“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Ogos 16, 2010

Sekoi hiasan


Bunga sekoi mutiara kekuningan bak mutiara popularkan pohon sebagai tanaman hiasan

SEKALI pandang rupanya sama seperti pokok ja­­gung namun warnanya sangat berbeza kerana ia bukannya hijau sebaliknya berwarna ungu keperangan.

Pokok yang semakin mendapat tempat dalam industri landskap dan seni laman tempatan kini, dikenali sebagai sekoi ungu atau sekoi mutiara kerana bulu bunganya berwarna kekuningan dan putih mutiara. Nama saintifiknya Pennisetum glaucum, juga dikenali sebagai ‘Purple Majesty’ tumbuhan ini dikate­gorikan sebagai lalang yang asalnya dijumpai di kawasan pergunungan di benua Afrika sebelum di bawa ke India.

Pada awalnya tumbuhan ini menjadi tanaman pertanian seperti jagung yang menjadi makanan ruji bagi memenuhi keperluan masyarakat setempat. Kemudian ia dibawa ke benua Amerika 1850-an dan menjadi tanaman komoditi di Brazil pada 1960-an.


Gandingan menarik antara sekoi dan tunbuhan hiasan lain.

Namun, kini ia menjadi tanaman hiasan yang semakin mendapat tempat di kalangan peminat seni hias taman, malah pokok ini memenangi anugerah emas Tanaman Pilihan Amerika Syarikat (AAS) pada 2003.

Pokok ini mudah ditanam di negara ini kerana ia tanaman yang sukakan cuaca kering, tanah yang lembap dan suhu yang tinggi seperti jagung dan barli. Sehingga kini, kawasan seluas 260,000 kilometer persegi ditanam dengan sekoi di seluruh dunia terma­­suk sekoi ungu yang menjadi tanaman hiasan.


Rupa seakan pokok jagung tetapi berwarna ungu keperangan.

Oleh kerana pokok ini boleh tinggi paras lelaki dewasa, maka ia selalu dijadikan pokok pagaran dan pemisah sempadan. Warna daun, batang dan bunganya yang menarik menghasilkan pemandangan yang menarik, malah kerana jarang dilihat di negara ini, sekoi ungu pastinya memikat mata pengunjung yang melawat kediaman.


Bunganya yang unik dan wangi tarikan burung dan rama-rama.

Bunganya seperti bunga lalang dengan warna eksotik bukan saja menarik perhatian orang, malah burung, lebah dan rama-rama sangat menyukainya. Dengan kata lain, pokok ini sesuai menarik kehadiran burung kecil dan rama-rama di laman kediaman.

Tanpa memerlukan siraman dan pembajaan yang kerap, sekoi adalah tanaman hiasan yang cantik untuk dijadikan titik tumpu laman kerana warnanya sangat berbeza dengan tumbuhan lain seumpamanya.

Gandingan pokok ini dengan mana-mana pokok hiasan lain pasti menjadi kerana ia mempunyai warna yang kontras, malah ia juga sering dijadikan pokok hiasan jambangan bunga yang eksotik.

Satu lagi fakta menarik Pennisetum glaucum ialah ia mengeluarkan bunga berbau wangi. Pokok ini pada peringkat awal anak benih dilihat sama seperti benih anak jagung tetapi berubah warna ungu keperangan apabila matang.

INFO: Sekoi
  • India adalah negara pengeluar sekoi terbesar dunia dan menjadi makanan kegemaran di wilayah Gujarat, Haryana, Rajasthan, dan Madhya Pradesh.
  • Berasal dari benua Afrika menjadikan sekoi makanan ruji di beberapa negara di benua berkenaan seperti Nigeria, Niger, Mali dan Burkina Faso.
  • Di Namibia, sekoi dikenali sebagai 'mahangu' yang selalu dimasak sebagai bubur dipanggil 'oshifima' dan sekoi yang diperam dijadikan tuak digelar 'ontaku' atau 'oshikundu'.




Rujuk : BH 15/08/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails