“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Februari 18, 2012

Berkongsi hasrat hati dengan anak



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Setiap ibu bapa pasti inginkan anak-anak mereka menjadi insan cemerlang dan terbilang di dunia dan di akhirat. Menjadi anak-anak soleh yang boleh mendoakan kita kelak sewaktu kita sangat-sangat mendambakan pemberian itu di alam barzakh sana.

Alangkah sejuk dan bahagianya hati ibu apabila amak yang dibelai dengan penuh kasih sayang, dimanjakan sedari kecil, menyapanya dengan lembut dan memberikannya sepenuh perhatian selayaknya seorang ibu di saat diri mengira usia. Alangkah puasnya hati ayah jika anak yang dididik dan diasuh sedari kecil, menjadi manusia yang dibanggakan oleh agama dan negara di saat badannya menanti rebah. Begitulah harapan kita ibu dan ayah yang menggunung tinggi kepada anak-anak.

Bagaimana untuk menjadikan impian suatu kenyataan? Adakah perlu hanya dipendam tanpa pengetahuan anak atau mengungkapkannya setiap hari di telinga si anak? Tidakkah anak akan bosan mendengarkannya? Pelbagai persoalan menyinggah di dalam fikiran kita. Beratnya tugas mendidik, salah mencorakkannya, rosaklah kecantikan peribadi insan bergelar anak. Justeru, perkara sekecil ini tidak seharusnya dipandang enteng.

Anak perlu diberitahu tentang hasrat dan keinginan ibu bapa untuk dirinya. Perkara ini perlulah diungkapkan kepada anak sedari kecil setiap hari. Inikerana, perilaku dan perbuatan seroang manusia dibentuk dan didorong oleh petunjuk akal yang diberikan oleh Allah. Akal ini pula dirangsang dengan fakta daripada sekeliling. Teorinya, dalam minda manusia ada 2 segmen iaitu, minda sedar dan minda bawah sedar.

Minda sedar adalah minda logik yan gboleh membuat pilihan. Apabila pilihan yang sama diulang acap kali, pilihan tersebut akan berpindah ke mindah bawah sedar dan menjadi program. Program ini akan sentiasa diaktivasikan dan diterjemahkan menjadi perbuatan secara automatik seperti sebuah mesin basuh yang telah diprogramkan apabila butang ‘start’ ditekan, maka secara automatik mesin tersebut akan membasuh pakaian sehingga selesai.

Begitu ibaratnya koneksi antara minda bawah sedar dan tubuh kita. Minda sedar yang dirangsang oleh wahyu akan sentiasa membuat pilihan yang tepat dengan bantuan dan hidayah daripada Allah SWT. Jadi, tugas ibu bapa di sini, ialah memberi fakta yang positif dan dorongan yang positif untuk anak sentiasa memilih pilihan yang positif. Apabila anak melazimi pilihan-pilihan yang positif, pilihan tersebut akan diserap ke minda bawah sedarnya dan diprogramkan. Program ini secara automatiknya akan menggerakkan tubuh anak-anak kita untuk sentiasa menghampiri yang positif.

Contohnya, sedari kecil kita bisikkan ke telinganya, “Zaidan anak mama yang soleh, anak mama yang hebat dengan izin Allah.”

Ungkapan yang didengari acap kali sedari kecil ini akan merangsang mindanya untuk memilih perkara-perkara yang mendorong ke arah menjadi orang yang soleh dan hebat. Anak ini apabila ke sekolah contohnya, di kalangan kawan-kawan ada yang merokok, dia secara automatik akan menjauhi perbuatan itu, kerana perbuatannya telah dikawal dengan kawalan ketat oleh fakta “anak yang hebat dan soleh tidak akan merosakkan diri sendiri, rokok membinasakan diri maka perlu dijauhi”, yang telah deprogram di dalam minda bawah sedarnya.

Ðalam Islam, doa ibu bapa dikatakan kunci keramat untuk kejayaan seorang anak, begitu praktikalitinya di sini. Perkataan yang diungkapkan oleh ibu dan ayah merupakan doa untuk anak-anak mereka. Lidah kita boleh menjadikan anak kita terbina atau pun binasa. Justeru, ungkapkanlah perkataan-perkataan yang positif sahaja di depan anak-anak, kerana perkataan-perkataan tersebut akan membentuk peribadi dan perilaku mereka kelak.

Jika kita inginkan anak-anak yang sopan, kita perlu sentiasa ungkapkan kepada mereka dengan menyebut nama mereka, contohnya, “Wafa anak mama yang sopan, baik perilakunya”. Ulang-ulangkan perkataan ini dan jangan pula kita lupa untuk turut sama menunjukkan contoh sopan yang dimaksudkan supaya anak kita tidak keliru.

Bercakap dengan lembut, tidak meninggikan suara, bersalaman, murahkan senyuman dan pelbagai lagi perbuatan yang mendefinasikan sopan, mudah-mudahan anak kita jelas dan faham hasrat hati kita. Walaupun, andainya anak kita mula menunjukkan tanda-tanda nakal, luangkan masa untuk duduk dengannya, usap kepalanya, kucup dahinya dan ungkapkan, “anak ibu baik, anak ibu soleh”. Jangan diabaikan, walaupun nampaknya seperti remeh tetapi perbuatan kecil ini akan memberi impak yang hebat dan besar dalam diri anak-anak kita.

Ungkapkan setiap hasrat kita dengan penuh keyakinan bahawa anak kita dapat melakukannya. Jika ibu atau ayah yang mengungkapkannya sendiri tidak yakin bahawa anak boleh berjaya contohnya, apatah lagi anak yang mendengar. Ðoa ada tawakalnya, maka berdoalah kita sentiasa untuk mereka dengan penuh keyakinan dengan penyerahan kepada Allah SWT. Ðoa tidak terhad di dalam atau selepas solat sahaja, setiap ucapan kita kepada anak juga merupakan doa kita untuk mereka. Maka doa dengan yakin dan berserah kepada-Nya, pasti dimakbulkan.

Tuntasnya, berdoalah untuk mereka setiap kali dan setiap hari, ungkapkan doa tersebut dihadapan mereka dengan penuh kasih sayang, supaya anak kita tahu kita sentiasa inginkan yang terbaik untuk mereka dan merealisasikannya secara automatik dengan kuasa minda yang Allah SWT kurniakan dan dengan izin-Nya, insya Allah.

Jika anak sudah bercakap, minta dia bersama mengungkapkan sepertimana kita ungkapkan untuk dirinya. Justeru, untuk melahirkan anak yang hebat, kita juga perlulah menjadi ibu bapa yang hebat juga!




Sumber : Nurul Asiah Fasehah Muhammad, Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia, petikan MW#1436

1 ulasan:

  1. Koding Berkata:
    Sangat setuju...
    Aku juga mula terfikir betapa perlunya kita merangsang minda bawah sedar anak2, agar mereka secara tanpa sedar melaksanakan hasrat kita (ibubapa) yang mahukan mereka menjadi anak yang baik dan soleh serta solehah...

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails