need info tentang penyusuan anak lebih dari 2 tahun. Musykil sikit... coz macam-macam yang saya dengar. Kalau lebih 4 tahun, susu jadi darahlah.. aisey.. ada ke benda-benda macam tu? Yang saya tahu, susu ibu itu baik untuk kesihatan dan baik untuk antibody anak. Ada sesiapa tahu?”
Hemmm... Saya berpengalaman menyusukan anak-anak sepenuhnya genap setahun, ada yang cukup-cukup dua tahun dan anak yang bongsu ini usianya sudah cukup dua tahun hujung bulan Ogos lepas, tetapi masih mahu menyusu badan. Bukan tiada usaha untuk menghentikan penyusuan, tetapi anak yang ini agak ‘liat’ sikit hendak berpisah dengan ‘candu’nya. Aduhai...

Saya tidak pernah mendengar yang susu ibu akan bertukar menjadi darah, sekiranya usia anak yang masih menyusu melebihi dua tahun. Mungkin inilah yang dikatakan ‘pantang’ orang tua-tua. Mungkin ada sebabnya yang tertentu, jadi ‘pantang’ ini direka-cipta.

Menurut satu feedback yang diterima hasil pertanyaan ini, Prof Joko ada yang menjelaskan :
“Komposisis susu ibu berubah mengikut apa yang ibu makan dan apa yang anak-anak perlukan. Allah SWT sudah beritahu kalau hendak melengkapkan penyusuan, hanya dua tahun. Ada hikmatnya dan Allah lebih tahu. Mungkin selepas dua tahun, sudah tak berapa ada kelebihan susu ibu itu. Kalau mengandung pula pastinya susu itu akan disediakan untuk bayi yang baru pula. Hanya Allah yang lebih tahu.”
Feedback yang lain pula berbunyi :
“Aku pernah dengar, stop penyusuan dari 1 tahun 6 bulan sampai 2 tahun sahaja, nanti effect pada anak, mungkin pemikiran jadi lembab. Eermm tapi aku rasa memang betul, ada beberapa contoh yang aku nampak sendiri. Lepas dua tahun bolehlah bagi vitamin yang ada untuk protect kesihatan anak kita.”
Saya tidak mahu mengulas lanjut tentang susu yang jadi darah atau anak jadi lembab jika menyusu lebih daripada dua tahun. Namun, saya setuju bila Allah beri garis panduan penyusuan hingga dua tahun, ada hikmah yang tidak terjangkau oleh akal kita untuk difikirkan. Contoh yang diberikan di atas tidak pernah saya dengar, tetapi logik akal saya yang daif ini, kebiasaannya, anak yang berusia lebih dua tahun sudah pandai bercakap. Anak-anak sangat naif dan tidak segan silu bercakap apa saja, termasuk bercerita fasal fizikal ibunya. Ada anak kecil yang tidak segan silu memicit-micit payudara ibunya, walaupun di khalayak ramai. Bueno.... :) .

Secara peribadi pula, anak tersebut besar kemungkinan ‘mencabuli’ privasi ibunya, maklumlah, anak yang suka ‘bergayut’ tidak kira masa dan kadang-kala memberontak jika tidak dapat apa yang dia mahu. Pendapat Prof Joko juga ada kebenarannya. Khasiat susu ibu akan berubah mengikut keperluan anak seiring dengan usianya dan mengikut corak pemakanan ibu dan juga anak. Jika kita lihat, kolestrum hanya dihasilkan dalam minggu-minggu pertama kelahiran, seterusnya tiada lagi kolestrum dihasilkan dan susu ibu akan menjadi sedikit cair dan semakin cair, seiring dengan usia anak. Adalah lebih baik penyusuan dihentikan selepas usia dua tahun kerana telah ada garis panduan berkenaan yang berkaitan di dalam al-Quran.

Saya tertarik untuk mencari info lanjut mengenai hal ini. Kebanyakan ibu merasakan susu ibu adalah hak anak dan sanggup menyusukan anak lebih daripada dua tahun. Menurut sumber-sumber yang sempat dibaca, tempoh bercerai susu yang disarankan dalam al-Quran ialah 30 bulan, berdasarkan :

Allah berfirman:

{ وَحَمْلُهُ وَفِصَلُهُ ثَلَـثُونَ شَهْرًا }

Maksudnya: “Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.” (Surah Al-Ahqaf 46:15)

Kebanyakan bayi lahir lengkap 9 bulan dalam kandungan, jadi tempoh penyusuannya 30-9 = 21 bulan (kurang dua tahun). Sila baca penjelasan di bawah :

Firman Allah selanjutnya:

{ وَالْوَلِدَتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ }

Maksudnya: “Ðan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu.” (Surah Al-Baqarah 2: 233)

Maka, tempoh hamil ialah 6 bulan dan penyusuan pula 24 bulan. Berdasarkan dalil itu, Sayyidina ‘Uthman radhiyallahu ‘anh pun membebaskan wanita berkenaan daripada hukuman.

• Ahmad Mustafa Al-Maraghiy di dalam kitab “Tafsir Al-Maraghiy” turut menyebutkan bahawa tempoh kehamilan dan menghentikan anak daripada menyusu memakan masa selama 30 bulan. Ayat 233 Surah Al-Baqarah itu menunjukkan bahawa tempoh hamil yang paling singkat ialah selama 6 bulan dan tempoh menyusu yang paling lama ialah genap 2 tahun. Masa yang tinggal untuk mengandung hanya 6 bulan. Dengan demikian dapat diketahui masa mengandung yang paling pendek dan masa menyusu yang paling lama.

Orang pertama yang membuat kesimpulan ini berdasarkan ayat tersebut ialah Saidina Ali r.a. yang kemudiannya dipersetujui oleh ‘Uthman r.a. bersama para sahabat Nabi SAW. Muhammad Ishaq iaitu pengarang kitab “As-Sirah” meriwayatkan daripada Ma‘mar ibn ‘Abdullah Al-Juhaniy yang berkata:

“Ada seorang lelaki dari kalangan kami yang mengahwini seorang wanita daripada Bani Juhaynah. Wanita itu melahirkan anak setelah perkahwinannya genap selama enam bulan. Maka suaminya menemui ‘Uthman radhiyallahu ‘anh untuk menceritakan perkara tersebut.

Selepas itu, ‘Uthman pun menyuruh wanita itu menemuinya, dan ketika wanita itu mahu memakai pakaiannya, saudara perempuannya pun menangis. Lalu wanita itu berkata kepadanya, “Mengapa kamu menangis? Ðemi Allah, tidak ada seorang pun antara makhluk Allah subhanahu wata‘ala yang telah mencampuri aku sama sekali selain dia. Kemudian Allah subhanahu wata‘ala pun memberi keputusan kepadaku menurut kehendak-Nya.”

Ketika wanita itu ditempatkan di hadapan ‘Uthman, maka ‘Uthman pun menyuruh wanita itu direjam. Apabila perkara itu didengar oleh ‘Ali, beliau pun menemui ‘Uthman lalu berkata: “Apakah yang kamu lakukan?” ‘Uthman pun menjawab: “Wanita itu bersalin setelah usia perkahwinannya genap enam bulan dan mustahil perkara ini berlaku.”

‘Ali pun berkata kepadanya: “Tidakkah engkau membaca Al-Qur’an?” “Tentu”, jawab ‘Uthman. ‘Ali pun berkata lagi: “Tidakkah engkau mendengar Allah subhanahu wata‘ala berfirman: “Mengandungnya sehingga memutuskan susu itu selama 30 bulan.” Firman-Nya pula: “... selama enam bulan penuh.” Kamu dapati bakinya hanya enam bulan.

Kemudian ‘Uthman pun berkata: “Ðemi Allah, aku tidak berfikiran sejauh itu. Bawalah ke mari wanita itu.” Ternyata wanita itu benar-benar telah dipersiapkan untuk menerima hukuman.” Ma‘mar pun berkata: “Ðemi Allah, tidak ada gagak yang serupa gagak, dan tidak ada telur yang serupa telur sehingga melebihi persamaan anak itu dengan bapanya.” Ketika ayahnya tahu, beliau pun berkata: “Anakku, demi Allah, aku tidak ragu mengenainya.”

Ðiriwayatkan juga bahawa Ibn ‘Abbas berpendapat apabila ada wanita yang bersalin setelah mengandung sembilan bulan, maka cukuplah baginya untuk menyusui anaknya selama 21 bulan. Seterusnya apabila wanita itu bersalin setelah mengandungkan anaknya selama tujuh bulan, hendaklah dia cukupkan baginya untuk menyusui anaknya selama 23 bulan. Begitu juga apabila dia bersalin setelah mengandung selama enam bulan, hendaklah dia menyusui anaknya selama dua tahun secara genap.

Dari sumber bin-sahak : hukum menyusukan anak lebih dari 2 tahun pula, katanya :

Tak ada masaalah menyusukan anak lebih dari dua tahun, jika perkara itu tidak mendatangkan mudharat kepada anak, dan dengan kerelaan si suami dan isteri. Cuma kebiasaannya anak apabila sampai umur dua tahun dia memerlukan makanan tambahan yang lain.

Adapun ayat al-Quran dari surah al-Baqarah: 233:

وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ

Maksudnya: “Ðan para ibu itu menyusukan anak-anak mereka selama sempurna dua tahun, bagi sesiapa yang menyempurnakan susuan.”

Ayat ini hanya berupa bimbingan dan bukan menunjukkan suatu kewajipan yang membawa dosa jika menyalahinya.

Al-Imam al-Qurtubiy ketika menafsirkan ayat 233 dari surah al-Baqarah di atas menyatakan: “Tambahan lebih dari dua tahun (menyusukan anak) atau menguranginya (tempoh tersebut), boleh jika tidak ada kemudharatan kepada bayi dan dengan kerelaan suami dan isteri.”

Cuma ada sebahagian ulama seperti Ibn 'Asyur (ابن عاشور) yang berpandangan tidak perlu ditambah susuan lebih dari dua tahun, kerana perbuatan ini tidak ada keperluan lagi.

Manakala dari sumber RawatanIslam2u ini pula, firman Allah SWT yang bermaksud, “Ðan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman 14)

Siapa yang arif boleh jelaskan adakah ayat di atas merupakan suatu PERINTAH atau SARANAN...? Walau apapun huraiannya, ada hikmahnya mengapa ia ditetapkan genap dua tahun sahaja. Maka eloklah kita ikut garis panduan yang telah ditetapkan mengikut al-Quran.

Juga dalam entry Q&A : Menyusu anak lebih 2 tahun, ada dijelaskan hal berkaitan, jadi secara peribadi, eloklah dihentikan penyusuan setelah genap dua tahun sahaja.

Saya tertarik dengan feedback yang diberi dalam petikan artikel daripada saudari Mulia Karimah, katanya :
Ada yang menyusu anak lelaki sampai 3-4-5 tahun sedangkan waktu itu mereka sudah mula ada naluri seksualiti. Ini bukan cara yang baik mendidik anak-anak. Tegahan dan suruhan di dalam al Quran mesti ada hikmahnya. Wahyu Ilahi mengatasi segala pendapat dan kajian Barat. Ibu harus ada as sitr iaitu inisiatif menutup bahagian-bahagian anggota tertentu daripada penglihatan anak apabila anak sudah meningkat dewasa. Penyusuan yang terlampau lama malah di barat yang berumur 8 tahun pun ada yang masih menyusu! Ia meninggalkan kesan psikologi dan emosi kebergantungan yang negatif pada anak-anak. Cuba kita renung sejenak kenapa, najis muhaffah, air kencing, budak lelaki 0-2 tahun sahaja, yang menyusu susu ibunya sahaja. Kita pun tidak tahu kenapa dan mengapa. Tidak ada jawapan yang khusus, tetapi hukum Allah, kita taati, kerana Allah lebh mengetahui. Maka begitu jugalah dengan tempoh penysuan susu ibu.
Komen di atas sedikit sebanyak ada kebenarannya. Semoga kita dapat fikirkan bersama-sama.




Rujukan :
* e-fatwa
* bin-sahak
* RawatanIslam2u

4 ulasan:

  1. terima kasih atas perkongsian, saya juga masih menyusukan anak yg berusia 2 tahun 3bulan, jika belum punya adik, anak akan manja dan sukar utk dipisahkan....

    saya pernah tanya mak macamana nak stop tapi mak cakap bagi jer selagi dia mahu sebab anak akan berhenti sendiri ... saya harap begitu sebelum usia anak 3 tahun InsyaAllah

    BalasPadam
  2. sy nk tanya sikit kot2 ada tips kwn2 sume nk bntu sy.sy menyusu ank sepenhnya hingga skrg ank dh 1 tahun wlupn sy bkerja krn sy bw ank ke tmpt krja..sy berhjt nk tkr krja lain sb ada bbrpa mslh...dan tntunya sy tdk mgkn boleh bw ank lg..so skrg sy berusha kurgkn ank menyusu utk biasakn dia menyusu hanya wktu mlm..tp xberhsl. dia akn menangis memberontk bla xdpt susu..bntulh sy...

    BalasPadam
  3. Sekiranya sudah cukup 2 tahun menyusukan anak, mudah sahaja memberhentikannya. Lumurkan putinig susu dgn perahan air limau, atau air asam jawa. Kemudian barulah bagi susu pada anak. Katakan padanya, air susu tidak akan terasa sedap lagi bagi kanak-kanak yang lebih dua tahun. Insyaallah, anak akan berhenti menyusu.

    BalasPadam
  4. slm.. Anak sy berusia 2tahun 1bulan masih menyusu badan..sekarang sy sdg mengandung anak kedua,usia kandungan 6bulan.. Sy selalu dengar org kata,sy akn dapat susah jika tidak pisahkan anak pertama sy dr susu ibu sebelum anak kedua lahir..kenapa ye? 1 persoalan lg,air susu sy skrg berwarna jernih aje,tak ada kesan utk anak yg maih menyusu ke?? ~curious..

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails