“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Februari 10, 2012

Tegur menegur yang membina

Kita sering menilai siapa yang menegur, bukannya apa yang ditegur.


Assalamualaikum warahmatullah,

Insan yang lemah seperti kita tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan. Kesilapan akan berlarutan sekiranya tidak disedarkan ataupun tiada sesiapa yang menegur kita.

Tetapi, tidak semua manusia boleh menerima teguran dengan hati terbuka. Kita sering menilai siapa yang menegur, bukannya apa yang ditegur.

Suatu hari, seorang peminum arak menegur sesuatu kepada Sayidina Umar r.a. Beliau dengan berlapang dada menerima teguran tersebut. Orang yang melihat keadaan tersebut berasa agak pelik. Lalu mereka bertanya, “Wahai Amirul Mukminin, kenapa kamu menerima teguran dia, sedangkan dia seorang peminum arak?”

Sayidina Umar menjawab, “Ya, dia berdosa kerana meminum arak, tetapi tegurannya kepadaku adalah benar.”

Biasanya, manusia tidak suka pada teguran kerana dalam diri manusia itu ada sifat ego. Sedikit atau banyak ego itu bergantung kepada bagaimana kita mengawalnya. Namun, walau setinggi manapun ego kita, kita perlu menerima teguran yang membawa kebaikan kepada kita.

Ðiriwayatkan daripada Tamin al-Ðari r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Agama adalah nasihat.” Kami pun bertanya, “Untuk siapakah wahai Rasulullah?” Jawab baginda, “Untuk Allah, kitab-Nya, rasul-Nya, pemerintah-pemerintah umat Islam dan orang Islam.” (Hadis riwayat Muslim)

Orang yang memberi teguran juga memainkan peranan yang sangat penting terhadap apa yang ditegurnya, jangan sampai dilabel sebagai “cakap tidak serupa bikin”. Biasanya, orang akan menilai keperibadian orang yang memberi teguran, takut dikecam bak kata pepatah, “bagai ketam mengajar anak berjalan lurus”. Jadi, orang yang menegur perlu berwaspada terhadap kata-katanya.

Sesuai tempat dan masanya

Sesungguhnya, Rasulullah SAW telah mengingatkan bahawa sesuatu kebenaran itu perlu dinyatakan biapun pahit. Islam telah menyediakan garis panduan dalam membuat teguran.

Niat kita menegur seseorang itu mestilah betul, demi kebaikan orang itu dan bukannya bertujuan menjatuhkannya, menghina, menunjukkan keaiban atau apa-apa juga niat buruk. Elakkan ‘emmilih bulu’ apabila ingin menegur; jika orang itu kita tidak suka, jangan pula kita biarkan sahaja walaupun dia patut ditegur.

Sebelum kita membuat teguran atas apa juga alasan, tiga faktor berikut harus diambil kira:

1. Tidak merendah-rendahkan orang yang ditegur.
2. Waktu yang sesuai untuk menegur.
3. Memahami kedudukan orang yang ditegur.

Cara kita menegur juga perlu berhikmah. Kita bukan sengaja mencari-cari kelemahan dan menegur seseorang. Teguran mestilah kena pada tempat dan masanya.

Firman Allah yang bermaksud, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik.” (Surah al-Nahl 16:125)

Mencegah sebelum terlambat

Cuba kita bayangkan, apakah yang akan berlaku jika perlakuan buruk yang kita lakukan tiada orang yang mengesan dan menegur? Atas apa juga alas an, kita akan meneruskan perbuatan itu tanpa disedari. Jika hari ini ada orang yang menegur perbuatan itu, mungkin kita dapat mengubah, hasilnya nasib kita juga mungkin berubah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tiga perbuatan yang sangat baik, iaitu berzikir kepada Allah dalam segala situasi, keadaan saling menyedarkan antara satu sama lain dan menyantuni saudaranya (yang memerlukan).” (Hadis riwayat al-Ðailami)

Hidup seorang Mukmin seharusnya menjadi cermin kepada Mukminyang lain. Jika kita melihat suatu kebaikan yang dilakukan, kita harus memberikan pertolongan dan sokongan agar ia mendatangkan kebaikan kepada Islam. Jika berlakunya kemungkaran dalam masyarakat, kita harus menegah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Seorang Mukin adalah cermin bagi Mukmin yang lain. Apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Marilah kita tegur-menegur sesama kita supaya kita menjadi umat Islam yang hebat. Terimalah teguran dengan perasaan bersangka baik supaya kita dapat memperbaiki diri dan mengeratkan silaturahim antara Mukmin. Berilah teguran dengan niat ikhlas dan cara yang paling hikmah agar teguran dapat diterima dengan hati terbuka.




Sumber : Hj Zainuddin Ali di Solusi ISU#39

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails