“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, April 04, 2010

Khasiat kupang hijau


Hidupan laut hasil minyak aktif anti keradangan

PENYAKIT arthritis atau radang sendi sering dianggap masalah kesihatan biasa. Sifatnya yang mula menunjukkan kesan pada usia 40 ke atas menjadikan tahap kesedaran terhadapnya masih rendah. Ada lebih 150 jenis penyakit radang sendi yang mengakibatkan rasa sakit, kemerahan, kekejangan otot dan hilang fungsi tubuh.

Arthritis dikaitkan dengan pelbagai penyakit antaranya osteoarthritis, rheumatoid arthritis, gout, lupus erythematosus, penyakit Lyme, psoriasis, scleroderma, dan sindrom Reiter, sindrom Sjogren dan ankylosing spondylitis. Walaupun penyakit ini tidak boleh pulih sepenuhnya, tetapi ia sebaliknya boleh dikawal dengan mengurangkan derita kesakitannya.

Perunding dan Pelatih Kesihatan Naturopath, Blackmores (Malaysia) Sdn Bhd, Monitar Tan menjelaskan jenis arthritis yang sering dihidapi pesakit di Malaysia adalah osteoarthritis (OA).

Dianggarkan 30% penduduk negara ini yang berusia lebih 65 tahun menderita arthritis jenis osteoarthritis. Radang sendi jenis ini disebabkan sendi yang sudah haus akibat penggunaan, kecederaan dan kecacatan yang diwarisi dalam protin yang membentuk rawan. Kebanyakannya akibat faktor usia yang meningkat, diet dan gaya hidup. Faktor penyumbang lain termasuk kegemukan, penggunaan sendi yang keterlaluan ketika usia muda seperti sukan atau pekerjaan yang berat serta trauma.

Selain osteoarthritis, jenis radang sendi yang sering dihidapi golongan dewasa adalah rheumatoid (sering menyerang wanita), arthritis akibat jangkitan kuman dan gout. Tanda-tanda arthritis adalah sakit sendi (tangan, pergelangan tangan, jari, pergelangan kaki, punggung, di bahagian bawah tulang belakang) serta sendi bengkak dan kekejangan sendi. Penghidapnya juga sukar untuk bergerak seperti kesakitan apabila menggerakkan badan, perubahan pada sendi, bunyi geseran tulang di lutut bagi penyakit osteoarthritis lutut, otot betis menjadi kecut bagi penyakit osteoarthritis lutut dan sakit di sekeliling sendi apabila ditekan.

Ada pelbagai jenis rawatan dan ubat-ubatan termasuk pembedahan untuk membantu mengurangkan sakit yang dideritai. Kaedah bukan ubatan yang turut menjadi pilihan adalah pengambilan makanan tambahan antikeradangan semula jadi yang dipanggil Lyprinol keluaran Blackmores (Malaysia) Sdn. Bhd.

Makanan tambahan yang sudah hampir setahun berada di pasaran ini diperoleh daripada ekstrak minyak asid berlemak daripada sejenis kupang hijau (Perna canaliculus) yang hanya ditemui di pesisiran pantai yang terlindung di selatan Pulau Utara, New Zealand.

Makanan tambahan ini unik kerana ia adalah ekstrak lipid kupang hijau yang selamat dan sesuai kepada pesakit alah makanan laut. Ini kerana, protin yang menjadi punca utama alahan dikalangan pesakit arthritis dikeluarkan secara saintifik. Malah Lyprinol terhasil dari kupang yang berasal dari keluarga moluska, jadi alahan makanan laut bukanlah masalah utama. Kupang hijau ini mengurangkan kandungan air, mengurangkan radang, kesakitan dan memberikan mobiliti sendi yang lebih baik.

Lyprinol dicetuskan hasil pemerhatian amalan gaya hidup masyarakat orang asli Maori di pesisiran pantai New Zealand. Selama lebih 50 tahun, pemerhatian mendapati tiada insiden arthritis dilaporkan di kalangan masyarakat ini. Amalan diet orang Maori yang banyak makan makanan laut terutama kupang hijau mengesahkan lagi hasil kajian pakar yang menemui sejenis minyak yang mengandungi bahan aktif antikeradangan yang sangat tinggi.

Lyprinol boleh diambil bersama-sama ubat-ubatan konvensional yang lain, namun pengambilan perlu berselang dua jam. Makanan tambahan ini terbukti mampu mengurangkan kesakitan sendi, bengkak sendi dan keradangan. Apa yang penting, pengidap arthritis haruslah peka dan menambah pengetahuan mengenai penyakit ini kerana ia antara faktor yang bakal menjamin kualiti kehidupan yang lebih baik.

“Bayangkan ada antara pesakit arthritis yang tidak mampu menyikat rambut sendiri dan selepas mengambil Lyprinol selama dua bulan bersama ubat konvensional, mereka mampu mengembalikan motivasi diri dan kualiti hidup yang hampir tinggal sejarah,” katanya.

Tan turut menyarankan masyarakat mengamalkan gaya hidup sihat dengan mengurangkan berat badan, menjalani program senaman yang membolehkan sendi mereka bergerak dengan lebih lancar dan otot mereka menjadi lebih kuat.

Selain senaman sendi, pesakit juga harus mengamalkan sistem pemakanan yang seimbang dan sesuai dengan keperluan tubuh badan.




Sumber : BHarian

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails