“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Februari 29, 2012

Khasiat bayam

Bayam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini Laman-Seri kongsikan info mengenai sayuran kegemaran Popeye iaitu spinach atau bayam. Bayam ini adalah dari genus amaranthus dan merupakan sayuran daun. Selain daripada itu, terdapat sejenis sayuran bayam yang dikenali dengan nama botaninya, spinacia oleracea ini tergolong dalam keluarga amaranthaceae, genus spinacia.

Terdapat perbezaan antara spesis bayam amaranthus dan spinacia walaupun sering diterjemah sebagai ‘bayam’, kerana bayam walaupun berasal dari keluarga sama iaitu amaranthaceae. Bayam spinacia tidak sesuai untuk iklim tropika seperti sesebahagian tempat di Asia Tenggara kerana cepat berbunga dan tidak tumbuh banyak daun. Tidak jelas asal usul kekeliruan ini tetapi tidak salah dari segi nutrisi pemakanan kerana kedua-duanya sayuran yang mempunyai zat besi. Mungkin kartun Popeye yang mempopularkan penggunaan spinach untuk bayam.

spinacia oleracea


spinacia oleracea berbunga


Bayam berasal dari bahagian tengah dan barat daya Asia. Dipercayai juga bahawa sayuran ini pertama kali ditanam oleh orang Arab. Dari negara Arab, bayam telah dibawa ke Sepanyol dan seterusnya tersebar ke seluruh dunia. Kini, bayam adalah salah satu makanan popular terutamanya dalam kehidupan mereka yang mementingkan penjagaan kesihatan.

Terdapat dua jenis bayam amaranthus iaitu bayam berwarna hijau dan bayam berwarna merah. Bayam hijau boleh dikenali melalui daunnya yang lebar dan kadangkala berdaun bujur. Bayam merah pula boleh dikenali melalui daunnya yang berwarna hijau keunguan dan kemerahan.

Pokok Bayam Hijau


Pokok Bayam Merah


Pokok Bayam Merah berbunga


Bunga Bayam Merah


Bayam mengandungi kira-kira 13 flavonoid berbeza yang berfungsi sebagai antioksidan dan juga agen antibarah. Bayam mengandungi asid amino asas, zat besi, vitamin A, Beta Karotena, vitamin K, vitamin V, mangan, potasium, magnesium, vitamin B2, asid folik dan kalsium. Selain itu, bayam juga mempunyai sumber protein, fosforus, vitamin E, zink, serat pemakanan, kumrum, selenium, niasin dan asid lemak omega 3.

Spinach, raw

Nutritional value per 100 g (3.5 oz)

Energy

97 kJ (23 kcal)

Carbohydrates

3.6 g

- Sugars

0.4 g

Dietary fiber

2.2 g

Fat

0.4 g

Protein

2.2 g

Vitamin A equiv.

469 μg (59%)

Vitamin A

9400 IU

- beta-carotene

5626 μg (52%)

- lutein and zeaxanthin

12198 μg

Folate (Vit. B9)

194 μg (49%)

Vitamin C

28 mg (34%)

Vitamin E

2 mg (13%)

Vitamin K

483 μg (460%)

Calcium

99 mg (10%)

Iron

2.7 mg (21%)

Percentages are relative to US recommendations for adults.
Source:
USDA Nutrient database

http://laman-seri.blogspot.com




Bayam dipercayai memberi khasiat kepada kanak-kanak, ibu yang menyusu dan pesakit yang mengidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan dan mereka yang menghadapi masalah ginjal. Bayam tua yang direbus dan diminum dapat membaiki kualiti penglihatan dan memperkuatkan fungsi hati.

Bayam juga adalah salah satu daripada sayur yang mudah diperolehi dan jika dicampurkan dengan sayuran lain seperti tomato, bawang dan timun, ia boleh menjadi hidangan yang berkhasiat dan menyelerakan.

bayam goreng tepung

Jika hidangan ini ditambah dengan sedikit jus lemon dan minyak zaitun, dikatakan kandungan vitamin C dalam jus lemon itu mampu menyerap keseluruhan jumlah zat besi daripada bayam itu setelah dimakan. Kajian yang telah dilakukan terhadap bayam juga mendapati bahawa bayam mampu mengawal kanser kolon, paru-paru dan payudara.

Bantu bina darah

Kandungan zat besi dalam bayam adalah amat tinggi. Maka ia amat baik untuk pesakit anemia. Dikatakan selepas bayam dimakan dan mula diserap dalam sistem tubuh, pembentukan hemoglobin dan sel-sel darah akan mula berlaku. Tidak hairanlah bayam menjadi pilihan pesakit anemia kerana ia membina darah dan mencegah serta merawat anemia.

Bayam juga amat kaya dengan kandungan vitamin A, lebih daripada sayuran hijau yang lainnya. Vitamin A merangsang pertumbuhan dan kesihatan, terutamanya pada mata. Kekurangan vitamin A boleh membawa kepada masalah rabun malam. Selain itu, zeaxanthin dan lutein, dua jenis karotenoid yang terdapat dalam bayam dikatakan mengurangkan risiko katarak.

Elak kekurangan asid folik

Disebabkan bayam juga kaya dengan sumber kalsium dan elemen alkali, maka ia dikatakan amat baik untuk mereka yang menderita masalah keasidan. Kalsium dan alkali amat perlu bagi memastikan tisu-tisu sentiasa bersih dan menyimpan kealkalian dalam darah. Pengambilan bayam juga dikatakan mampu mencegah penyakti kronik yang dicetuskan oleh membentukan terlalu banyak asid dalam sistem badan.

Vitamin C dan vitamin A dalam bayam juga bertindak sebagai antioksidan bagi memastikan kolesterol tidak mengalami pengoksidaan. Ia mampu mencegah kolesterol daripada melekat pada dinding pembuluh darah. Sebagai sumber terbaik asid folik, bayam adalah makanan bernilai untuk diambil oleh wanita, terutamanya ketika hamil. Pengambilan bayam dengan kerap, dikatakan mampu mengelakkan kekurangan asid folik.

Bayam juga mempunyai kandungan potasium yang tinggi dan kandungan garam yang rendah. Komposisi meneral ini amat baik untuk pesakit darah tinggi. Kehadiran folat dalam bayam menyumbang dalam mengurangkan hipertensi dan menenangkan pembuluh darah sekaligus mengekalkan peredaran darah dengan sempurna.

Bayam juga amat baik untuk kulit. Vitamin B dalam bayam baik untuk mengekalkan kekuatan kulit dan pengambilan kerap bayam juga dikatakan mampu mengurangkan kanser kulit. Jus bayam amat sesuai diambil bagi mereka yang mengalami masalah sembelit kerana ia membersihkan usus selain memberi khasiat kepada usus.

Walaupun bayam banyak khasiatnya, namun begitu pengambilan bayam tidak sesuai kepada mereka yang menderita penyakit hepatitis, rheumatism, gastrik dan inflamasi usus atau mereka yang sedang mengamalkan diet tanpa garam. Mereka yang sedang menghadapi hepatik hanya perlu mengambilnya secara sederhana, kerana kandungan asid oksalik yang terdapat di dalam bayam.

Bagi mereka yang ingin mengambil bayam untuk tujuan perubatan, anda perlu mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudharatan di kemudian hari.




Rujukan : MW#1406, En.Wiki ~ Spinach.

1 ulasan:

  1. slam...sy syor kan andro plus kepada penghidap darah tinggi Andro plus menurunkan selsema..demam selsema.demam panas.sakit tekak.masalah kerosakan hati dan cirit birit.kandungan utama adalah andrografolida yang banyak di temui di daun hempedu bumi.andrografolida berupaya mrncegah pegumpulan kolestrol yang pekat dalam saluran darah ke tahap yang lebih baik berbanding minyak ikan kod sebanyak 10 kali ganda berkesan Kajian d jalankan mendapati andrografolida mengurangkan kelesuan badan.sebanyak 50 %.sakit tekak berkurang sebanyak 40% sakit otot berkurang sebanyak 48% dan pening kerana resdung berkurang sebanyak 30%.resume untuk.di jangkiti selsema 2 kali menurun selepas amal kan.andro plus..sebotol ada 140 biji kapsul harga rm65 saja dengan formula buang lemak n sejukan badan...hubungi sy..mohd zuhairi 0174687570....amat amat berkesan

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails