“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Februari 19, 2012

Kencing tidak lawas masalah lelaki berusia


Rasa seperti selalu ingin membuang air kencing atau tiba-tiba terkencing? Sukar membuang air kecil? Kencing tidak lawas? Sukar mengawal air kencing atau anda kerap bangun malam untuk membuang air kecil? Jika jawapannya ya, anda perlu bertemu doktor untuk mendapatkan rawatan segera kerana berkemungkinan anda mengalami gangguan pembuangan air kecil.

Masalah kencing tidak lawas akibat pembesaran kelenjar prostat adalah lazim di kala ngan lelaki berusia. Sebenar nya anda tidak keseorangan. Ini kerana pembesaran prostat boleh menjejaskan sehingga 50% kaum lelaki yang berusia 50 tahun dan ke atas. Semakin bertambah usia seseorang lelaki, maka semakin tinggi risiko untuk mendapat masalah seperti ini.

Mereka biasanya terlalu kerap berasa hendak membuang air kecil sedangkan air kencing yang keluar hanyalah sedikit. Dalam situasi lain pula, pesakit mungkin tidak puas ketika membuang air kecil kerana merasakan masih ada baki air kencing yang tidak keluar. Ini menyebabkan mereka terpaksa menunggu lama di dalam tandas ataupun jika ingin terus beredar akan sentiasa bimbang kemungkinan baki air kencing itu menitik atau mengalir tanpa disedari sehingga membasahi pakaian.

Adalah dicadangkan agar pemeriksaan doktor dibuat untuk memastikan kencing tidak lawas yang dialami sememangnya ber punca daripada pembesaran kelenjar prostat yang tidak bersifat kanser.

Mereka biasanya terlalu kerap berasa hendak membuang air kecil sedangkan air kencing yang keluar hanyalah sedikit. Dalam situasi lain pula, pesakit mungkin tidak puas ketika membuang air kecil kerana merasakan masih ada baki air kencing yang tidak keluar.

Makanan tambahan

Makanan tambahan seperti saw palmetto telah lama digunakan oleh jutaan lelaki untuk meringankan gejala kencing akibat pembesaran prostat yang bukan bersifat kanser. Keberkesanannya dipercayai kerana kebolehannya merencatkan penukaran testosteron menjadi dihidrotestosteron, hormon yang dikaitkan dengan pertumbuhan tisu prostat.

Di samping itu, biji labu juga telah lama digunakan kerana manfaatnya bagi kesihatan prostat. Biji labu yang kaya dengan asid lemak tidak tepu dan kandungan zink yang tinggi membantu kesihatan reproduksi lelaki. Kombinasi suplemen saw palmetto dan biji labu membawa manfaat dalam pengurusan kesihatan prostat.

Cara kurangkan ketidakselesaan

Antara amalan yang boleh diamalkan untuk mengurangkan ketidakselesaan anda termasuklah:

Hadkan pengambilan minuman waktu malam. Ini dapat membantu mengurangkan kekerapan keperluan ke bilik air pada waktu malam. Ini juga akan membantu mengurangkan gangguan tidur anda.

Kurangkan jumlah penggunaan alkohol dan kafein. Alkohol, kopi, teh, coklat dan minuman ringan mempunyai kesan diuretik yang boleh menambahkan kekerapan buang air kecil.

Elakkan makanan dan minuman berasid. Makanan atau minuman yang menyebabkan pH air kencing lebih rendah (asidik) juga perlu dielakkan. Ini termasuk buah-buahan sitrus seperti anggur, oren, lemon dan tomato. Minuman bergas juga perlu dielakkan kerana kandungan karbon dioksida yang tinggi dalam minuman tersebut. Sayur bayam, rhubarb, coklat dan merokok juga perlu dielakkan kerana mengandungi asid oxalik.

Amalkan secawan yogurt atau minuman yogurt sehari. Ini dapat menggalakkan pembiakan bakteria baik (Lactobacillus acidophilus) dalam sistem urinari manusia seterusnya bertindak sebagai pertahanan yang baik untuk badan. Ini sangat penting terutamanya jika anda sedang mengambil antibiotik untuk rawatan jangkitan kuman kerana antibiotik biasanya membunuh bakteria termasuk bakteria yang baik untuk badan.

Gunakan setiap kesempatan untuk ke bilik air. Cuba kosongkan dengan sepenuhnya pundi kencing anda dan elakkan penundaan proses ini kerana ia akan meregangkan pundi kencing.

Anda juga boleh mencuba teknik buang air kecil dua kali. Setiap kali anda selesai buang air kecil, berdiri dan duduk semula dan cuba untuk buang air kecil sekali lagi. Teknik ini dipanggil ‘double voiding’.

Latihan pundi kencing. Amalan yang tetap dan teratur untuk buang air kecil akan membantu memperbaiki frekuensi dan keinginan kencing yang teruk.

Cuaca dingin atau berada dalam per sekitaran sejuk akan meningkatkan frekuensi keinginan untuk kencing. Oleh yang demikian, mengelakkan berada dalam persekitaran sejuk sedikit sebanyak akan melegakan anda.

Anda juga boleh mencuba senaman otot pelvis atau dikenali juga sebagai ‘Kegel exercise’. Langkah pertama yang perlu anda ikuti adalah mengenalpasti otot yang betul. Bayangkan anda sedang menahan kentut, otot yang bekerja untuk mengawal gas daripada keluar ini adalah otot yang sama yang mengawal anda untuk membuang air kecil. Terdapat juga cara lain untuk mengenalpasti otot ini. Ketika anda sedang membuang air kecil, cuba untuk berhenti membuang air kecil. Ini juga merupakan cara yang baik untuk anda mengenalpasti otot pelvis yang betul. Apabila anda telah mengenal pasti otot pelvis yang betul, cuba untuk ulang kerja otot tersebut selama 5 saat diikuti oleh rehat selama 10 saat. Lakukan senaman ini selama beberapa minggu.

Rawatan

Selain pembedahan, masalah kawalan pundi kencing kata boleh dirawat secara perlahan melalui gaya hidup yang sihat. Hentikan merokok atau mengambil minuman keras (bagi mereka yang berbuat demikian). Amal kan diet yang seimbang, elakkan atau kurang kan minuman berkafein dan bersenam mampu membantu mengatasi masalah ini.

Rawatan awal lebih baik kerana pesakit boleh mengawalnya dengan lebih mudah. Pesakit juga boleh mengamalkan jadual membuang air kecil mengikut tempoh tertentu bagi melaraskan kembali keadaan tersebut.

Terdapat juga rawatan perubatan yang mampu membantu seperti ubat yang mengan dungi antikolinergik, antikemurungan trisilik, serotonin, hormon antidiuritik dan terapi estrogen setempat.




Sumber : MW#1440 dan Cyberclinics.org.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails