“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Januari 24, 2009

Sumber rezeki hasil ternak cacing, lintah diharuskan Islam

Bersama Jakim

Soalan:
Apa hukumnya menjadikan usaha penternakan cacing sebagai punca pendapatan? Bagaimana dengan hukum memberi keluarga makan daripada hasil penjualan cacing serta usaha mengeksportnya pula.

Saya melihat ramai rakan mengusahakan kegiatan ini tetapi pada masa sama ada pelbagai pendapat yang memberikan jawapan berbeza mengenai kesesuaiannya sebagai punca rezeki.

A Ismail
Negeri Sembilan.

Jawapan:
Bagi mengetahui hukum menternak dan menjual lintah serta cacing untuk tujuan perubatan atau kosmetik boleh merujuk Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan bagi hal ehwal Ugama Islam Malaysia ke-81 yang diputuskan pada 2008.

Muzakarah bersetuju memutuskan menggunakan lintah dan cacing dalam perubatan dan sebagai bahan dalam kosmetik adalah harus dan hukum menternak atau berjual beli atas dasar manfaat yang diperoleh daripada kedua-dua haiwan itu juga adalah harus.

Muzakarah berpandangan bahawa walaupun 'uruf menganggap lintah dan cacing haiwan yang kotor serta tidak boleh dimakan, hukum asal dalam Islam menetapkan bahawa lintah dan cacing bukan haiwan yang dikategorikan sebagai najis.

Disediakan oleh; Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, (JAKIM)

Sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Agama/20090124222529/Article/

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails