“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, April 26, 2010

Pelajar diugut sehingga trauma

ALOR SETAR 25 April - Hanya kerana terlewat menjalani latihan futsal, seorang pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini, diugut hingga mengakibatkan pelajar itu mengalami trauma.

Ugutan diterimanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan pelbagai cercaan lain di dalam laman web sosial Facebook sejak kira-kira dua bulan lalu.

Malah peristiwa itu juga telah menjadikan hidup mangsa, Nur Rabiatul Adawiyah Rashid, 19, yang periang berubah menjadi pendiam dan sering tertekan.

Menurutnya, kejadian bermula pada 24 Februari lalu apabila dia yang merupakan kapten di dalam pasukan futsal kolejnya terlewat menjalani latihan.

"Berikutan itu, saya menerima ugutan melalui SMS pada hari tersebut, Saya bagaimanapun tidak membalas ugutan pelajar perempuan berkenaan. Mungkin marah kerana saya tidak membalas (SMS) dia datang membawa enam rakan lain dan menyerang saya di dalam bilik," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurutnya, dalam kejadian itu, dia tidak dicederakan secara fizikal sebaliknya didera mental.

Nor Rabiatul berkata, pelajar itu juga menghasut rakan-rakan di IPT tersebut untuk memulaunya dan ia telah menjadikan hidupnya tertekan.

"Saya tiada teman kerana rakan sebilik saya turut dihasut oleh orang yang mengugut saya. Walaupun telah tamat pengajian pada April lalu, saya masih fobia dan trauma dengan kejadian itu," katanya.

Jelasnya, dia terpaksa berjumpa dengan pakar psikiatri kerana tertekan dan disahkan mengalami tekanan perasaan.

"Saya juga telah membuat laporan polis pada 7 Mac lalu ketika diugut melalui SMS dan pada 28 Mac pula saya membuat laporan kerana diserang di dalam bilik. Saya tidak tahan dihina oleh orang yang mengugut saya," katanya.

Sementara itu, bapa Nor Rabiatul, Rashid Abdullah, 55, ketika dihubungi berkata, dia sedih apabila anaknya yang dahulunya periang kini berubah menjadi pendiam dan kurang bercakap.

"Pada mulanya anak saya tidak menceritakan mengenai masalahnya namun lama-kelamaan dia meluahkan kepada saya apa yang telah menimpanya.

"Saya terkilan kerana apabila masalah ini diajukan kepada pihak pentadbiran IPT tersebut, mereka hanya mendiamkan diri dan tiada tindakan diambil kepada pelajar yang mengugut anak saya," ujarnya.

Tambahnya, dia juga bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pelajar terbabit agar kejadian tersebut tidak berulang.

Sumber : Utusan 26/04/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails