“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Februari 22, 2012

Rambutan

rambutan


Rambutan kaya gula tetapi rendah kalori

Rambutan atau nama botaninya nephelium lappaceum adalah sejenis buah-buahan tropika sederhana dan tergolong keluarga sapindaceae. Ia dipercayai berasal dari Asia Tenggara. Ia juga turut ditanam di banyak tempat di kawasan tropika termasuk Malaysia, Indonesia, Filipina, Thailand, Kemboja, India, Sri Lanka, Ecuador, Afrika, kepulauan Caribbean, Amerika Tengah dan Australia.

Rambutan dikatakan berkait rapat dengan beberapa buah-buahan yang boleh dimakan tropika lain termasuk laici, longan dan mamoncillo. Ia dipercayai berasal dari Kepulauan Melayu, dan dari sini ia merebak ke arah barat ke Thailand, Burma, Sri Lanka dan India, ke arah timur ke Vietnam dan Filipina. Rambutan namanya berasal dari perkataan Indonesia yang bermaksud ‘berbulu’.

Rambutan biasanya sedap dimakan mentah. Namun begitu, buahnya juga boleh diproses dan ditinkan, atau dijadikan salad. Bukan sahaja isinya, bijinya juga boleh digunakan. Ði Filipina, biji buah rambutan biasanya dipanggang dan dihidangkan sebagai hidangan sampingan.

Penanaman rambutan

Pokon rambutan hijau abadi, amat menyukai suhu tropika hangat (suhu rata-rata 25-30 darjah Celsius) dan sangat sensitif pada suhu rendah (10 darjah Celsius). Pokok rambutan mampu tumbuh hingga mencapai 8 meter tinggi. Pertumbuhan pokok rambutan dipengaruhi oleh kelembapan tanah. Setelah masa berbuah selesai, pohon rambutan akan merona (flushing) menghasilkan cabang dan daun baru. Proses ini sangat jelas dengan warna pokok yang hijau muda kerana dilitupi dengan daun muda. Pertumbuhan ini akan berhenti ketika tanah kering kerana bekalan air yang terbatas dan beristirahat dari tumbuh.

Pembungaan dan bunga

Pokok rambutan biasanya akan menghasilkan bunga setelah tujuh tahun jika ditanam dari biji benih, namun pada usia 2 tahun sudah dapat berbunga jika diperbanyak secara vegetatif. Pokok rambutan mampu menghasilkan 5000 hingga 6000 atau 60 - 70 kg buah pada satu-satu musim. Pokok rambutan bersifat dwijantina, kebanyakan jenis pokok kommersial adalah jenis hermaphroditic iaitu jenis yang menghasilkan bunga betina dengan peratusan kecil bunga jantan). Ada juga jenis pokok mengeluarkan bunga jantan sahaja dengan peratusan bunga betina lebih kecil, jadi pokok jenis ini hanya menghasilkan buah yang sedikit atau tidak berbuah langung. Maka jika anda tertanam pokok jenis ini, eloklah ditebang dan digantikan dengan pokok betina.

bunga rambutan jantan


bunga rambutan betina


putik rambutan


Pembungaan rambutan dipengaruhi oleh musim atau ketersediaan air. Masa kering tiga bulan menghentikan pertumbuhan vegetatif dan merangsang pembentukan bunga. Di Malaysia, bunga rambutan dari Mac hingga Julai dan sekali lagi antara Jun dan November, biasanya sebagai tindak balas kepada hujan berikutan tempoh yang kering. Tempoh berbunga berbeza bagi kawasan-kawasan lain. Kebanyakan, tetapi bukan semua, bunga terbuka pada pagi hari. Sebanyak 100 bunga betina akan mekar setiap hari pada waktu puncak.

Di daerah Sumatera bagian utara, yang tidak mengenal musim kemarau rambutan dapat menghasilkan buah dua kali dalam setahun. Di tempat lain, bunga muncul biasanya setelah masa kering 3 bulan (di Jawa dan Kalimantan biasanya pada bulan Oktober dan November).

Bunga majemuk, tersusun dalam karangan, dengan ukuran satuan bunga berdiameter 5 mm atau bahkan lebih kecil. Bunga jantan tidak menghasilkan putik. Tumbuhan banci yang baru berbunga biasanya menghasilkan bunga jantan, baru kemudian diikuti dengan bunga dengan alat betina (putik). Bunga banci (hermafrodit) memiliki benang sari yang fungsional dan memiliki dua bakal buah, meskipun jika terjadi pembuahan hanya satu yang biasanya berkembang hingga matang, sementara yang lainnya tereduksi. Penyerbukan dilakukan oleh berbagai jenis lebah, namun yang paling sering hadir adalah Trigona, lebah kecil tanpa sengat berukuran sebesar lalat. Di berbagai apiari, bunga rambutan juga menjadi sumber utama nektar bagi lebah peliharaan. Buah matang 15-18 minggu selepas berbunga.

Buah

Buah rambutan terbungkus oleh kulit yang memiliki ‘rambut’ di bahagian luarnya (eksokarp). Warnanya hijau ketika masih muda, lalu beransur kuning hingga merah ketika masak ranum. Endokarp berwarna putih, menutupi ‘daging’. Bahagian buah yang dimakan ialah ‘daging’ atau isi buah yang menyaluti biji buah yang biasanya melekat kuat pada isi buah.

rambutan berwarna merah


rambutan berwarna kuning atau rambutan gading


rambutan dibedah dan dipamerkan

saiz biasa sebiji rambutan

Buah rambutan mengandungi karbohidrat, protein, lemak, fosforus, besi, kalsium, vitamin C, vitamin A atau beta karotena, kalium, magnesium, sodium, zink, niasin dan serat. Buahnya juga kaya dengan gula terutamanya sukrosa dan fruktosa, tetapi rendah kalorinya, iaitu 60 kalori sebiji buah.

INFO NUTRISI :

Rambutan, canned, syrup pack

Nutritional value per 100 g (3.5 oz)

Energy

343 kJ (82 kcal)

Carbohydrates

20.87 g

Dietary fiber

0.9 g

Fat

0.21 g

Protein

0.65 g

Water

78.04 g

Vitamin A

3 IU

beta-carotene

2 μg (0%)

Thiamine (Vit. B1)

0.013 mg (1%)

Riboflavin (Vit. B2)

0.022 mg (2%)

Niacin (Vit. B3)

1.352 mg (9%)

Pantothenic acid (B5)

0.018 mg (0%)

Vitamin B6

0.020 mg (2%)

Folate (Vit. B9)

8 μg (2%)

Vitamin B12

0.00 μg (0%)

Vitamin C

4.9 mg (6%)

Calcium

22 mg (2%)

Iron

0.35 mg (3%)

Manganese

0.343 mg (16%)

Magnesium

7 mg (2%)

Phosphorus

9 mg (1%)

Potassium

42 mg (1%)

Sodium

10.9 mg (1%)

Percentages are relative to US recommendationsfor adults.
Source:
USDA Nutrient database

http://laman-seri.blogspot.com


Pohon dengan buah masak sangat menarik perhatian karena biasanya rambutan sangat banyak menghasilkan buah. Jika pertumbuhan musiman, buah masak pada bulan March hingga Mei, dikenal sebagai "musim rambutan". Masanya biasanya bersamaan dengan buah musim lain, seperti durian dan mangga.

Khasiat yang tersendiri

Kulit buah rambutan mengandungi tannin dan buahnya mengandungi saponin. Bijinya mengandungii lemak dan polifenol. Daunnya mengandungi tannin dan saponin. Kulit batangnya mengandungi tannin, saponin, flavonida, pektik dan besi.

Walaupun warna baiasa buah rambutan berwarna merah, tetapi terdapat juga buah berwarna kuning. Kulit buah rambutan yang berbulu perlu dikopek untuk mendapatkan buahnya yang berwarna keputihan. Rasa buah ini amat manis, walaupun terdapat juga jenis yang masam.

Rambutan adalah salah satu tanaman serbaguna. Semua bahagian dari tanaman ini, kulit, daun, biji, sehingga akar, dikatakan mampu digunakan sebagai ubat. Bijinya yang berwarna coklat dikatakan kaya dengan lemak dan minyak (biasanya asid oleik dan asid eicosanoik) yang bernilai kepada industri, dan ia digunakan dalam masakan dan penghasilan sabun. Akar rambutan, kulit dan daunnya pula mempunyai pelbagai kegunaan dalam penghasilan pewarna dan ubat.

Ðikatakan biji rambutan mampu digunakan sebagai ramuan bagi mengurangkan lemak badan dan melembutkan kulit muka. caranya adalah dengan menghancurkan biji ini dan kemudiannya dicampurkan dengan makanan lain sebelum dimakan.

Ðaun pokok rambutan dikatakan mampu digunakan untuk tujuan penjagaan rambut dan mengatasi masalah rambut beruban. Caranya adalah dengan ,emga,bil beberapa helai daun dan tumbuk ia sehingga hancur. Tambah sedikit air dan kacau sehingga rata. Tapis ramuan ini dan kemudian ambil airnya dan sapu pada kulit kepala. Lakukan setiap hari bagi mendapatkan keputusannya.

Fungsi terapeutik

Kulit buah rambutan pula boleh digunakan untuk tujuan merawat disentri. Caranya adalah dengan memotong kulit menjadi kecil-kecil. Kemudian tambahkan tiga gelas air dan rebus ia sehingga menjadi separuh kering. Selepas air ini sejuk, tapi dan minum sebanyak tiga suku gelas air ini dua kali sehari.

Biji rambutan yang telah dikeringkan kemudiannya ditumbuk hancur, dicampurkan pulan dengan air dikatakan boleh digunakan sebagai ubat bagi merawat diabetes. Penghidap diabetes boleh meminum air ramuan ini sebanyak 1 hingga 2 kali sehari.

Kulit rambutan yang telah dikeringkan pula dikatakan berguna sebagai ubat menyembuhkan demam. Caranya adalah dengan merebus kulit ini di dalam air mendidih selama 15 minit. Selepas airnya sejuk, tapis dan kemudian minum sebanyak tiga kali sehari.

Selain memiliki kebaikan dari segi perubatan, rambutan juga turut memiliki fungsi terapeutik. Pengambilan buah rambutan dikatakan mampu membantu membunuh parasit dalam usus dan juga mampu melegakan gejala-gejala diarrea.

Bahagian tanaman rambutan yang bermanfaat ialah kulit buah, kulit kayu, daun, biji, dan akarnya. Detail manfaatnya adalah sebagai berikut:
Kulit buah: untuk mengatasi disentri, demam
Kulit kayu: untuk mengatasi sariawan
Daun: untuk mengatasi diare dan menghitamkan rambut
Akar: untuk mengatasi demam
Biji: untuk mengatasi kencing manis (diabetes melitus)

Senarai penggunaan :

* Disentri. Cuci kulit buah rambutan (10 buah), potong-potong seperlunya. Tambahkan tiga gelas minum air bersih, lalu rebus sampai airnya tersisa separuhnya. Setelah dingin, saring dan minum sehari dua kali, masing-masing tiga perempat gelas.

* Demam. Cuci kulit buah rambutan yang telah dikeringkan (15 g). Tambahkan tiga gelas air bersih, lalu rebus sampai mendidih selama 15 menit. Setelah dingin, saring dan minum tiga kali sehari, masing-masing sepertiga bahagian.

* Menghitamkan rambut beruban. Cuci daun rambutan secukupnya, lalu tumbuk sampai halus. Tambahkan sedikit air sambil diaduk merata sampai menjadi adunan seperti bubur. Peras dan saring dengan sepotong kain. Gunakan air yang terkumpul untuk membasahi rambut kepala. Lakukan setiap hari sampai terlihat hasilnya.

* Kencing manis. Ambil biji rambutan (lima biji), lalu giling sampai menjadi serbuk. Seduh dengan satu cangkir air panas. Setelah dingin, minum airnya sekaligus. Lakukan 1--2 kali sehari.

* Sariawan. Cuci kulit kayu rambutan (tiga ruas jari), lalu rebus dengan dua gelas air bersih sampai tersisa satu gelas. Gunakan untuk berkumur selagi hangat.

Walaupun banyak kebaikan yang diberikan oleh setiap bahagian pokok rambutan kepada kesihatan manusia, namun begitu, penggunaannya erplulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Sumber : MW#1451, id.wikipedia ~ Rambutan dan En.Wikipedia ~ rambutan

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails