“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Januari 24, 2009

Tak ganti solat fardu halang ibadah sunat

Soalan:

Saya berusia 35 tahun dan sepanjang tempoh itu saya banyak meninggalkan solat kerana bekerja. Kini saya sudah insaf dan mahu menggantikan hutang saya itu. Persoalannya, bagaimana saya boleh melunaskan hutang berkenaan?

Hamba Allah
Georgetown,
Pulau Pinang.


Jawapan:

Solat fardu adalah wajib bagi setiap Muslim yang mukallaf. Meninggalkan solat dengan sengaja atau tiada keuzuran adalah dosa besar. Solat yang ditinggalkan secara sengaja atau kerana uzur seperti terlupa atau tertidur wajib diganti atau dikada pada waktu lain. Jika anda sengaja meninggalkan solat dan kini sudah insaf, maka anda wajib bertaubat dan berusaha mengganti solat itu.

Wajib menggantikannya sehingga yakin mencukupi waktu yang ditinggalkan. Sesetengah ulama berpendapat orang yang meninggalkan solat tidak boleh mendahului solat sunat sebelum mengganti solat fardu yang ditinggalkan. Pendapat ini menunjukkan betapa pentingnya untuk mengganti solat fardu secepat mungkin.

Antara kaedah paling mudah untuk mengira atau melakukan solat ganti ialah pada setiap kali menunaikan solat fardu.

Contohnya, anda menunaikan solat Zuhur kemudian menggantikan dua solat Zuhur yang ditinggalkan selama dua tahun. Begitulah seterusnya pada waktu solat fardu lain.

Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, (Jakim)

Sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Agama/20090124222553/Article/

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails