“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Ogos 18, 2010

Jin menjelma dalam bentuk ular


Assalamualaikum warahmatullah,

Kisah ini dipetik dari majalah Solusi # 12, yang ditulis oleh Ustaz Ismail Kamus. Dua-tiga malam di awal Ramadan, BG asyik-asyik mimpikan ular saja, elok benarlah saya masukkan entry mengenai ular. Apa alamat mimpikan ular, ya? Setahu saya, memang jin boleh menjelma sebagai ular, tetapi jika mimpikan ular, tentu ada kait-mengait dengan species jin atau syaitan juga seperti dalam kisah di bawah. Merujuk artikel tafsir mimpi, mimpi ular katanya alamat yang baik. Entahlah... Apa-apapun, menurut Rasulullah, mimpi yang buruk tidak akan dapat memudharatkan si bermimpi. Semoga saya tetap dalam peliharaan-Nya. Amiin.

Suatu ketika Abu al-Sa’ib menemui Abu Sa’id al-Khudri di rumahnya. Kemudian dia berkata, “Ketika itu dia (Abu Sa’id) sedang solat, kerana itu aku duduk menunggu hingga dia menyelesaikan solatnya. Tiba-tiba aku dengar suara berdesisi di ‘urjun (lapisan penyangga atap) rumahnya. Tiba-tiba aku melihat seekor ular. Kerana itu aku berdiri dan bermaksud untuk cepat-cepat membunuhnya. Tetapi Abu Sa’id mengisyaratkan kepada aku agar aku tetap duduk. Aku pun kembali duduk. Ketika dia telah selesai menunaikan solatnya, dia menunjukkan salah satu ruang di rumahnya seraya berkata, ‘Engkau lihat bilik ini?’ Aku menjawab, ‘Ya.’”

“Dulu di sini tinggal seorang pemuda yang baru bernikah. Pernah sekali kami sedang menuju ke Perang Khandak bersama-sama Rasulullah SAW. Pemuda itu pun meminta izin daripada Nabi untuk ikut berperang hingga tengahari dan pulang untuk menemui isterinya. Suatu hari, pemuda tersebut meminta izin kepada Nabi untuk pulang ke rumahnya. Nabi SAW berkata kepadanya, ‘Bawalah senjatamu, sebab aku bimbang Bani Quraizah akan mengganggumu.’

Pemuda itu mengambil senjatanya, kemudiannya pulang. Sebaik sahaja tiba di rumah, dilihatnya isterinya sedang berdiri di antara pintu rumah dan pintu halaman. Terdorong rasa cemburunya, dia segera meluru untuk menikam isterinya dengan tombak. Isterinya berteriak, ‘Tahanlah tombakmu! Masuk dan lihatlah apa yang menyebabkan aku keluar dari rumah.’

Pemuda itu pun masuk ke rumah dan dilihatnya ada seekor ular besar melingkar di tempat tidur. Dia membidik tombaknya ke arah ular itu dan mengenainya. Dia keluar rumah dan membiarkan ular itu menyerang dan membelitnya. Mereka bergomol, dan entah siapa yang akan segera mati, pemuda itu ataupun ular.”

Abu Sa’id al-Khudri meneruskan ceritanya : “Kemudian kami menemui Nabi SAW dan menyampaikan berita tentang pemuda itu. Kami memohon kepada baginda, ‘Ya Rasulullah, mohonlah kepada Allah agar dia boleh tetap hidup bersama kita.’ Nabi SAW berkata: ‘Sebaiknya, kamu semua memohon ampun kepada Allah untuknya.’ Sesudah itu baginda melanjutkan : ‘Di Madinah terdapat jin yang menyatakan dirinya telah masuk Islam. Kalau kamu melihat gelagat yang tidak baik daripada mereka (jin-jin lain), maka panggillah dia selama tiga hari. Kalau sesudah itu ternyata dia masih membangkang, maka bunuhlah dia. Sebab dia adalah syaitan.’” (Hadis riwayat Muslim)

Dalam hadis yang lain, riwayat Muslim juga menyebut bahawa Abu Sa’id mengatakan, “Kami menemui Abu Sa’id al-Khudri r.a. Ketika kami sedang duduk, tiba-tiba kami mendengar suara berisik di bawah tempat tidurnya, lalu kami mencarinya dan ternyata di situ terdapat seekor ular...”

Dalam hadis itu juga menyebut, “Di dalam rumah-rumah itu terdapat penghuni-penghuni (jin), maka jika kamu sekalian melihat sesuatu, maka usirlah tiga kali. Kalau ia pergi, biarkanlah. Tetapi jika ia berdegil, maka bunuhlah. Sebab ia pasti jin kafir.”

Selanjutnya Nabi SAW mengarahkan, “Pergilah kalian, dan kuburkan sahabat kalian itu.”

Menurut riwayat Muslim, dikatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Di Madinah terdapat sekelompok jin dan mereka telah menyatakan diri masuk Islam. Kalau salah seorang di antara kalian melihat sesuatu (yang mencurigakan), maka mintalah ia pergi. Tetapi kalau ia tetap berdegil, maka bunuhlah ia. Sebab dia adalah syaitan.”

Dalam syarahnya terhadap Sahih Muslim, Imam al-Nawawi memetik bahawa al-Mazari mengatakan, “Janganlah kamu membunuh ular-ular di Madinah. Kecuali sesudah kamu mengingatkannya terlebih dahulu, sebagaimana yang terdapat dalam hadis. Kalau engkau sudah mengingatkan dan ia tetap membatu, maka bunuhlah. Sedangkan ular-ular yang terdapat di kota selain Madinah, yakni yang ada tanah dan tempat-tempat tinggal, maka dianjurkan untuk embunuhnya tanpa harus terlebih dahulu memberi peringatan, berdasarkan pengertian umum yang terdapat dalam hadis-hadis sahih tentang perintah membunuhnya.

Rujuk : Dato’ Ismail Kamus, Solusi#12.


1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails